Daarnaast nog even de hiel van de hals afgewerkt en zoals je kan zien een leuk strookje mahonie ertussen gedaan
en dan de hals erin!
nog een
De body blijft aan de hals hangen, dus dat is een goed teken!
Dat was t weer!
Goodnight
Daarnaast nog even de hiel van de hals afgewerkt en zoals je kan zien een leuk strookje mahonie ertussen gedaan
en dan de hals erin!
nog een
De body blijft aan de hals hangen, dus dat is een goed teken!
Dat was t weer!
Goodnight
d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars
Mooi project!
Je hebt de vaart er goed in!
Mooi die palissander hals![]()
Zo mooi en strak alles, maar de scarf joint van de kop andersom. Waarom niet zo:
![]()
om twee redenen:
1-omdat een scarfjoint op de kop helemaal weg te werken is en op de manier die jij bedoelt zie je het meer.
2-de hals is gelamineerd, dus als ik op jouw manier zou gaan lijmen, dan had ik zooooo precies moeten werken om de twee mahoniestroken exact op dezelfde lijn te krijgen.
Vandaar
Jouw manier wil ik wel gaan doen maar dan met een fineer ertussen, dat lijkt me wel mooi
het zal waarschijnlijk wel goed gaan, maar de manier die Orpheo aangeeft zou ook mijn keus zijn vanwege de extra sterkte. De toets zit hier namelijk ook nog over de scarf heen en sluit alles mooi op.
Als je het doet zoals jij het doet, dan kan ik me voorstellen dat de trekkracht van de snaren in theorie dat stuk hout omtrekken. Of als hij een keer op de kop valt, zou het dus ook kunnen omslaan. Maar geen idee hoor, lijm is sterk dus het zal allemaal wel loslopen :-)
Ziet er in ieder geval erg goed uit !![]()
- Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]
oooh dat valt mee hoor. Ik gebruik titebond lijm en dat is sterker dan hout, dus qua lijm zit ik wel goed (anders zou ik me ook zorgen moeten maken over een gelijmde hals...). Daarnaast is het volgende aan de hand:
(Let wel: ik weet dat de manier die Orpheo aandroeg qua sterkte de beste oplossing is...)
In de tekening heb ik even een doorsnede van twee halzen gemaakt. De bovenste is een hals uit 1 stuk en de tweede zoals ik het heb gedaan. Je ziet bij de eerste, zoals Gibson dat ook doet, dat de richting van het hout in de kop ongunstig is. Les pauls staan niet voor niets bekend om de vele gebroken koppen...
Zoals ik het heb aangepakt (tweede foto) elimineer je al meteen het probleem waar Gibsons wel eens last van hebben. Je veranderd namelijk de richting van het hout in de kop.
De derde manier, die van Orpheo, is natuurlijk technisch gezien de beste oplossing. Echter qua looks de minst aantrekkelijke oplossing. In ieder geval voor deze gitaar, omdat de hals uit meerdere stukken bestaat. Voor halzen die wel uit een stuk gemaakt zijn, zoals in de foto van Orpheo, vind ik het wel mooi staan.
Je kan natuurlijk allerlei manieren verzinnen om de hals van je gitaar zo stevig mogelijk te maken; lamineren, scarf joint en zelfs in de scarf joint nog extra versteviging aanbrengen zoals de bouwer Ruokangas dat doet. Maar uiteindelijk moet het gewoon sterk genoeg zijn en een Les paul is in principe sterk genoeg
EDIT: dit is natuurlijk zoals ik het zie... Get the discussion going!!!![]()
Laatst gewijzigd door teunallica; 11 juli 2012 om 23:51
Die scarf joint is sterk genoeg zo, heb het nu 3x zo gedaan en daar gebeurt echt helemaal niks mee.
Als ie al breekt op de scarf joint dan is het oppervlak niet goed, of de lijm niet goed oid, en dan gaat de extra toegevoegde "verbinding" van de toets niet zorgen dat het ineens wel goed is.
Sterker is leuk, maar nutteloos sterker blijft toch nutteloos :-)
Ik vind de scarf joint suggestie van Orpheo wel mooi, lijkt me ook wel grappig om dat eens te proberen, en de scarf joint dan juist te accentueren door daar ook nog eens een contrasterende fineer tussen te lijmen of zo!
Favorieten/bladwijzers