Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 15 van 32 EersteEerste ... 5131415161725 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 316
    Senior Member

Standaard

Met de kwast ja, ik was bij het vorige project best tevreden over het blik dat de verfhandel me had meegegeven. Het heet Schellakvernis, dus ik maak mezelf wijs dat het in de buurt komt van politoeren, maar dan zonder al dat gedoe met proppen en puimsteen en drupjes olie en van die dingen die ik vast ook nog wel eens ga uitproberen, maar niet nu, en niet hierop...

Als ik het goed begrijp is het 20% schellak en verder alcohol. Ik doe de hals en de body apart, en het spul droogt als een lier. Zodra de ene klaar is, is de andere alweer aan te raken, dus vind ik dat daar meteen weer een nieuwe laag overheen kan. Maar ik zal het niet overdrijven, drie laagjes per keer lijkt me wel veilig. Ik moet alleen nog even terugzoeken hoeveel lagen ik die vorige uiteindelijk gegeven heb, en hoe lang ik toen heb gewacht voor ik het glimmend probeerde te krijgen...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Intussen ben ik nog een laksessie verder, en heb ik vandaag geprobeerd of ik de boel een beetje glad geschuurd kan krijgen:

Ik kreeg hem nog niet helemaal mat geschuurd, er zitten nog glimmende putjes in, maar het komt een eind! Ik durfde niet verder te gaan, want op een paar plekjes ging ik al door de lak heen. Maar met een beetje geluk verklaar ik hem volgende keer goed genoeg.
    Eerst nog een paar laagjes extra:

En binnenkort zien we verder... Het zou erg mooi uitkomen als hij binnen afzienbare tijd af is, want dan kan ik de boel hier een beetje aan kant maken, zodat er een extra kast in het hok kan komen! Die staat tot die tijd namelijk ontmanteld bij ons thuis in de gang...

Senior Member

Standaard

Petje af!
    Mooi man
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

Senior Member

Standaard

Tsja, ik dacht gewoon dat ik het maar eens moest proberen. De nieuwe laag vlak zien te krijgen met korrel 400. En dat lukte vrij aardig. Nog steeds niet helemaal zonder putjes, maar ik heb me er bij neergelegd dat hij weer niet helemaal perfect wordt. Volgende keer toch echt de moeite nemen om hier en daar poriënvuller op te smeren...

Bovendien kreeg ik last van kleine doorschuurplekjes, vooral op de randjes van de kop. Ik ben er nog niet uit of ik lid zou moeten worden van Barno's "Ik haat lakken"-club, maar als er een "Ik haat schuren"-vereniging opgericht wordt, hoor ik het graag!
    Wat doe je met dat soort priegelplekjes? Ik heb geen zin om de hele boel nóg een keer opnieuw te doen omdat ik op één plekje door de lak heen ga. En de volgende keer dus weer, omdat dat de kritieke plek blijft.

Uiteindelijk heb ik besloten om de kleine kale plekjes met een klein penseeltje nog een beetje lak te geven, en vrolijk door te gaan met de hogere korrels. En desnoods nog eens, en nog eens...
    Dus na de korrel 400 verder met korrel 600, nat, en omdat ik het toch had liggen ook meteen maar de 800 er tegenaan. Hoger had ik niet in de buurt, dus heb ik vervolgens de Commandant 4 er bij gehaald, en heb me flink in het zweet gewerkt. En het resultaat vind ik alleszins acceptabel! Het is misschien geen echte spiegel, maar hij ziet er een stuk beter uit dan mijn vakantiegitaartje! En ik denk (maar dat moet in de praktijk nog blijken) dat hij ook qua constructie beter in elkaar zit.
    Toen kon ik het dus ook niet laten om de hals aan de body vast te schroeven. Voor de zekerheid heb ik de toets toch maar wel aan het bovenblad vastgeplakt (het weghalen van de lak op die plek viel nog niet mee; kennelijk was de laklaag daar toch niet zo extreem dun!) Het vlak tussen hiel en body blijft los. Mocht de nek dan ooit nog eens bijgesteld moeten worden, dan scheelt dat toch iets.
    En wat klein grut. End pin er in, schroefje voor het truss rod plaatje gepast, tuners op hun plek (stoer zijn ze!) waarbij ik trouwens nog even ontzettend heb zitten stressen over de schroefjes. Ik had er eentje gepakt om te meten welk boortje ik moest hebben, en toen ik ze natelde: 13! Verdikke! Waar is die laatste? Tussen de rommel? Op de grond? Bij de boortjes? Nergens te bekennen... Heb ik nog andere kleine schroefjes? Ja, maar niet in het zwart... Een koperkleurige dan maar, met marker de kop zwart gemaakt, dan valt het misschien niet zo op... En toen voor de wetenschap nog even bij het andere setje gekeken: ook 13! Doen ze nou overal eentje te weinig bij?
    ... kwartje valt...

Maar goed. al met al:

Wat een dag om je fototoestel te vergeten!!!!!

Morgen neem ik hem mee, beloofd! Dan nog de brug doen, en de topkam, en wie weet komt er aan het eind van de dag wel geluid uit!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    als er een "Ik haat schuren"-vereniging opgericht wordt, hoor ik het graag!
    Bij deze!
    Ik heb blaren in mijn handen en geen armen meer aan m'n lijf.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

waar blijven de feauteaux?

btw woml, het ik-veracht-schuren departement is uiteraard een belangrijke afdeling binnen de ik haat-lakken-club (evenals de ik-verafschuw-polijsten en de graiinfillen-ben-ik-ook-niet-gek-van secties trouwens)

Senior Member

Standaard

Hoe plak je op het einde de brug erop?
    Schraap je dan al die lak weer weg, op de plaats waar ze komt?

Ik had eerst de brug perfect gepositioneerd en passend gemaakt, daarna afplakken, en dan beginnen lakken.
    Erna kan je gemakkelijk de plakband verwijderen, de onverniste zone lichtjes proper schrapen vlak voor je lijmt.
    Om een halve mm lak weg te schrapen, daar ben je wel even mee bezig, met kans op kleine accidentjes, en nog meer kans om je klankblad op die plaats te te beschadigen (lees ongelijk lijmoppervlak)

Bij klassieke gitaren lijm ik zelfs eerst de brug voor ik begin te lakken, onder het motto: liever een goed gelijmde brug waarrond sporen van de politoer zichtbaar zijn, dan een perfecte politoer maar een slecht gelijmde brug.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

De feauteaux komen dus vandaag, als ik er tenminste aan denk om nu wél mijn feauteautoestel mee te nemen...

En die brug, dat was ik wel van plan: lak weghalen, en de brug er op plakken. Maar voor een volgende keer wil ik het inderdaad wel eens proberen met eerst afplakken en dan lakken. Klinkt als een handige manier! Als dat zo goed werkt als het klinkt, snap ik niet waarom ik in de boeken steeds lees dat je de boel moet lakken, en dan het stukje onder de brug weer moet kaalschuren...

Senior Member

Standaard

Daar zijn ze dan!

Zo is hij nu in zijn geheel:

Achterkant (best wel glim):

Voorkant (idem):

En de achterkant van de kop, met de stoere tuners. Ze noemden het zwart chroom, geloof ik. Heeft wel wat...

En vanochtend zou ik dus verder met de brug. Ik had er nooit bij stilgestaan dat ik die gleuf voor het zadel uiteindelijk toch een beetje op goed geluk maak, dus dat dat net zo goed van tevoren al kan!

En hier zou hij dan moeten komen:

Voor het vastklemmen van de brug zeggen ze dat je een blokje zou moeten hebben, dat van binnen onder de brug past, met gleufjes zodat het over het kruis heen valt. Niet gedaan. Volgens mij moet dit ook werken:

Maar toen... toen ik nog drie keer alles ging nameten (altijd doen!) bleek dat ik er weer in was getrapt: de gaten voor de brugpennen zaten te ver uit elkaar. Grrrrr!!!!! En ik weet van mezelf dat ik dat elke keer weer bijna fout doe! Geen rekening gehouden met het verschil tussen toetsbreedte en snaarafstand... En ik had er dus extra op gelet toen ik die gaten er in boorde! Maar dus niet goed genoeg!

OK, back to the drawing board... Nieuwe brug. Eigenlijk ook geen slechte ontwikkeling, want ik vond hem al een beetje aan de kleine kant. De nieuwe heeft schuine zijkanten de andere kant op, en dat ziet er logischer uit. Goed, nog eens uitmeten:

En dan dus schuren en schrapen tot de lak tussen de tape weg is:

De houten klem die ik in gedachten had, bleek niet sterk genoeg in combinatie met mijn (ook net nieuw gefabriekte) brug-aanduw-hulpje, dus dan maar met zwaar geschut (overigens natuurlijk wel met de hierboven gedemonstreerde uitbreiding binnenin!):

Tsja, en nu dus even wachten... Misschien durf ik vanmiddag of vanavond al aan de eindsprint te beginnen.

Standaard

Tipjes voor schrapen van de brug footprint:
    - Dremel en een spiraal bitje gebruiken. Fijn afstellen zodat alleen het laklaagje geraakt wordt
    - Een oud schraapstaaltje of beitel goed heet maken en dan schrapen. Maakt de lak zacht.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten