Erg tof om dit een keer te zien! Zulke dingen kúnnen dus wel!
Alleen wat heb je gebruikt als mal voor de ballnose frees? Dat stukje begrijp ik niet helemaal.
Erg tof om dit een keer te zien! Zulke dingen kúnnen dus wel!
Alleen wat heb je gebruikt als mal voor de ballnose frees? Dat stukje begrijp ik niet helemaal.
Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome
ik stond toch nog in de experimenteer-stand, dus ook maar met een reststukje pearloid een proefje gedaan, gewoon met blote handen (handschoenen aan) en warmte
@Rs-rik : sorry, voor het ballnose frezen van het houten malletje heb ik de cnc machine gebruikt, dat scheelde tijd. Maar het punt is dat je,als je zelf een malletje maakt van de vorm die je wilt hebben, je met wat lijmklemmen en mallen het gewoon thuis voor elkaar kunt krijgen.
Laatst gewijzigd door Cocobolo; 6 januari 2013 om 15:25
- Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]
Kun je geen aluminium gebruiken ipv staal? Betere kwaliteit aluminium bijv 2000 of 7000, en dan plak je 2 lagen op elkaar met epoxy ofzo.
Volgens mij komt de dikte ook vrij spits (of je nu staal of alu gebruikt) anders wordt het onderdeel te buigzaam of kun je niet meer handpersen.
Dit plastic experiment werkt wel imho... het is geen metaal maar het is wel instant shine en de vorm is ook gelukt, zo lijkt op de foto.
Die CNC, heb je thuis een CNC machine of op je werk ofzo?
Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome
die staat thuis. Hieronder een foto (dat ben ik niet op de foto, is "opa")
Edit : nog even de drie proto's naast elkaar (rvs, pearloid en polyester)
![]()
Laatst gewijzigd door Cocobolo; 6 januari 2013 om 15:35
- Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]
- --:- master -:-- -
lange halen snel thuis
he marco,
ziet er al weer een stuk beter uit man! zo zie je dat goed opspannen wel helpt.
dat je nu speling hebt op het hoogste punt komt idd omdat ie nu maar "half" is.
mijn gedachte om er "2" in 1 keer te maken heeft ook daar mee te maken.
soms is het moeilijk om te vertellen waarom je iets op die manier moet doen, vaak een gevoels kwestie met ervaring.
ik denk als je weer een vol plaatje pakt dat je dan geen ruimte hebt in het midden.
ook als je de persmal er in gedrukt hebt nog ff een paar tikken met een kunsttof hamer op de persmal geven.
het materiaal staat op druk in vorm en is door de vloeigrens (de moleculen verplaatsen zich in het materiaal) gegaan en als je er dan een paar tikken op geeft dat "schrikt" het materiaal en sla je de spanning er uit.
dat pearloid is ook heul gaaf zeg! ook een idee.
heb je die ook in de mallen gehad of alleen om je persmal gebogen?
kan dat spul rekken als het warm is? miss kun je m dan uit de slagplaat drukken, dan is het 1 geheel! ook leuk
een snede maken op het punt waar het kapje open is en dan warm maken en het kapje er uitdrukken, moet kunnen als het materiaal er zacht genoeg voor is.
groetjes daniel
Wat ik niet snap: Waarom niet met een binnen en een buitenmal en dat een plaatje zo in vorm persen? Lijkt mij persoonlijk, als volslagen leek, het meest logisch.
147-c Guitars
Gewoon het verwarmde pearloid met de hand gebogen (handschoenen aan) over het malletje, meer niet. Ik was binnen 10 minuten klaar inclusief schuren, van plat plaatje tot dat vormpjeEcht lachen hoe makkelijk eigenlijk.
Die gedachte heb ik al tijden geleden gehad, dat was helemaal in het begin (toen het nog masonite zou worden) mijn uitgangsgedachteLeek me ook gaaf. Maar het rekt denk ik niet voldoende uit. Het lijkt ook zo te zijn als je het te lang gaat verwarmen dat je ineens door een grens gaat of zo en dat het dof uit gaat slaan. Ik heb wel eerder pearloid gebogen en dat had ik toen de eerste keer ook, iets teveel en te lang warmte...
@Tabula :
Klopt, ik had ook telkens een mal + contramal willen gebruiken. Mail overleg met Daniel overtuigde me dat het niet nodig was. Maar de laatste proef lijkt dat het in dit geval wel had geholpen tegen het te ver buigen.
Super!! Heel tof en inspirerend!
ohhhh net of het nu mijn schuld is dat de 2de mislukt is hahaha
weet je, ik probeer ook maar wat, dat is mijn werk ook, ter plekke wat bedenken om iets goed te krijgen.
soms gaat het goed..vaak niet haha maar als je het dubbele kapje maakt lukt het zeker weten.
dat word ie ook strakker denk ik.
als je een ondermal gebruikt, naar mij idee, dan heb je meer kans op oneffenheden in je materiaal.
bij b.v. auto deuren moet je wel een ondermal hebben omdat er veel hoeken en verschillende diepte in zit. maar bij dit kapje kan het gewoon zonder!!
jammer dat het paerliod niet zoveel rekt zeg! was wel leuk geweest! miss kun je hem op je slagplaat lijmen als 1 geheel.
groetjes daniel
Favorieten/bladwijzers