Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 11 EersteEerste ... 891011 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 104
    Senior Member

Standaard

w8 efkes, je hebt dus een 25,5 scale hals gemaakt en de brug op 24,75 inch gezet. Dat betekend dat de brug naar achteren moet.

Dat betekend dat je alleen de string-through body gaten aan moet passen en de slagplaat. én de brugpup cavity klopt niet meer.

Slagplaat kost je gewoon nieuw slagplaatmateriaal. Snaargaten zou je schuin kunnen maken naar de huidige ferrules of anders leven met 6 stipjes (helemaal bijgewerkt krijg je die metallic w/s niet of je moet overspuiten).
    Een andere optie is snaargaatjes maken in de achterkant van de telebrug en geen string through body. Dan zitten die ferrules en voor niks maar niemand die 't weet :wink: )

De cavity kun je groter frezen naar achteren en het deel dat onder de brug uit komt afdekken met de slagplaat. Moet je wel een nauwsluitende slagplaat maken.

Maar dit is op te lossen.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 20 januari 2013 om 23:52
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

Senior Member

Standaard

inderdaad, zo is het

hals is 25.5", brug staat op de positie voor een 24.5" hals. zoals Rik het zegt ga ik het waarschijnlijk proberen op te lossen. Ik zal waarschijnlijk wel de brug gebruiken als toploaded, snaargaten schuin boren komt niet goed.

Ik besef heel goed dat het maar een tussenoplossing is. Maar ik denk dat ik het kan oplossen zonder dat er veel van te zien zal zijn. Het is en blijft een amateur zelfbouwgitaar (en geloof me als ik zeg dat foto's niet altijd alles weergeven, er zitten nog wel meer fouten in). De gitaar waarvan de onderdelen komen (m'n eerste esquire) was alles behalve perfect, maar tot nu toe nog wel de gitaar waar ik het liefste op speelde.

En voor de rest denk ik dat het een wijze les is.

grtz

Senior Member

Standaard

Wacht! Schuin boren kan wel heel makkelijk. Nu geen tijd voor duidelijke uitleg (eind van mijn pauze) zet het vanavond ff op het forum. Gaat 100 zeker lukken.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Body op een wig in de kolomboor zetten, eerste 4 mm voorboren met een zeer kort boortje (ivm weglopen), daarna met een langere boor helemaal doorboren?

Senior Member

Standaard

Wat Jilles zegt lijkt me goed kunnen.

En anders, boor van de bovenkant van de body naar de onderkant. De huidige ferrules zijn een groot doel om je boorgaatje in uit te laten komen.
    Maar w8 effe, een snaar NA de ferrule om n hoekje sturen gaat geen sinecure worden. Ik denk bij nader inzien dat als je je gat schuin maakt je de ferrule ook schuin moet maken of het gaatje verruimen ofzo.

Verder moet je gewoon altijd alles doen zoals ik zeg dan komt altijd alles goed. Deed de hele mensheid dat maar dan was de wereld een betere plaats.

Senior Member

Standaard

Schuin boren heb ik met mijn blauwe tele gedaan. Brug moest een paar mm naar achteren. Nadeel is dat het heel erg moeilijk is om de body in de juiste hoek te krijgen, te zorgen dat het boortje niet verloopt op het schuine oppervlak en dan mag het boortje ook nog niet naar links, rechts, voren en achteren weglopen.

Moeilijk genoeg om te doen. daarna steek je de snaar door het gat bi jde ferrule en de snaar wil eigenlijk alleen maar rechtdoor (het oude gat). Je moet dus de oude gaten pluggen, maar weer net niet diep genoeg dat de nieuwe gaten gedicht worden.

makkelijkere optie is om onder de brug een P90 achtige frezing te maken en daar een blokje in te zetten waarin de gaten schuin staan:

Op het moment dat je een gat freest zoals je ziet bij afbeelding 4, dan weet je hoe diep die is en hoe breed het moet zijn. In een recht balkje boor je 6 rechte gaten en daarna zaag je 1 kant af. Op die kopse kant kan je de lijnen zetten van het nieuw vierkant. Zo werk je hem af. Eventueel de onderste gaten een klein beetje verzinken zodat de snaar zijn weg vind. Blokje op zijn plek verlijmen als alles werkt en de bovenkant zodanig vlak is dat de brug op zijn plek valt en alles afdekt. Brug erop en klaar.

Schuin boren is in theorie leuk, maar het moet wel meteen in 1 keer goed. Een blokje kan je keer op keer opnieuw maken en eigenlijk is het best simpel. heb het ooit eens met een tele body moeten doen (zo'n goedkope aanbieding, die niet helemaal passend bleek te zijn met de normale halzen.)

Zit het blokje eenmaal keurig verlijmd, dan nog even de frezing van het element aanbrengen en klaar.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Tsja het is natuurlijk wel een kutklus, 6 van die gaatjes naast elkaar schuin in precies de string ferrules laten uitkomen.. Maar als je een gitaar kunt bouwen..???

En over de methode die ik eerder beschreef:
    Om het weglopen helemaal tegen te gaan kun je een blokje met de goede hoek op de body plakken, zodat je weer in een recht vlak boort. Zo benader je eigenlijk de methode van Tabula Rasa. In dit geval is stap 2 (op de tekening) het verwijderen van je wig, en het blokje bovenop. Wel goed uitmeten, en dan nog een keer uitmeten.
    Ben wel benieuwd hoe je het gaat oplossen, misschien is een hele nieuwe hals ook een beste optie..
    Laatst gewijzigd door Jilles; 22 januari 2013 om 21:03

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jilles Bekijk bericht
    Tsja het is natuurlijk wel een kutklus, 6 van die gaatjes naast elkaar schuin in precies de string ferrules laten uitkomen.. Maar als je een gitaar kunt bouwen..???
    Jan maar onder de brug kan je rommelen. Als je met schuin boren door de achterkant heen gaat ben je zwaar de Sjaak. Je boortje aftapen is lastig, want hij draait schuin tegen de body en kan snel verschuiven over het boortje heen. gaat de boor per ongeluk iets te recht, komt ie ook eerder door de achterkant heen. Link!
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Of ´n centerboortje halen bij de Conrad. Zal vaker van pas komen. Centerboortjes hebben geen ziel en zijn dik (kegel) en verlopen niet en zijn alleen om 't begingaatje ff goed te krijgen.

TR's idee is trouwens geniaal. Dat zou ik doen.

Senior Member

Standaard

En? Nog gelukt of ligt ie al in de kliko?
    147-c Guitars

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten