Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crazycow Bekijk bericht
Leuk project, jammer dat ik (voorlopig) zelf geen bril hoef te dragen.

Ik zou het niet aandurven om hiervoor huidenlijm en schellak te gebruiken, met name vanwege vocht (zweet, regen etc). Schellak gaat daar niet mooier van worden (dof/witte of uiteindelijk zwarte plekken) en de huidenlijm kan loskomen. Temperatuur zal minder belangrijk zijn, tenzij je 'm in een auto legt met de volle zon erop, dan weet ik niet wat er gebeurd. Ik denk al met al dat het niet praktisch is. Ik zou zelf gaan voor watervaste houtlijm en polyurethaan oid.

Als je je bril in een hete auto zou achterlaten, dan zal hij eerder uit elkaar vallen als hij gelijmd is met witte houtlijm of titebond, dan met huidenlijm. Huidenlijm kan tegen extreme temperaturen (200°) maar zet er geen kom water bij, want dan valt het uit elkaar.
Titebond heeft maar 60° nodig, dacht ik, om een losse verbinding te veroorzaken.

Het idee is om natuurlijke materialen te gebruiken, dus geen epoxy of andere chemische rommel. Ik heb ook mijn twijfels over de schellak, maar wie niet waagt niet wint, Een natuurlijke olie zou ook nog kunnen. Gewoon een prototype maken en dan een half jaar mee rond hossen door weer en wind
Ik denk ook wel dat je voorzichtiger omspringt met een houten bril, dan wanneer het een montuur van Hans Anders of Pearl komt...

s.