Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30

Standaard Fender Princeton kapot

Hallo,

Ik heb sinds gisteren een Princeton (1969 silverface zonder reverb van ebay) maar er komt met geen mogelijkheid geluid uit. Ik heb als eerste de "standaard" dingen gecontroleerd: andere kabels, jack pluggen een paar keer in en uit trekken, de pots wat heen en weer bewogen, de buizen goed in de voetjes gedrukt. Maar niks, geen kraakje van leven.

Het lijkt alsof ie niet wil versterken dus heb ik de (pre)amp buizen (2x 6v6 en 2x 7025/12ax7) gecheckt met mijn Champ600 en die werken allemaal, de GZ34 rectifier kan het denk ik niet zijn.

Als ik mn vinger op de jacktip zet en het volume hoger dan hoor ik wel de typische brom maar HEEEL zacht (alsof je een vinyl luistert zonder de versterker aan te zetten)

Ik heb de speaker met een multimeter gecheckt en die geeft een piep op de diode stand.

De amp is niet gemod, dus alles orgineel. Het is een 110V die aan een 230->110V 100W convertor hangt (de amp vraagt 80W dus dat lijkt me voldoende)

Verder gaat mijn kennis (nog) niet, dus de electronica/ trafo etc heb ik niet gecontroleerd, daarvoor zal die naar een reparateur moeten.

Als iemand nog tips heeft, graag!

Senior Member

Standaard

ff een paar dingen ter verduidelijking:
    - gloeien de buizen en het lampje als je hem aanzet?
    - Daar je niks hoort neem ik ff aan dat geen van de buizen echt rood gaan gloeien (als de gloei het doet )
    Nico

Standaard

Ik dacht dat ik niks was vergeten maar idd, het lampje en de buizen gloeien, de 6v6 met een mooi blauw kleurtje verder niet roodgloeiend.

Senior Member

Standaard

Het feit dat de buizen een mooie blauwe gloed riekt naar een goede instelling en er is hoogspanning.
    Tja dan wordt het toech iemand die ff meet wat de spanningen zijn op de pinnen van de buisjes. Dan kan je uitsluiten of de buizen goed ingesteld zijn. Zo niet kan dat een reden zijn dat je zo goed als niets hoort.
    De speaker plug zit wel in de speaker jack heh? Niet in de extra jack?
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 30 januari 2013 om 21:57
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    De speaker plug zit wel in de speaker jack heh? Niet in de extra jack?
    Ha, datwas ook mijn eerste gedachte. Die fout wordt nogal eens gemaakt.

Maar een vraag aan Jamie, als je de tip aanraakt hoor je een bromtoon. Komt die dan wel uit de speaker of hoor je de lamellen van je uitgangstrafo schreeuwen om hulp. In dat geval is je speaker of de speakerkabel onderbroken. Meet even met een ohmmeter op de jackplug wat je daar voor waarde meet.

edit:
    speaker niet in diodestand meten maar gewoon in het weerstand berijk. Meet maar tussen de ring en tip van de jackplug. Je meet iets minder dan de impedantie dus zeg maar 12 ohm voor een 16 ohm speaker.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 30 januari 2013 om 22:16
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Ik denk niet dat ie een meter heeft
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Ik denk niet dat ie een meter heeft
    Maar wel een stel oren toch? Hij kan dan horen of de brom uit de arme lamellen komt of uit de speaker. Als ik zo het verhaaltje lees mist hij gewoon een load en staat de trafo om hulp te schreeuwen.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

nico/cluseau

Bedankt voor de hulp zo ver

De speaker zit in de Speaker output en NIET in de EXT. Speaker output. De brom LEEK van de speaker af te komen maar ik kon t niet goed traceren en mn hoofd pastte niet helemaal in de cabinet hehe. Ik zal vanavond even de jack tip doormeten (ik heb een multimeter dus )

Standaard

Nou, de meter doet niks, ook niet als ik op de speaker zelf meet trouwens. En de brom komt idd niet van de speaker af dus zal t waarschijnlijk toch de speaker zijn... Ik heb in de Champ een 4 Ohm speaker zitten, kan ik die straffeloos testen (de princeton is 8 Ohm)??

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jamie_E Bekijk bericht
    Nou, de meter doet niks, ook niet als ik op de speaker zelf meet trouwens. En de brom komt idd niet van de speaker af dus zal t waarschijnlijk toch de speaker zijn... Ik heb in de Champ een 4 Ohm speaker zitten, kan ik die straffeloos testen (de princeton is 8 Ohm)??
    Duidelijke zaak hoor, prik je 8 ohm er maar in, je zal zien dat hij werkt.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten