Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 27 van 32 EersteEerste ... 172526272829 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 261 t/m 270 van 316
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koot Bekijk bericht
    Dat wordt een hele mooi classical Woml, Klasse !!!

Ik vraag me alleen af wat je met die negatieve halshoek wil van 2 graden. Ik hoop dat het bij de brug allemaal goed gaat uitkomen maar er is een behoorlijke kans dat je snaren daar te laag komen te liggen met deze halshoek. Het kan heel goed zijn dat je het allemaal goed gechecked heb vooraf. Het zou zonde zijn als deze mooie gitaar daardoor met een probleempje komt te zitten. Vandaar mijn vraag, misschien toch nog even alles goed checken voor het monteren van de hals.

Succes!
    Klopt, ik heb driftig gestudeerd op halshoeken. Het komt bij nylonsnarige gitaren vaker voor dat ze een negatieve halshoek hebben. Ik heb er zelf eentje (van toen ik nog niet zelfbouw-verslaafd was) en die helt ook naar boven.
    Ik heb zelfs een dikke spreadsheet waarin ik allerlei variabelen kan invullen, en die me dan vertelt wat de halshoek gaat zijn. Nou weet ik ook wel dat ik niet blind op de theorie moet vertrouwen, maar alles ook in de praktijk moet nameten, maar ook die voorspelde een negatieve hoek.
    En deze foto heb ik dus gemaakt terwijl ik de hoek in het echt probeer te bepalen. Maar voordat ik de boel definitief aan elkaar zet, zal ik nog wel een keer een laatste controleslag doen
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Die spreadsheet, staat die op internet of heb je zelf lopen cosinussen en tangensen?

Is 2 graden negatieve halshoek niet veel? Bij een halslengte van 430 mm komt je nut 15 mm hoger uit dan alsie plat staat.

Je kunt wel op theorie vertrouwen, maar dan moet je alle variabelen meenemen. Een slechte nut kan je actie ook flink verklooien zonder dat t met je halshoek te maken heeft.

Ik maak nu een LP-achtig ding (die R325) en die krijgt een halshoek van 4 graden, maar heeft ook een LP-carve rug onder een hoek van 2 graden. Ik heb uitgerekend dat de snaren bij de brug 14 mm boven het blad komen, en ik de brug in theorie dus 2 millimeter naar boven moet stellen. Dan heb ik dus 2 mm stelruimte naar beneden.

Zodra ik tijd en zal ik uitleggen hoe ik het heb berekend (gonio 101)

Maareeh, al het technisch gewauwel op een stokkie, deze gitaar wordt echt ontzettend mooi. Vooral de houtkeuze, en de vorm van de brug vind ik ontzettend mooi. Kracht in eenvoud.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 7 februari 2013 om 00:01
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

Senior Member

Standaard

Al mijn klassieke gitaar solera's hebben een halshoek ingebouwd.
    Hoe ik het doe: eerst zijaanzicht tekenen van de gitaar, beginnen met de snaar (het enige rechte aan een gitaar !)
    Dan hoogte van topkam en zadel / brug uitzetten. vergeet bij de brug de bolling van het klankblad niet !

Daarna hoogte aan de 12e fret: +/- 3,5mm actie + 1mm fretdraad. Dan heb je het vlak van de toets, en ineens ook het vlak van de hals. Dan weet je perfect welke hoek je moet nemen.

Op de sloera zet je dat uit als een vlak dat begint aan de overgang van klankkast en hals, en dat loopt tot aan het einde van de toets.
    Meestal schaaf ik van 0 naar 2 mm aan de topkam.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Op de sloera zet je dat uit als een vlak dat begint aan de overgang van klankkast en hals, en dat loopt tot aan het einde van de toets.
    Meestal schaaf ik van 0 naar 2 mm aan de topkam.
    Goede uitleg Stijn. Begrijp ik het goed dat jouw solera dus ter plaatse van de topkam 0 tot 2 mm lager is? Met andere woorden, je hals zal een kleine forward angle hebben? Hoewel 2 mm verhoging van de hals ter plaatse van de topkam geen neck angle van 2 graden (neg.) op zal leveren.
    In theorie zal je dus ook de inkepingen in het neckblock van de hals (waar de sides ingeschoven worden) ook onder een lichte hoek moeten maken. Praktisch zal dat waarschijnlijk niet nodig zijn.

Tot nu toe heb ik Cumpiano's methode gebruikt. Geen neck-angle maar maar na het oplijmen van de toets deze iets platter maken naar de klankast toe. Dat geeft hetzelfde effect.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koot Bekijk bericht
    In theorie zal je dus ook de inkepingen in het neckblock van de hals (waar de sides ingeschoven worden) ook onder een lichte hoek moeten maken. Praktisch zal dat waarschijnlijk niet nodig zijn.
    Ik had begrepen dat normaal gesproken de hoek van de sleuf voor ribben 90 graden is t.o.v. de hals en dat dan uiteindelijk bij het lijmen van de achterkant de ribben ietsje naar achteren (of naar voren, tis maar hoe je het bekijkt) gaan leunen. Dat is dan natuurlijk minimaal, denk nog niet eens een halve millimeter ofzo als ik het snel uitreken.

Tegelijkertijd vraag ik me wel af of de hiel ook de top dan iets naar beneden trekt, zodat er misschien een kleine deuk (< 0,5 mm) zou kunnen ontstaan achter de soundhole waardoor de toets net niet lekker past.
    Is dat te verwaarlozen of is dat dan weer gemakkelijk recht te trekken als je toets erop lijmt?

Senior Member

Standaard

Heren, heren, wat een discussie ineens!

Ik heb ergens een spreadsheet van een mandolinebouwer gevonden, waar je van alles kunt invullen. Uitgaande van de buitenrand van het bovenblad (dat was het horizontale vlak op hoogte 0) moest je dan de hoogte van de top op de plek van de brug hebben, de hoogte van de brug, de dikte van de toets, de dikte van de frets, de fret waar de hals aansluit op de body, de hoogte van de onderkant van de toets boven het bovenblad op het punt waar de kast aan de body zit, de gewenste actie, de fret waar je die gewenste actie wilt hebben, en misschien nog wel een paar gegevens die mij even ontschoten zijn. En dat ding rekende dan de halshoek uit. Of andersom, als je de halshoek opgaf, rekende hij de actie uit die je dan zou krijgen.
    Daar heb ik een hele tijd op gestudeerd, en toen kwam ik tot de conclusie dat er een fout in zat. Ik geloof dat hij uiteindelijk in de berekening van de halshoek die halshoek zelf ook gebruikte. Of zoiets.
    In ieder geval heb ik de boel toen ook nog eens voor mezelf uitgetekend, en mijn eigen spreadsheet in elkaar gedraaid, met nog een paar extra variabelen er in.

Los daarvan heb ik de halshoek voor deze gitaar voornamelijk door passen en meten bepaald. Hij zit nu (tijdelijk) definitief in elkaar, en alles lijkt er op te wijzen dat het wel los zal lopen. Let wel: het is voor mij ook de eerste keer dat ik iets probeer met nylon snaren, en de negatieve hoek die daarbij nodig lijkt te zijn; misschien wordt het als puntje bij paaltje komt toch net niks.
    Maar vooralsnog heb ik goede hoop; als ik nu een liniaal op de frets leg, raakt die de brug op een paar millimeter (2 à 3) van de bovenkant. Het zadel gaat daar nog bovenuit steken, en eigenlijk denk ik juist dat die hoek zelfs nog iets extremer had gemogen. Misschien heb ik ook wel iets heel raars met de klankkast gedaan, dat het nu zo uitkomt.
    Kortom: we gaan het zien!

Vandaag heb ik de eennalaatste hand aan de hals gelegd; het hielkapje is best netjes geworden, de hals moet alleen bij de hiel nog net iets dunner. Het voordeel van de dunne laagjes fineer aan weerszijden van de middenstreep is, dat je keurig kunt zien waar de hals nog te snel te dik wordt; daar lopen de streepjes ineens niet meer netjes rechtdoor
    De body langsgelopen, en hier en daar nog een paar gaatjes gevuld met stof en secondelijm. Zie je niks meer van. En dan komen we toch langzaam in de buurt van het afwerken!

Tussendoor nog een klein mini-projectje:

Het rek dat ik in de woonkamer heb staan, biedt plaats aan drie gitaren (krap). Ik wilde iets meer ruimte, en was bang dat een standaard 5-gitaren-rek hetzelfde probleem zou geven als mijn huidige rekje al met 3 doet. Drie dikke akoesten passen daar net niet lekker in. Dus dit wordt mijn nieuwe woonkamerrek, en dan kan mijn huidige rekje de kelder in. Heb ik daar ook iets meer opslagruimte. Veel meer dan drie tegelijk zullen daar toch niet aanwezig zijn.
    Ik moet misschien nog wel iets aan die bovenste dwarsbalk doen. Vooral als je er een glibberige elektrische plank in zet, kunnen de gitaren met z'n allen als dominosteentjes omvallen. Aan de andere kant: als ik er alleen maar dikke klankkasten naast elkaar in parkeer, lijkt het best stabiel. Maar voor de veiligheid kan het vast geen kwaad om er toch iets van stokjes of ringen aan te zetten. Ik heb er alleen geen zin in om er een definitieve indeling op vast te leggen. Op deze manier kan ik nog een beetje indikken als dat nodig is...

Nouja, er moet dus nog iets mee, maar het begin is er.

Senior Member

Standaard

Alweer een paar sessies verder, maar weinig fotogenieks. Ik ben in de weer geweest met schuurpapier, poriënvuller, meer schuurpapier, en een eerste ronde lak. Beetje ruzie gehad met mijn kwast. Het zou best een goeie moeten zijn, die weinig haren loslaat, maar als al die haren beginnen af te brokkelen heb je daar dus nog niks aan. Het zal wel komen omdat ik het ding niet goed schoon heb weten te krijgen na de vorige keer...
    Ik heb het ding dus meteen weggemikt, en ben met een andere verder gegaan.

Ook het rekje is een beetje gevorderd, maar nog niet af. Een beetje olie er overheen, hier en daar de schroeven nog iets steviger ingedraaid, en ik ben op zoek geweest naar iets van een campingmatrasje of zo, om ringen uit te knippen/zagen die ik om de bovenste stok kan schuiven. Alleen het spul dat mij het beste geschikt leek, was alleen verkrijgbaar per rol van 2 bij 3 meter of zo. Dat leek me nou weer wat te veel van het goede. Nog even verder kijken dan maar.

En tenslotte nog een laatste (eennalaatste?) aanpassing op de waaierbird: De brug, versie 3!

Ik had er genoeg van. Ook versie 2 was nog te hoog, de snaren zaten net te ver uit elkaar (vooral de hoge e liep zo ver langs het pooltje dat je hem erg slecht hoorde), er bleven hier en daar kleine rammeltjes zitten, of de boel sloeg te snel dood, of de intonatie was niet goed, en niet beter te krijgen (omdat die zadeltjes uiteindelijk erg weinig ruimte hadden om te schuiven).
    Dus dit is de uiteindelijke brug geworden. Strakker en simpeler kan eigenlijk niet. Niks intonatie, hier staat hij goed, niet meer aankomen.

Het lijkt misschien een beetje raar, dat nog schevere streepje op de scheve basis. Had die basis dan nog wat schever gemaakt, hoor ik u denken... Maar los van het feit dat ik dan de gaten voor de studs opnieuw zou moeten boren, denk ik dat het zo beter is. Als de hele brug nog schever zou staan, zou het denk ik raar worden ten opzichte van de body. Hij loopt nu nog redelijk parallel met de achterkant, dat klopt beter.

De brug kan nu ook een beetje omhoog gedraaid. Moet zelfs, anders is hij te laag. Verder is de intonatie nu dan toch echt goed, je hoort de hoge e beter, hij heeft een langere sustain, en als ik nog eens wat wil experimenteren, kan ik misschien nog eens iets van een tremolo-constructie verzinnen. Maar voorlopig laat ik hem even zo, om te wennen.

Senior Member

Standaard

Ik leer het nog eens!
    Na een paar rondjes lakken en een paar rondjes schuren heb ik vandaag de polijstkledder maar weer eens uit de kast getrokken. En het resultaat valt me niet tegen:

En de kop is nu zo:

Hij is nog steeds niet helemaal netjes, er zitten wat slordigheidsfoutjes hier en daar, en de lak is niet compleet spiegelglad, maar deze ziet er toch alweer een stuk netter uit dan de bariton. Later als ik groot ben, gaat het vast nog eens lukken om er eentje écht helemaal goed af te werken...

Toen kon ik het ook niet laten om de hele boel dan ook meteen maar aan elkaar te zetten. Hals vastgeschroefd, brug er op geplakt, en dan lijkt het zo:

Dus met een beetje geluk komt er in de loop van de week geluid uit! Spannend... Ik ben bij deze de hele tijd dat ik er aan werk al blij verrast met het geluid dat er in lijkt te zitten. Het is me bij die andere projecten in ieder geval nooit opgevallen dat de klankkast spontaan begon te trillen als ik muziek op had staan... Ik heb maar besloten dat ik dat een goed teken vind

Tenzij dit betekent dat ik de boel te dun en fragiel heb gemaakt, en dat straks alles implodeert als ik de snaren er op zet...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Het is me bij die andere projecten in ieder geval nooit opgevallen dat de klankkast spontaan begon te trillen als ik muziek op had staan... Ik heb maar besloten dat ik dat een goed teken vind

Tenzij dit betekent dat ik de boel te dun en fragiel heb gemaakt, en dat straks alles implodeert als ik de snaren er op zet...
    Haha, ik heb thuis de gitaren aan de muur hangen en elke keer als m'n vrouw wat zegt (en dat doet ze vrij vaak) dan resoneert er 1 gitaar. Maar die is nog niet geexplodeerd en ook niet geimplodeerd Maar het is af en toe wel irritant, ehh, dat van die resonantie bedoel ik.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crazycow Bekijk bericht
    Haha, ik heb thuis de gitaren aan de muur hangen en elke keer als m'n vrouw wat zegt (en dat doet ze vrij vaak) dan resoneert er 1 gitaar. Maar die is nog niet geexplodeerd en ook niet geimplodeerd Maar het is af en toe wel irritant, ehh, dat van die resonantie bedoel ik.
    Vlak bij mijn bed hangt een akoestische gitaar. Als ik een keer moet niezen in bed, of ik praat in de buurt van die gitaar, dan trillen de snaren behoorlijk na. Het is een lekker gitaartje, dus ik denk dat je het wel als een goed teken kan zien

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten