Ik ga niet slijmen maar dit is precies mijn smaak acoustische gitaar. No nonsense maar wel een ontzettend mooi brug ontwerp.
Ik ga niet slijmen maar dit is precies mijn smaak acoustische gitaar. No nonsense maar wel een ontzettend mooi brug ontwerp.
Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome
Ik had in een eerder stadium iets onhandigs met een klem gedaan, waardoor er ergens een vervaarlijk gekraak ontstond. Kon er toen niks van zien, maar vandaag bleek er toch ergens iets mis gegaan te zijn. Het is de laatste tijd ineens een stuk droger, dat zal ook wel meegeholpen hebben...
Beetje omhoog getrokken, zodat ik er goed bij kon met wat lijm, en dan hopen we er maar het beste van:
En van binnen nog een paar blokjes over de naad heen:
Het moest in twee stappen, ik moet dus toch nog eens een paar van dat soort schattige klemmetjes extra aanschaffen...
Tussendoor nog een beetje bezig geweest met de afstelling van de halshoek. Hij lijkt bijna goed, maar ik moet het nog even beter bekijken als al dit klemmenspul er weer van af is.
I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...
Oei, dat is inderdaad even schrikken.
Goede raad: lijm ook, en vooral, blokjes over het begin en einde van de barst, dat wordt vaak vergeten. Maar het werkt het verder scheuren wel tegen !!!
s.
Goeie tip, dank! Dat wordt volgende keer de eerste actie![]()
Heel zuur als dit tijdens (of na) de bouw gebeurd. Ik hoop dat je er straks niets meer van ziet. De wisselingen in vochtigheid kunnen slechte gevolgen hebben voor hout. Maar goed, wel weer een paar mooie lijmklemmen rijker.
Ach ja, ik ben eigenlijk al lang blij dat het nu is gebeurd, en niet pas als de hele boel in de lak zit![]()
De laatste twee blokjes geplakt, zoals aangeraden op de uiteinden van de barst:
Misschien dat het niet helemaal nodig was geweest; de barst liep uiteindelijk van het ene naar het andere balkje. Dus in feite zitten er al blokjes op de uiteinden, en de barst is door de balkjes gestopt. Maar goed, ze zitten er nu, better safe than sorry...
Terwijl dat aan het drogen was, heb ik nog het een en ander aan de hals gedaan. De hals heeft nu een hoek van min twee graden:
En nu wordt het de kunst om de toets er netjes op te krijgen, en dat hij ook op het bovenblad netjes aansluit. Dat is al eerder niet helemaal goed gelukt, dus dat is deze keer een extra aandachtspuntje.
Nou lijkt het allemaal een beetje vreemd te lopen, dat bovenblad, en de toets, en de hals, dus het leek me het handigst om de toets eerst maar eens vast te plakken, en dan passend te maken. Als alles nog los ligt, zit er toch nog allerlei beweging in, waardoor je nog steeds niet goed ziet waar nog iets van af moet.
En het bovenblad ziet er nu zo uit:
Je ziet het nog wel, als je het weet, maar ik heb goede hoop dat er nog minder van overblijft als er eenmaal lak overheen zit.
We zijn er bijna, we zijn er bijna...
Nog een paar sessies aan de hals gewijd, volgende keer moet alleen het hielkapje nog op maat gemaakt worden. Voor de rest ziet hij er zo goed als af uit:
En nu dus heel goed alles langslopen. Gaatjes vullen, netjes maken, glad schuren, van die dingen. En maar hopen dat ik mezelf lang genoeg kan beheersen, en niet te snel denk dat het goed genoeg is...![]()
Dat wordt een hele mooi classical Woml, Klasse !!!
Ik vraag me alleen af wat je met die negatieve halshoek wil van 2 graden. Ik hoop dat het bij de brug allemaal goed gaat uitkomen maar er is een behoorlijke kans dat je snaren daar te laag komen te liggen met deze halshoek. Het kan heel goed zijn dat je het allemaal goed gechecked heb vooraf. Het zou zonde zijn als deze mooie gitaar daardoor met een probleempje komt te zitten. Vandaar mijn vraag, misschien toch nog even alles goed checken voor het monteren van de hals.
Succes!
Favorieten/bladwijzers