Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 27
    Senior Member

Standaard

Naar mijn bescheiden mening:

Geen vijl gebruiken om frets te vlakken. Veel te grof. Gewoon schuurpapier (ik begin met 240).
    De vijl van GS is waarschijnlijk ook veel kort. Ik heb er ook zo een maar gebruik 'm voor het afschuinen van de fretten aan de zijkant (dat werkt wel prima).

Dus inderdaad -zoals eerder gezegd- een stuk (recht) hout of een waterpas ofzo, beplakt met schuurpapier.

Schuren tot alle fretten geraakt zijn (de hals moet wel recht zijn) en dan kronen etc.

Standaard

Ik heb een stuk vierkante pijp met aan een zijde een strook van heel fijn schuurlinnen er op gelijmd. dat werkt prima. Overigens heb ik dat ook met een forse oude afgedankte vijl gedaan en die werkt voor mij het prettigst. Hoewel korter kan ik er mee uit de voeten.

Senior Member

Standaard

Een hele kleine aanvulling=

Als je aan een setneck werkt en lui bent, tape dan op zijn minst de elementen helemaal af. Je wil geen schuurstof van de metalen frets in je elementen hebben en zonder afplakken gaat dat zeker wel gebeuren door de magneten.
    147-c Guitars

Standaard

Ik heb daar een radiusblok voor gebruikt. Die was maar 20 centimeter lang, maar ben tevreden over het resultaat.
    http://www.voxhumanawebstore.nl/webs...73_378&sort=2a

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -Martijn- Bekijk bericht
    Ik heb daar een radiusblok voor gebruikt. Die was maar 20 centimeter lang, maar ben tevreden over het resultaat.
    http://www.voxhumanawebstore.nl/webs...73_378&sort=2a
    Prima tip, maar die van GS kost een tientje minder en is 5cm langer.

http://guitarsupplies.nl/index.php?i...id=682&lang=NL
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Een hele kleine aanvulling=

Als je aan een setneck werkt en lui bent, tape dan op zijn minst de elementen helemaal af. Je wil geen schuurstof van de metalen frets in je elementen hebben en zonder afplakken gaat dat zeker wel gebeuren door de magneten.

Jep, en bij een lespaul laat je best het nek element helemaal in het gat zakken, en verwijder je de pup ring, die zit toch in de weg.
    Meestal laat ik de toggle switch ook zakken, die zit in de weg tijdens het crownen !

En zelf nog niet ondervonden, maar het gebeurt wel, gebruik zachte schilderstape voor de chromeerde kapjes: bij harde tape komt het chrome wel eens mee, als je het eraf probeert te halen.

Handige tip: haal de harde tape even langs een stuk stof (je broek, trui ...) dat verzacht de plak !

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Prima tip, maar die van GS kost een tientje minder en is 5cm langer.
    Is wat goedkoper inderdaad!
    Als de frets ver versleten zijn zou ik me trouwens kunnen voorstellen dat een schuurblok wat minstens zo lang is als de toets handiger is.

Senior Member

Standaard

ik heb een lange wetsteen gebruikt die eigenlijk bedoeld is voor het slijpen van tuingereedschap maar het werkt prima.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht

Een gewone radius: dan moet je evenwijdig met de middellijn blijven met je schuurlat, want je toets is een deel van een cilinder.

s.
    Maar een taps segment van een cilinder is bol, vandaar dat ik wel de snaren volg met vlakken...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Maar een taps segment van een cilinder is bol, vandaar dat ik wel de snaren volg met vlakken...
    Ha nee, want bij die taps toelopende toets blijft die dezelfde radius behouden, als je de snaren volgt, maak je er een kegel van.

Je moet het zien als een radius mal, maar dan 1 klein deeltje ervan, dus evenwijdig met de middellijn.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten