Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 31
    Senior Member

Standaard

Ik snap wat je bedoeld. En op zich lijkt mij dat ook wel een goede oplossing.

Voordelen zijn dat je nu wel gewoon je top lost kunt verplaatsen. Ook dat je nog gewoon een gewenste impedantie kunt blijven selecteren. Je kunt nu een gewone speakerkabel gebruiken.

Nadeel is dat je nog steeds draden en contactpunten "buitenboord" hebt.
    1978 Gretsch Committee Bass
    2006 Epiphone Les Paul Standard Plustop Pro
    // Icetea-burst
    1974 Music Man Sixty-five // Tube Rectifier, Grey logo
    1991 Ampeg SVT410 (USA) + 2001 Ampeg SVT210 (USA)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VanMeekeren Bekijk bericht
    Nadeel is dat je nog steeds draden en contactpunten "buitenboord" hebt.
    Who care's. Je kan die verbindingen zeer kort houden, ik heb daar een beetje overdreven speling toegepast.

Je kan er iets leuks van maken hoor.......

www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

[QUOTE=cluseau;2969235]De uitgangstrafo is nogal gecompliceerd. Ik boor altijd een gaatje voor een jack en haal die draden welke van die jack afkomen weer naar buiten door het aansluit paneel. Met de verbindingen op de tabel kun je dan de juiste impedantie selecteren.

edit
    hieronder een voorbeeld. Er zitten gaatjes in het paneeltje waar je zo de draden doorheen kan steken.

ik zou helemaal in de war raken zeg ,als ik "stroom" zou zijn ,.....kon ik door een geel EN een rood draadje.....

.....ik zou 't effe niet meer weten .....

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht

ik zou helemaal in de war raken zeg ,als ik "stroom" zou zijn ,.....kon ik door een geel EN een rood draadje.....

.....ik zou 't effe niet meer weten .....

Ach, die Italianen kunnen goed met splagatie omgaan.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Heren,
    Dames mogen niet reageren?
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

Senior Member

Standaard

Graag zelfs, alleen uit ervaring weet ik dat over het algemeen het allemaal mannen zijn die zich interesseren voor dit soort praktijken.

Mochten er dames zich buitengesloten voelen in deze discussie; ik neem de blaam geheel op mij. Geen reden om driftig te worden.
    // Icetea-burst

pandjesbaas

Standaard

Concludo

Stekker vervangen voor een ge-aard exemplaar. Waarvan je de aardedraad vast soldeert aan zo'n mooi ringetje die je vervolgens geborgd vastmaakt aan het chassis? Intern zal het wel 1:1 overzetten worden neem ik aan. + en -?
    Handiger lijkt mij, om een Euro-chassisdeel in te dremelen/boren/zagen/vijlen,
    dan heb je geheel geen vaste snoeren meer aan je amp hangen.
    Dat maffe "stopcontact" boven de zekeringhouder/spanningscaroussel sowieso afkoppelen.
    En: er is vast nog wel een plekje voor een aparte zekeringhouder voor de hoogspanning te vinden...

Een degelijk handvat bovenop is ook geen luxe!

Succes,

Senior Member

Standaard

Nou.. Ik heb het even in mij om laten gaan en heb besloten om in ieder geval het volgende te doen:

Randaarde + EuroStekker
    Hoe meer ik lees over die oude bakken, des te meer ik het een wonder vind dat er vroeger niet meer mensen aan ongeaarde buizenversterkers dood zijn gegaan. Het lijkt mij een vrij simpele ingreep om te doen. Voor het gemak maak ik er ook zo'n bekende EuroStekker ingang van. Even een klein stukje uit het apparaat dremelen en mooi zo'n flensje erop zetten. Kun je zo het hele snoer afkoppelen en de versterker mooi verplaatsen zonder dat lange snoer eraan.

Bestellijstje:
    - eurostekker met flens
    - oogje, boutje, (borg)moertje, gekarteld ringetje? Maat M4/M6?

6.3 mm Jack Connector achterop
    Hier heb ik even wat meer info nodig. Ik denk dat een simpele jack-uitgang voor de speakers best wel te doen valt (a la cluseau buitenom). Maar ik wil eigenlijk wel twee erop. Eén voor 8 Ohm en één voor 16 Ohm. Is dit realiseerbaar met zo'n verdeelplaatje achterop? Of is het beter om gewoon één jackuitgang en gewoon altijd de impedanties te veranderen op die ene jack?

Bestellijstje
    - n-Polige 6.3mm jack (2 polig genoeg?)

Extra kabeltje scoor ik wel op school, en waarschijnlijk ook de boutje/moertje dingen wel. Hopelijk hebben ze ook nog zo'n inbouw-eurostekker.
    // Icetea-burst

Senior Member

Standaard

4 en 8 Ohm is misschien wel mogelijk maar zul je zel uit moeten meten. De secondaire wikkeling is er één van het gecompliceerde soort en de tabel gaat uit van een enkele aansluiting. Toch zijn er meerdere wikkelingen welke gecombineerd worden in de tabel. Als je er zin in hebt mag je het uitvogelen.

Het is uiteraard wel handig twee jacks parallel aan te sluiten zodat je er altijd twee cabs op kan aansluiten zonder gehannes met extra verbindingen buiten de amp. De impedantie kun je altijd zelf instellen volgens de tabel.

Heb je jacks met een switch kun je zelfs voor serie schakeling van je cabs kiezen, lijkt me nog beter. Zou je namelijk twee 4 ohm cabs hebben kom je al op 2 ohm. 8 Ohm is in zo'n geval altijd gunstiger omdat je moet streven zo dicht mogelijk bij de impedantie van de buizen te komen.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 8 april 2013 om 09:42
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Ah, Cluseau is me voor, idd twee jacks en een schakelaar voor 4, 8, en 16 ohm (en evt. zelfs 2 ohm). Ben je flexibel wat luidsprekers betreft.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten