Je hebt toch een schema? Dan weet je hoe de stromen van klein naar groot gaan....
maar hoe voer je deze dan af? Bijvoorbeeld mijn de preamp stages. 2 parallel van de plexi en dan die jcm800 stage. In principe hoe groter je de kathode weerstand maakt deste minder stroom loopt er. Dus eigenlijk kun je dan zeggen dat de 100K stage het minste stroom heeft, Daarna de 2.7K cathode en daarna de 820ohm? Of gaat dit niet op?
Maar hoe ga je dat nu aarden dan? Want je zegt van klein naar groot gaan. Dus dan zou ik de '100K stage' aan de '2.7K stage' kunnen leggen en dan aan de '820 ohm stage'? Maar hoe bepaal je dan dat de stromen van groot naar klein lopen en niet van klein naar groot?
Sorry maar ik begrijp die aarding echt heel erg slecht. Ik zie dat nog niet....
Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
Te koop: niets
De stroom door die preamps is allemaal rond de 1mA. Een 12AT7 trekt meer stroom maar wordt meestal gebruikt bij alleen de PI of de Reverb driver.
Als je naar de meeste schema's kijkt lopen de stromen van links naar rechts. Immers:
- Eerst krijg je de preamps.
- dan evt. mixers
- dan Phase inverter
- dan eindtrap.
Circuit boards zijn eveneens vaak in diezelfde volgorde gebouwd.
Daarnaast volgen stromen de weg van de minste weerstand. Oplossingen toegepast:
- De aarde bus (Marshall 18 watters)
- Draad op de achterkant van potmeters
- De messing plaat achter de potmeters bij Fenders.
Daarnaast worden ook de ontkoppel elco's ook aangesloten op de gnd van de trap waarvoor ze gelden.
Dus in jouw geval kun je de GND van alle trappen na de laatste voedings elco (als je van rechts naar llinks kijkt in het schema) op dezelfde GND aansluiten enz. Enz.
Die gemeenschappelijke (=star grounds) kun je weer in serie naar de min van de elco van de B+ elco's voeren. Je hoeft ze echt niet allemaal apart naar hetzelfde punt te voeren.
Doordat je koperdraad gebruikt is de weerstand altijd kleiner als dat je ze via het chassis voert (Aluminium of staal hebben een hogere weerstand).
Dus niet moeilijker maken dan het is. Als je allemaal aparte draden naar het begin punt voert vanaf elke star ground dan creëer je allemaal kleine antennes die de stroompjes uitzenden over die draad. En als je dat allemaal lekker onder het bordje laat lopen is de kans op verstoring groter.
Oke ik denk dat het duidelijk is. Bedankt voor de goede uitleg weer nico. Is er nog een bepaald punt wat je het beste als starground kan gebruiken? Veel mensen pakken de bout van PT maar andere zeggen weer dat je dit juist niet moet doen.
Ik vermoed het beste een punt te pakken vlak bij waar de voeding binnen komt? En daar ook gelijk de aarde van de voedingstekker aanhangen?
Ik zou nooit de bout gebruiken van een trafo. Als die los trilt zweven je grounds en ga je allerlei verstoringen horen. Gewoon een paar soldeerlippen vastbouten aan het chassis (evt. met borg moer). De GND kan gewoon in de buurt van de trafo en eerste elco's. Wel een punt pakken waar je gemakkelijk bij kan. Je weet nooit
Voedingsstekker aarde apart vastbouten aan chassis. Beide moeren evt. ff vastlakken met bijv. nagellak.
Wat er ook gebeurt, de aarde van het net mag als laatste los schieten. In het meest extreme geval dan ook dat deze draad eigenlijk langer moet zijn dan je 2 netvoedingsdraden (dit geldt ook voor trekontlastingen). Mocht die hele IEC socket losschieten(of trekontlasting), draden afbreken, dan is de net GND de laatste. Dus meest haalbare veiligheid.
Klinkt eigenlijk erg logisch van die lange aardedraad. Maar wat me dan ook te binnenschiet; hoe gaan we om met het aansluiten van een zekeringhouder (toegang buitenkant chassis)? Eigenlijk zou je dat zo willen dat als een lulhannes het netsnoer in de contactdoos laat zitten en hij het zekeringetje wil checken... enfin... het is duidelijk lijkt me....
Gearjunkie, ik had je vraag even gemist. Maar begrijp hem ook niet zo goed eigenlijk.. Als je de zekering eruit haalt verbreek je toch je spanning gewoon?
Nog even een vraagje over de 'jose master volume'. Het is gewoon diode clipping gevolgd door een volumepot. Nu zat ik te de denken dat je altijd een vaste waarde van clipping krijgt en je daarna het volume regelt wat wordt doorgegeven naar de tonestack.
Wat krijg ik nu als ik de diode clipping achter de potmeter zet? In principe bepaal ik dan toch het input signaal van de diode clipping? En aangezien die altijd op hetzelfde voltage clipt krijg je meer vervorming zonder toename van volume toch? of is dit een verkeerde gedachtegang?
Favorieten/bladwijzers