Ik zal uitleggen waarom ik C majeur all the way te smal vind en dit breder uitleg. In de basis komt de II V I natuurlijk voort uit de tonic C en is het goed om de progressie ook zo te zien.
Omdat ik in mijn gitaarlessen altijd focus vanuit 1 akkoord (naast de context van de II V I progressie binnen de tonic C in dit geval) werk ik liever met de kleuren die je kunt toepassen per akkoord/trap in een progressie en van daaruit redeneren.
Het gaat uiteindelijk om door de changes heen te spelen. Jazz idioom is veel complexer dan alleen de C toonladder en het gaat voor mij meer om de taal te leren en te horen in je hoofd wat je wilt spelen. Toonladders zijn daar maar een deel van.

Mijn opmerking verwijzend naar de OP is dat onze discussie m.i. niet bijdraagt aan zijn vraag. Mijn conclusie na het lezen van aanvullende vragen vanuit de OP is dat deze nog een relatieve beginner is op het gebied van harmonieleer en progressies als II V I. De vraag lijkt meer toegespitst op het spelen van de akkoorden van een II V I dan op het improviseren daarover. Vandaar dat onze diep inhoudelijke discussie meer gericht is op het laten zien wat we allemaal weten dan dat het iets bijdraagt.