Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 28 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 274

Discussie: Simpel 6v6 of 6L6

Senior Member

Standaard

Giteren maar eventjes het projectje uit de kast getrokken om maar weer eens verder te gaan klussen.

Heb gemeten zonder elco´s en weerstanden dus alleen over de trafo´s en GZ34 en diodeschakeling.

Mijn gloeidraden meten nu, met de nieuwe trafo keurig 6.7V onbelast.

De HSP meet met diode gelijkrichting:
    75V, 170V en 248V

De HSP meet met buizengelijkrichting:
    79V, 175V en 254V

Ik heb altijd gedacht dat de gelijkgerichte hoogspanning bij een buizengelijkrichter LAGER was dan bij een diodegerlijkrichter. Kan dit?

Overigens nog iets vreemds meegemaakt:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    vandaag bijna een kwartier lopen klooien met een versterkerchassis op het aanrecht. Wilde wat metingen doen, dus krokodillenbekjes op bepaalde punten geklemd, stekker in het stopcontact. Niets, nul, nul, nul Niets!!!

Stekker uit stopcontact, klemmetjes verplaaten, andere meting en weer niets. Dit een aantal malen herhaald en daarna 5 minuten stom staan staren naar de versterker om tot de ontdekking te komen dat de stekker die ik steeds in het topcontact deed, de stekker van de waterkoker was.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ik heb altijd gedacht dat de gelijkgerichte hoogspanning bij een buizengelijkrichter LAGER was dan bij een diodegerlijkrichter. Kan dit?
    Ga hem eens belasten en meet dan nog een keer
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ga hem eens belasten en meet dan nog een keer
    Wordt nu nog even lastig, want ik heb nog niet het hele schema voor elkaar.

Ik heb het gedeelte voor de preampbuis en het gedeelte vanaf de twee paralel geschakelde 6v6 buizen totaan de speakerjacks.

Wat daar tussen moet komen, daar moet k nog ff op studeren en puzzelen. Moet in iedergeval heel simpel worden met alleen een volume en een mastervolume potmeter.

Als ik weet wat ik wil, dan kan ik gaan kijken hoe ik het op boardjes zet in in het chasssis prak. Het is in iedergeval een redelijk volle toestand. Post nog wel een plaatje.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Belasting wordt voor 99% gevormt door de eindbuizen. Wel meten met de juiste bias instelling maar die heb je als het goed is.

Verder is het niet mogelijk dat een diode minder opbrengst heeft dan een buis. Diode heeft 0.7V verlies en dit is nauwelijks afhankelijk van de belastingstroom. Bij een buis wordt het verlies bepaald door de ohmse weerstand van die buis en de mate van belasting. In beide gevallen verlies je ook iets in de trafo maar ook dat is afhankelijk van de belasting.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Belasting wordt voor 99% gevormt door de eindbuizen. Wel meten met de juiste bias instelling maar die heb je als het goed is.
    Die hangen er nog niet aan. Moet eerst een goeie plek vinden voor het boardje met de elco's

Verder is het niet mogelijk dat een diode minder opbrengst heeft dan een buis. Diode heeft 0.7V verlies en dit is nauwelijks afhankelijk van de belastingstroom. Bij een buis wordt het verlies bepaald door de ohmse weerstand van die buis en de mate van belasting. In beide gevallen verlies je ook iets in de trafo maar ook dat is afhankelijk van de belasting.
    Vandaar dat ik het raar vond dat de spanningen over de buis ietsjes hoger uitpakten. Belangrijkste is dat ik prik heb en dat ik ook HSP over de 5V van de GZ34 heb. De basis werkt, incl. de schakelaar oor het vermogen .

Plaatje:

Uploaded with ImageShack.us
    Links onder de PT, links boven de 5V trafo voor de gloeistroom van de gelijkrichterbuis, daarnaast de OT, met ertussen de gelijkrichterbuis. Rechts daarvan de trafo die de andere buizen van 6.3V gloeistroom moet voorzien en verder 2 6V6 buizen en een 12AX7.

Faceplate:
    van links naar rechts:
    aan/uitschakelaar, lampje, schakelaar voor diode en buisgelijkrichter, schakelaar HSP , 0V (standby), +/- 70V (1 watt), +/- 170V (6 watt), +/- 250V (12 watt), volumepotmeter, mastervolumepotmeter, input 1, input 2
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Gaat erop lijken, steekwagentje erbij?
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Gaat erop lijken, steekwagentje erbij?
    Het is inderdaad een behoorlijk zwaar chassistje geworden met die 4 trafo´s. Maar ik denk dat ik de boel deze keer ook weer in een 18mm grenen oversized combo bouw. Dan maakt die paar ons extra niet heel veel uit. Bovendien komen er dan wel weer wieltjes onder. Hoop de komende weken af en toe weer een klein beetje verder te kunnen bouwen.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Na ruim een jaar toch maar weer eens dit projectje te voorschijn getrokken om met grote tegenzin toch maar even verder te bouwen.

De voeding zit er nu helemaal in. Elco's voor de hoogspanning zitten bijna allemaal op hun plek.

Wel hele spannende hoogspanningen zie ik voorbij komen 126v, 280v en in de maximale stand 407v gelijkspanning.
    147-c Guitars

pandjesbaas

Standaard

Hoezo nou "met grote tegenzin"?
    What's wrong, dude?

Senior Member

Standaard

De kennis die ik opgedaan had is finaal weggezakt... Eigenlijk ontbreekt het ook aan tijd. Ik ga het in kleine blokjes opdelen.
    voedingdlijnen zitten er nu in, hsp( uit mijn hoofd ongeveer 280v, 180v en 90v), 5v en 6.3v.
    ik ga denk ik eerst de preamp uitzoeken en uittekenen 3n daarna de eindtrap uittekenen en uitrekenen..... Ben alleen behoorlijk het overzicht kwijt. Scheelt wel dat ik alleen een volume en een mastervolume wil hebben. Toneregeling zit al op mijn gitaar.
    ik kijk of ik van het weekend tijd heb om te tekenen. Dan zet ik wel een schema online.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten