Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 42 van 64 EersteEerste ... 32404142434452 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 411 t/m 420 van 632

Standaard

Voor mijn huidige project, de 2e Les Paul die ik aan het bouwen ben heb ik ook een dingetje gemaakt om het fretbord te zagen. Niet zo'n geavanceerd stuk gereedschap als hierboven.
    Maar samen met het zaagje dat ik maakte uit een plankje en een stukje lintzaaglint en dit verstekbakje met het stempeltje was de klus in een mum geklaard en beter dat me tot dan toe was gelukt.

DD

Voor de 1e Les Paul die ik maakte had ik een donor gitaar waar de onderdelen van zijn gebruikt. Om de bussen uit de oude body te trekken voor de brug en stopbar heb ik dit dingetje gemaakt en dat werkt prima ook om ze te plaatsen. ( met de hamer op het oog slaan )

Zowel de body als het busje blijven onbeschadigd. Ook als je ze er een keer uit wil hebben om ze bvb wat dieper te plaatsen of zo.

Laatst gewijzigd door El_Mano; 13 september 2012 om 18:59

Senior Member

Standaard

Die studs zijn gewoon open onderaan, dus je zou ook gewoon de draadstang in de bus kunnen draaien, en blijven doordraaien.
    Hierdoor komt de stud ook omhoog !

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Ferrules plaatsen. Je weet hoe dat gaat: Je hebt de gaten precies op maat geboord maar na het lakken is er ook lak in de gaten terecht gekomen en passen de ferrules dus niet meer.

Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen maar hier is de tip op het nadeel om te zetten in een voordeel:

Zet de ferrule op het gat, en steek de soldeerbout erin. Door de hitte wordt de lak een beetje vloeibaar en de ferrule zakt er zonder moeite in. Als het afgekoeld is zit hij ook direct vast door de lak die weer hard wordt.

Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Zie ik daar een update aankomen? Vond het al verdacht stil...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Senior Member

Standaard

Gezien in het filmpje: 18 uur in 6 minuten, van een of ander gitaar merk.
    Tijdens het frezen lag de gitaar op een (ik dacht) blauw matje, waar in grote letters: YOGA op stond

Komt mijn lief in de aldi toch niet zo'n goedkoop yoga matje tegen, zeker ...

Tijd om te testen:

Als je freest zoals het moet (per 2 mm of zo) dan gaat het perfect, meer kracht kan (dit) het matje niet aan. Waar het aan ligt weet ik niet, misschien toch eens wat andere (duurdere) matjes proberen op de kop te tikken.

s.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

mooi toch juist als het niet meer aankan dan zoals het moet?

Senior Member

Standaard

Tuurlijk, maar het is niet altijd mogelijk omwille van de hoogte van de frees / diepte van geleiding / hoogte van de mal en zo van die dingen.

Eindelijk gedaan met die 10 tallen klemmen om je werkstuk vast te zetten !

s.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Tuurlijk, maar het is niet altijd mogelijk omwille van de hoogte van de frees / diepte van geleiding / hoogte van de mal en zo van die dingen.

Eindelijk gedaan met die 10 tallen klemmen om je werkstuk vast te zetten !

s.
    ik gebruik meestal maar een of twee klemmen voor dat soort freeswerk. lijkt me toch veiliger dan een matje. stel dat het werkstuk toch es on the run gaat ... bovenfrees blijft een predator.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Ferrules plaatsen. Je weet hoe dat gaat: Je hebt de gaten precies op maat geboord maar na het lakken is er ook lak in de gaten terecht gekomen en passen de ferrules dus niet meer.

Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen maar hier is de tip op het nadeel om te zetten in een voordeel:

Zet de ferrule op het gat, en steek de soldeerbout erin. Door de hitte wordt de lak een beetje vloeibaar en de ferrule zakt er zonder moeite in. Als het afgekoeld is zit hij ook direct vast door de lak die weer hard wordt.

zou er een tool/truuk bestaan om ferrules eruit te halen? dat vind ik nl heel lastig, en moet ik toch regelmatig doen, bv herlak, of zoiets... soms lukt het met verwarmen maar zeker bij die kleine op de foto, die ik ook graag gebruik, is het soms niet doenbaar.

Senior Member

Standaard

zou er een tool/truuk bestaan om ferrules eruit te halen? dat vind ik nl heel lastig, en moet ik toch regelmatig doen, bv herlak, of zoiets... soms lukt het met verwarmen maar zeker bij die kleine op de foto, die ik ook graag gebruik, is het soms niet doenbaar.
    Mijn eerste ingeving was: Ze er vanaf de brugkant uittikken met een dun staafje. Maar, dat is misschien toch niet zo'n goed idee omdat je daarmee ook het risico loopt dat je aan de achterkant stukjes van de lak meeneemt.

Misschien zoiets? Een ouderwets handboortje? Ik heb het niet geprobeerd maar waarschijnlijk kun je de punt er wel indraaien en als een soort kurkentrekker gebruiken. Eventueel bijverwarmen met de soldeerbout zodat de lak een beetje zacht wordt?

Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten