Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: tuner versleten?

Senior Member

Standaard tuner versleten?

kunnen (goede) tuners verslijten zodat ze slippen en de snaar niet meer op toon houden? Als ik mijn hoge E stem en dan flink opdruk daalt de troon steeds een beetje. Het is géén nieuwe snaar, dus geen kwestie van rek. Ook zit de snaar goed opgelegd, dus het is niet zo dat de snaar om de as slipt. Het is géén kwestie van klemmen in de topkam, want hij blijft telkens weer dalen, ook na bijstemmen. Ik heb het schroefje van de knop goed aangedraaid en andere stelmogelijkheden zijn er niet.

Het is de originele tuner van een Gibson ES335 uit 1999, met de naam Gibson er op, goedkleurig en (dat heb ik nog nooit bij een andere gitaar gezien) een uitklapbaar zwengeltje in de knop. Ik heb de tuner er afgehaald en onderop staat ´made in Germany´ en een 3. Uit welke fabriek zouden deze komen? Ik heb foto´s gemaakt en zal dadelijk eens een keer gaan uitzoeken hoe ik die kan uploaden.

Ik heb een stuk of 10 electrische gitaren, waaronder enkele uit de jaren ´70 die ik al tientallen jaren heb. Ik heb nog nooit problemen met tuners gehad en het is nooit nodig geweest om ze te vervangen. Waar zou ik het beste goede vervangers kunnen scoren en wat raden jullie me aan?

Standaard

Alles kan (en gaat uiteindelijk ook) stuk...als je pech hebt of er lomp mee omgaat, gaat het eerder stuk. Aangezien je nooit eerder problemen hebt, zal het bij jou wel pech zijn. Of er moet nog iemand komen die weet te vertellen dat jouw specifieke tuners niet zulke beste waren, dat weet ik niet.

zal vast geen ingewikkeld werkje zijn om te vervangen als je een weet hoe werkt....en anders laat je 't doen door een vakkundig iemand?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom Bekijk bericht
    natuur kent geen grenzen, die hebben wij bedacht

Senior Member

Standaard

Tuner verwijderen was geen probleem, dus een nieuwe plaatsen zal ook gaan, daarom hoef ik het ook niet door een vakman te laten doen, ik heb alleen geen ervaring bij het vinden van de juiste vervangers! Ik kan deze (met het zwengeltje) niet vinden op het net en ik wil geen verkeerde dingen bestellen.

PS, het is me ondanks veel gezoek natuurlijk niet gelukt uit te vinden hoe ik een foto moet plaatsen. In de FAQ staat dat er onder je reactie een knop ´beheer bijlagen´ moet staan, maar die staat er niet. Ik kon er ook geen topic over vinden. Ik ben zo onhandig met dat soort computerdingen. Kan iemand me simpel uitleg geven hoe ik een foto toevoeg of me verwijzen naar een handleiding?

Senior Member

Standaard

Deze?

Is die 3 niet een Schaller-symbooltje?

(bovenin je post zie je een rijtje symbooltjes, even de muis er op en je ziet wat het betekent, klik er op en kniplak de url van het plaatje ;-)
    "In God we trust, all others pay cash."

Senior Member

Standaard

Schaller heeft inderdaad een tijdje de hardware voor Gibson gemaakt.
    Deze tuners zijn trouwens gewoon de zelfde tuners die Schaller zelf verkoopt alleen met een Gibson logo er op.
    Je zou er ff een tuner uit moeten halen en de doorsnee van het gat meten. De gewone schaller tuners moeten wel passen denk ik. Ben zelf meer een fan van Grovers

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nobler Bekijk bericht
    Als ik mijn hoge E stem en dan flink opdruk daalt de troon steeds een beetje.
    Zie je dan de knop draaien? Lijkt me vrijwel onmogelijk ... slipt de snaar niet op de tuner zelf?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Zie je dan de knop draaien? Lijkt me vrijwel onmogelijk ... slipt de snaar niet op de tuner zelf?
    Ik geloof niet dat een nieuwe stemmechaniek het probleem gaat oplossen. eerder een topkam-probleem vermoed ik.

Senior Member

Standaard

@ Midwolda: exact, dat zijn ze (inclusief 'zwengeltje')
    @ Gearjunkie: Nee, het is zeker geen topkam probleem. Dat zou ook alleen kunnen als door het opdrukken een deel van de spanning dat op de snaar tussen de mechaniek en de topkam zit door het opdrukken over de topkam naar de eigenlijke snaar (dus tussen de topkam en de brug) 'ontsnapt'. In dat geval zou je die spanning weer naar zijn oorspronkelijke plek terug kunnen brengen door even op het stukje snaar tussen mechaniek en topkam te drukken, maar dat is niet het geval. Bovendien zou dan, als je de spanning niet 'terugdrukt', maar bijstemt, de stemming van de snaar toch steeds hoger moeten worden, wat niet het geval is.

Het rare is dat de gitaar in het voorjaar door een professionele gitaartech een goede afstelbeurt is gegeven. Op dat moment had ik precies hetzelfde probleem met de B-snaar. Sindsdien heb ik het bij die snaar niet meer, maar wel bij de E-snaar. Wat ik dus vermoed is dat hij de mechanieken heeft losgehad en dat het oorspronkelijke B-snaar mechaniek nu op de plek van de E-snaar zit. Ik zal er eens naar informeren.

Ondertussen heb ik puur op uiterlijke gelijkenis de Gibson PMMH-025 mechanieken besteld. Deze hebben dezelfde 'tulip' draaiknoppen (zonder zwengeltje) en vermelden niet Gibson, maar Grover als merknaam. Helaas is de schacht net iets groter dan de bestaande mechaniek én zit het bevestigingsschroefje op op een andere plek. Ik monteer deze dus voorlopig niet.

Ik heb tot nog toe geen Schaller mechanieken van deze vorm kunnen vinden, althans, afgaand op de draaiknoppen. Ik heb gemerkt dat je de Tulip-vorm knoppen wel van Schaller los kunt krijgen, maar dan wordt het alleen moeilijker om vast te stellen welke mechanieken ik moet hebben.

Zoals ze in Groningen zeggen 'wadn boudel!'.

Senior Member

Standaard

Ondertussen heb ik puur op uiterlijke gelijkenis de Gibson PMMH-025 mechanieken besteld. ... Helaas is de schacht net iets groter dan de bestaande mechaniek én zit het bevestigingsschroefje op op een andere plek.
    Dat hadden wij jou ook wel kunnen vertellen ...

Waar blijven die foto's van jouw mechanieken?

Senior Member

Standaard

kunnen (goede) tuners verslijten zodat ze slippen en de snaar niet meer op toon houden? Als ik mijn hoge E stem en dan flink opdruk daalt de troon steeds een beetje.
    Wat verwacht je nou, dat er dan niks zou gebeuren?

Benden tot daar aan toe, maar een snaar blijft rekbaar, dus wanneer je die uitrekt zal ze nooit perfect op dezelfde lengte eindigen, maar altijd iets langer. Het is geen metaal met een geheugen !

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten