Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 30 EersteEerste ... 789101119 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 296
    Senior Member

Standaard

Vlechten is niet persee mijn hobby, maar als dit beter zou zijn dan gewoon twisten zou ik het wel doen.
    Als ik het twist, waar ga ik met met CT's naartoe? Gaan die gewoon naar een aardpunt? en kunnen alle ct's naar hetzelfde aardpunt of moet dat dan los ergens heen?

Ik heb voor mijn project dit voedingschema aangehouden. Maar ik kwam er niet aan uit wat nu de vervangende weerstand is van dat bias schema. Die twee 8uF condensators samen met de weerstanden die daar in zitten. Ik was benieuwd naar wat de spanning was die valt over de 220K weerstand. Wat je zeg maar bij de diode over houd aan spanning. Maar daar kwam ik niet aan uit. Bij mij kwam er uit dat er ongeveer een 100V op die diode zou staan? en dat je dan ongeveer -50V biasspanning hebt. Maar dat lijkt me niet te kloppen.

Laatst gewijzigd door Thiez; 13 januari 2013 om 14:46
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Pak je biasspanning van de loper af. De afvlakking is dan beter en de bias is directer instelbaar.

Dus verbinding tussen loper en koude kant verwijderen.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Alle CTS op een en dezelfde punt

De som van de weerstanden is rond de 307K bij 25K open en 282K bij 25K gesloten.
    Je gebruikt een half wave rectifier. Dus moet een halve sinus de hele spanning leveren. In de praktijk mag je uitgaan van de voedingsspanning van de trafo * 0.7 = 245V bij 350V en 227.5V bij 325V.
    Als we uitgaan van de 350V dan:
    Bij biaspot op 25K is de stroom dus 245/307000 = 0,798mA
    Bij Biaspot op 0K is de stroom dus 245 /282000 = 0,869mA

De bias spanning bij 25K open wordt dus 0,000798 * (47000+25000) = 57V
    de bias spanning bij 25k dicht wordt dus 0,000869 * (47000) = 41V

Er wordt nog wat stroom door de buizen zelf getrokken dus de spanning zakt nog iets.
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Pak je biasspanning van de loper af. De afvlakking is dan beter en de bias is directer instelbaar.

Dus verbinding tussen loper en koude kant verwijderen.
    Ik begrijp even niet wat je zegt hier. Wat is de loper?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Alle CTS op een en dezelfde punt

De som van de weerstanden is rond de 307K bij 25K open en 282K bij 25K gesloten.
    Je gebruikt een half wave rectifier. Dus moet een halve sinus de hele spanning leveren. In de praktijk mag je uitgaan van de voedingsspanning van de trafo * 0.7 = 245V bij 350V en 227.5V bij 325V.
    Als we uitgaan van de 350V dan:
    Bij biaspot op 25K is de stroom dus 245/307000 = 0,798mA
    Bij Biaspot op 0K is de stroom dus 245 /282000 = 0,869mA

De bias spanning bij 25K open wordt dus 0,000798 * (47000+25000) = 57V
    de bias spanning bij 25k dicht wordt dus 0,000869 * (47000) = 41V

Er wordt nog wat stroom door de buizen zelf getrokken dus de spanning zakt nog iets.
    Oke dan had ik het toch goed berekend. Alleen de * 0,7 was ik vergeten. Dus ik kwam op 1.1mA ofzo uit.

Senior Member

Standaard

De loper is de center tap van de instelpotmeter. Dan moet je wel de instel potmeter verwisselen met de 47K weerstand. Je bereik wordt dan van rond de -37V tot -57V
    Nico

Senior Member

Standaard

Op deze manier?

Senior Member

Standaard

Yep, alleen zou ik voor de veiligheid een 1M weerstand knopen tussen de loper van die instelpot en de verbinding tussen de instelpot en de 15K weerstand. Mocht die loper het ooit begeven dan heb je altijd nog een maximaal negatieve bias.
    Nico

Senior Member

Standaard

Oke bedankt, maakt het veel verschil in bias? Want ik heb momenteel mijn turretboard al ingericht op de oude manier. Als er nu echt veel verschil in zit vind ik het wel de moeite om het aan te passen. Mocht het weinig uitmaken laat ik hem zo.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Oke bedankt, maakt het veel verschil in bias? Want ik heb momenteel mijn turretboard al ingericht op de oude manier. Als er nu echt veel verschil in zit vind ik het wel de moeite om het aan te passen. Mocht het weinig uitmaken laat ik hem zo.
    Je hebt toch een scope, vergelijk dan de rimpel op de biascap in minimaal en maximaal stand. Misschien maakt het geen reed uit maar in jouw situatie ga je de biasspanning verlagen door de biasvoeding zwaarder te belasten. Ik dacht dat je de hele zaak nog in elkaar moest freubelen, als het al klaar is laat het dan maar zitten maar het is principieel onjuist om het zo te doen imo.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Je hebt toch een scope, vergelijk dan de rimpel op de biascap in minimaal en maximaal stand. Misschien maakt het geen reed uit maar in jouw situatie ga je de biasspanning verlagen door de biasvoeding zwaarder te belasten. Ik dacht dat je de hele zaak nog in elkaar moest freubelen, als het al klaar is laat het dan maar zitten maar het is principieel onjuist om het zo te doen imo.
    Ja ik snap het punt. Bij jou manier 'verplaats' je de weerstand voor of achter de loper maar blijft de totaal weerstand op de voeding hetzelfde. Bij de manier die ik gebruik ga ik de weerstand achter de biasaftakking verhogen om zo het biasvoltage te verhogen/verlagen.

Ik heb inderdaad een scope staan maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er tot op heden nog geen gebruik van gemaakt heb. De bedoeling is om dat in dit project te gaan doen. En om het een en ander eens zichtbaar te maken wat er gebeurd in een versterker.
    Ook het gedeelte met afvlakken en de voeding etc moet ik nog eens goed induiken want dat is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat zit. En waarom je meerdere ontkoppelingen maakt in de voeding etc.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten