Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 64

Discussie: JTM45 trillende OT

Standaard JTM45 trillende OT en te weinig output

Heren,
    Afgelopen half jaar heb ik onderdelen verzameld voor een JTM45 clone. Afgelopen week was mijn vrouw een weekje van huis, dus de soldeerbout aangezwengeld.

Vanochtend was het moment daar.... prik erop en verdomd... hij deed het ook nog gewoon. En dat zonder vervelende bijwerkingen als buzz, ratels en knetters. Tot zover helemaal prima.

Nu heb ik enkel de p12q uit mijn Tweed deLuxe clone om mee te testen. (40 watt 95 dB rendement), maar goed klinkt allemaal prima.
    Nu blijft er alleen een onderbuik gevoel over: ik denk dat hij harder moet kunnen dan ik nu ervaar. Ik voel de OT (100hz) trillen. Wordt hier op de een of andere manier vermogen opgesnoept???

Bedankt!
    Laatst gewijzigd door Gearjunkie; 10 februari 2013 om 00:04

Senior Member

Standaard

Die 100Hz wordt tegen gewerkt door beide buizen. Ik weet niet of de bias gelijk is anders klopt het dat je een trilling voelt. Maar dan moet je dat horen door een 100Hz brom in de speaker. Als er vermogen verlies zou zijn, dan moet je dat gaan voelen omdat dat dan omgezet wordt in warmte. M.a.w. hij gaat heet worden.

Zonder metingen (stoom bij BIAS, spanningen op de anodes ed.) is het onmogelijk om hier iets over te vertellen. Als blijkt dat de instellingen in de OT goed zijn dan kun je meten met een load en sinus op de ingang wat het uitgangsvermogen is.
    Tenslotte als het ingangssignaal niet groot genoeg is dan zou het best kunnen dat hij harder kan maar gewoon te weinig signaal krijgt.

Dus zolang je die info niet hebt is het een beetje gissen of jouw belevenis/verwachting wel of niet de juiste is. Eerst meten dan weet je het.

En 95dB is vrij laag tov sommige ander speakers.
    Nico

Standaard

Ik hoor absoluut geen brom/ruis/hum door de speaker. Lage output is inmiddels zeker: de jtm half open is minder herrie dan mijn tweed deluxe op 3. Ik bedoel de buuf komt niet klagen en ik heb geen suizende oren...

Ik zal morgen de spanningen eens gaan meten.

Senior Member

Standaard

Ook de stoom door de OT als alle knoppen dicht staan. Mogelijk staat ie ijskoud afgesteld.
    Nico

Standaard

Ik heb vanmiddag de spanning over pin 3 en 8 gemeten, dat was 433vdc meen ik. Bias heb ik toen afgesteld op 35mA. We hebben het over KT66 trouwens.

Standaard

Even de spanningen van v3 en v4 gemeten:

Pin. 3. 4. 5. 6
    450. 450. -55. 450

Idem voor beide buizen

Standaard

Spanningen voor v1 tm v3
    1. 3. 6. 7. 8
    V1. 215,6. 1,75. 211,5. 1,75

V2. 181,5. 1,12. 320. 1,81. 183

V3. 240. 45,3. 231,5. 45,3

Fijn dat mijn opmaak behouden blijft...

V1 en v3 = pin 7 niet gemeten

Senior Member

Standaard

Hij staat vrij koud afgesteld : 35mA x 450V is iets van ruim 15W. Die buizen kunnen rustig naar de 20W in bias. Door de koude afstelling heb je al ruim 100V signaal nodig uit de preamp. Als die ze niet geeft haal je niet eens het clip moment van de eindtrap.
    Nico

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Hij staat vrij koud afgesteld : 35mA x 450V is iets van ruim 15W. Die buizen kunnen rustig naar de 20W in bias. Door de koude afstelling heb je al ruim 100V signaal nodig uit de preamp. Als die ze niet geeft haal je niet eens het clip moment van de eindtrap.
    Ok, dan ga ik biassen op 44mA.

Standaard

Deels winst; de OT trilt niet meer

Output nog steeds laag, als ik de hi input pak kan is het tot 3/4 open een huiskamer amp. Schroef ik de normal volume open, gaat het wel hard. Moet ik het toch aan de pre amp kant zoeken denk ik.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten