Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 128 van 164 EersteEerste ... 2878118126127128129130138 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.271 t/m 1.280 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

ik neem zelf tegenwoordig de rosewood rand mee met het lakken, vanwege die overgang, ik leg de schilderstape gewoon plat op de toets, druk hem aan tussen de frets en spuit dan de achterkant van de neck zonder nu direkt op de randjes te mikken, door de overspray wordt die rand toch meegenomen en krijg je een mooie overgang, indien nodig plak ik na het uitharden de zijkant van de toets af bij het polijsten zodat hij niet hoogglans wordt
    life sucks and then you die

Standaard

Wat een enorm handige tips allemaal! Heel erg bedankt en voor mijn eerste project heb ik al veel gelezen en tips die ik ga gebruiken voor het lakken van mijn eerste brouwsel. Bedankt allemaal!

Wel heb ik nog een laatste vraag voordat ik begin. Ik lees overal (ook op de nitrocellulose lak bus) dat je in een goed geventileerde, droge ruimte moet spuiten waar het niet lager is dan een graad of 15. Nou is het met dit weer wat lastig. Het is vrij vochtig en nogal kouder dan die 15 graden. Wel is het goed geventileerd ;-)

Nu heb ik twee opties:
    1. Tuinhuisje helemaal afplakken en met een warmte kacheltje opwarmen tot een graad of 17 en een tijd zo laten zodat het een droge ruimte is. Zorgen dat de boel geventileerd is en spuiten maar. (Kachel tijdens het spuiten natuurlijk uit!)
    2. Gewoon buiten in de open lucht spuiten met het feit dat het kouder en "natter" is.

Heeft iemand tips hoe ik het nu het best kan aanpakken? Binnenshuis is geen optie omdat het nogal stuift heb ik gelezen en je er alles onder hebt zitten als je het niet goed afplakt. En slapen in een ruimte met die nitro stank is niet gezond lijkt me. Ik heb trouwens de nitrocellulose lak van Tonefactory (van Boston dacht ik), iemand nog tips voor het gebruik van die lak specifiek? Waar moet ik op letten etcetera.

Nou toch nog wat vragen, maar ik ben een aantal van jullie al heel dankbaar voor alle tips die ik sowieso kan en ga meenemen :-)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M@rtijn Bekijk bericht
    Wel heb ik nog een laatste vraag voordat ik begin. Ik lees overal (ook op de nitrocellulose lak bus) dat je in een goed geventileerde, droge ruimte moet spuiten waar het niet lager is dan een graad of 15. Nou is het met dit weer wat lastig. Het is vrij vochtig en nogal kouder dan die 15 graden. Wel is het goed geventileerd ;-)
    Ik zelf spoot in de opening van de garage deur (inpandig) om zo een goed geventileerde ruimte te creëren. zodra ik klaar was hing ik het werk even verder op en kon de deur dicht, kan alles rustig drogen. wel voorzichtig zijn met het verplaatsen!

iemand nog tips voor het gebruik van die lak specifiek? Waar moet ik op letten etcetera.
    Hoewel ik nog geen ervaring heb met nitro, lees ik in diverse berichten dat het verstandig is de bus voor gebruik in warm water te leggen. op de kachel schijnt ook te werken (al lijkt me dat dat erg warm kan worden, dus niet direct op de kachel leggen)

Succes en houd ons op de hoogte!
    Te koop aangeboden wegens beëindigen hobby:
    Diverse elektrische gitaar onderdelen, body's en halzen.
    In totaal zeker 2 complete gitaren + extra's.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

ik bewaar mijn lak altijd op kamer temperatuur maar ik lak 9 van de 10 keer buiten (mits het niet regent ) en zelfs met deze temperaturen levert dit geen problemem op, ik laat de gitaar 10 minuten buiten uitwasemen en dan gaat hij een afgesloten ruimte in om verder uit te harden. ik lak deze dagen zo'n 4 lagen per dag om de lak genoeg tijd te geven tussen de lagen door uit te harden.

die boston lak is prima, waar je op moet letten (omdat er nogal wat druk op de bussen zit) is om zeker 20 cm te houden tussen de gitaar en de spuitbus, anders krijg je kleine luchtbelletjes in je lak en die dingen blijven gewoon zitten. nog 1 tip de "getinte" blanke lak van boston is alleen geschikt als je je gitaar tobacco bruin wil hebben, die lak is echt vies bruin ipv vergeeld
    life sucks and then you die

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    ik bewaar mijn lak altijd op kamer temperatuur maar ik lak 9 van de 10 keer buiten (mits het niet regent ) en zelfs met deze temperaturen levert dit geen problemem op, ik laat de gitaar 10 minuten buiten uitwasemen en dan gaat hij een afgesloten ruimte in om verder uit te harden. ik lak deze dagen zo'n 4 lagen per dag om de lak genoeg tijd te geven tussen de lagen door uit te harden.

die boston lak is prima, waar je op moet letten (omdat er nogal wat druk op de bussen zit) is om zeker 20 cm te houden tussen de gitaar en de spuitbus, anders krijg je kleine luchtbelletjes in je lak en die dingen blijven gewoon zitten. nog 1 tip de "getinte" blanke lak van boston is alleen geschikt als je je gitaar tobacco bruin wil hebben, die lak is echt vies bruin ipv vergeeld
    Bedankt voor je reactie! Ik heb vandaag de eerste 2 lagen erop gespoten en dit ook gewoon buiten gedaan. Geen problemen gehad met druipers of luchtbellen dus voor een eerste spuitbeurt ooit zeer geslaagd! De lak heb ik van tevoren goed geschud en nog een paar minuten in warm water gelegd. Ik gebruik trouwens de blanke lak, op een gesealde blanke body dus dat zit helemaal goed

Nogmaals bedankt voor de hulp. Ik ben helemaal enthousiast en waarschijnlijk ben ik een nieuwe hobby rijker!

Senior Member

Standaard

Even voor de zekerheid de kennis van de experts raadplegen:

Ik kleur m'n top met ecoline en wil de rest zwart lakken.

er staat dus sowieso een bus zwarte nitro en een bus transparante nitro op m'n lijstje.
    Is een filler en/of grondlak dan nog noodzakelijk, of is dit bij nitro niet (echt) nodig?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paul Schermer Bekijk bericht
    Even voor de zekerheid de kennis van de experts raadplegen:

Ik kleur m'n top met ecoline en wil de rest zwart lakken.

er staat dus sowieso een bus zwarte nitro en een bus transparante nitro op m'n lijstje.
    Is een filler en/of grondlak dan nog noodzakelijk, of is dit bij nitro niet (echt) nodig?
    een filler is altijd nodig als je met essen of mahonie werkt en een vlakke eindlaag wil. die poriën vullen met lak duurt eindeloos lang en is kostelijk. En je bent nooit klaar, want na enkele maanden zakt de lak in en kan je weer beginnen .. Maar als je geen gladde eindlaag beoogt, moet er niks. Let dan wel op: niet gaan polijsten dan, want de polijstpasta blijft zichtbaar in de poriën zitten....

Senior Member

Standaard

Duidelijk verhaal. Potje filler er bij dus.
    't moet als een spiegeltje worden

Thanx Barno

Senior Member

Standaard filler of sealer

Ondanks het duidelijke verhaal van Barno ben ik in the war... wellicht gebruik ik de termen sealer en filler onjuist door elkaar.

Corrigeer me waar ik verkeerd ben:

ik kleur het hout (in dit geval met ecoline)
    wanneer ik tevreden ben gebruik ik een filler om 'de rest van het hout' te vullen. zodoende trekt de lak niet in het hout en krijg ik een mooi glad resultaat.
    daarna begint het proces van lakken en polishen etcetera.

Ik kreeg echter het volgende bericht van de firma guitarsupplies.nl waar ik naar een grainfiller vroeg:
    Als je al gestained hebt moet je geen porienvuller meer gebruiken. De volgorde is andersom.
    En dat terwijl ik in de veronderstelling was dat ik na het vullen geen stain meer toe kan passen...
    Of is dit waar ik een sealer zoek, ipv een filler?

Senior Member

Standaard

ik zie dat je een maple top hebt, maple moet je niet fillen, dat laat zich zo al heel gelijk schuren en is van structuur dicht genoeg op zich. essen en mahonie daarentegen...

Als je wil vullen na het stainen, moet het uiteraard een kleurloze filler zijn, bv Zpoxy

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten