Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 40 van 64 EersteEerste ... 30383940414250 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 391 t/m 400 van 632
    Senior Member

Standaard

Ja, klopt. Omdat je toets bij de kop smaller is dan bij de body, moet je aan de kant van de body de radius over een grotere breedte maken, waardoor je langs de zijkant dieper moet gaan. Als je de zijkant dus overal even breed wilt hebben, moet je de radius aan de kant van de kop in zijn geheel een tikkie dieper maken.
    Maar om je hele jig op die manier in te stellen, dat zou ik niet doen. Als ik het zo zou willen, dan zou ik eerder proberen om aan de kopkant een fineertje onder de toets te leggen, zodat hij net even schuin ligt. Zelfde effect, en je kunt ook nog steeds op de gebruikelijke manier radiussen...

O ja, en door de geleiders van de jig naar elkaar toe te laten lopen, krijg je dus inderdaad dat de bak waar je frees in staat, aan de smalle kant iets dieper komt dan aan de brede. Maar of het dan toevallig precies schuin genoeg is, daar zou je eerst nog een tekening met veel hoeken en goniometrie voor moeten maken. En dan nog maar afwachten of het in de praktijk net zo mooi werkt als op papier.
    Laatst gewijzigd door Woml; 15 juni 2012 om 10:58
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Bof, zo'n groot verschil is dat nu toch ook weer niet...
    Dat hoort nu eenmaal bij het design .

Maarals je het doet, dan ga je wel je hals moeten aanpassen, want de toets wordt dikker naarmate je dichter bij de body komt, en dan kan je bij de brug wel eens voor rare verrassingen komen te staan.

Een fineertje onder de toets tijdens het frezen zou ik niet doen, zelfs niet als die reeds op de hals is gelijmd, volgens mij buigt dat door, omdat de frees erop duwt, en dus niet alles zal wegfrezen.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Het is inderdaad niet zo'n groot verschil, maar het valt mij toch altijd erg op. Bij mijn PRS SE zie ik dat niet, daar is ie gewoon recht op het zijaanzicht.... Ik denk dat de aanpassing die je dan op de hals maakt minimaal is, dat je dat gewoon nog bij kan werken met het afstellen van de brug. Zeker als je een TOM brug gebruikt. Ik ga het voor de volgende bouw gewoon eens proberen. Wie niet waagt, die niet wint
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    O ja, en door de geleiders van de jig naar elkaar toe te laten lopen, krijg je dus inderdaad dat de bak waar je frees in staat, aan de smalle kant iets dieper komt dan aan de brede. Maar of het dan toevallig precies schuin genoeg is, daar zou je eerst nog een tekening met veel hoeken en goniometrie voor moeten maken. En dan nog maar afwachten of het in de praktijk net zo mooi werkt als op papier.
    Gisteravond even rustig de tijd genomen om te gaan bedenken hoe het nou zit en de hulp ingeschakeld van m'n pa.
    En warempel... zoals we het nu wiskundig hebben bedacht moet mijn originele idee kloppen; de geleiders van de jig parallel zetten met het fretboard! (gelukkig hebben we niet in de goniometrie hoeven duiken)
    Ik heb hele nacht wakker gelegen om een duidelijke manier te verzinnen om het uit te leggen.... maar ik kan er niet op komen, dus ik ga het niet eens proberen
    Binnenkort ga ik de jig maken en dan zal blijken of het werkt
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

Senior Member

Standaard

Heeft je PRS soms een compound radius fretboard? dan heb je dat verloop ook niet. Zoals jij het nu gaat doen wordt de zijkant wel recht maar de dikte van het fretboard verloopt, naar mijn idee, wel van "dunner" aan de kamzijde tot "dikker'aan de brugzijde. Dit omdat je een kleiner deel van dezelfde cirkel"boog"gaat gebruiken. Niet onoverkomenlijk maar wel iets om rekening mee te houden

Senior Member

Standaard

Helaas geen maten of tekeningen op papier, Fred. Je kunt aan de nek vrij goed zien hoe de maten van de jig ongeveer zijn. 't Is ook geen rocket science.
    Je bent echter altijd welkom in Oosterwolde om even te kijken![/QUOTE]

Gisteren zat ik met een hals te klooien en dacht ik ga het eens proberen om zo`n klem/bank te maken. Ik had nog wat merbau liggen wat ik gezaagd en gevlakt heb.

Van een stuk iepen heb ik een houder gemaakt waar de telecasterkop in past. Zodoende schuift ie niet naar links of rechts.

Met een zacht stuk vuren beschadig je nooit de hardere hals. Inmiddels is de hals grof glad geschuurd.

JJ
    Laatst gewijzigd door jan jansen; 17 juni 2012 om 18:58 Reden: typefout
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

Senior Member

Standaard

Perfect toch? Stevige ondergrond lijkt me zo
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Ik zou het hiel klem systeem toch een pak kleiner maken, voor mij zou het dik in de weg zitten om vloeiend te kunnen werken.
    En misschien de kop fixeren door een bout / schroef door een van de tuner gaten te steken, die je dan bevestigd in de ondergrond.
    Zorg wel dat je de kop dan ondersteund, anders heb je kans dat je neck-blank bol gaat staan !

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Ik zou het hiel klem systeem toch een pak kleiner maken, voor mij zou het dik in de weg zitten om vloeiend te kunnen werken.
    En misschien de kop fixeren door een bout / schroef door een van de tuner gaten te steken, die je dan bevestigd in de ondergrond.
    Zorg wel dat je de kop dan ondersteund, anders heb je kans dat je neck-blank bol gaat staan !

s.
    Idd die bevestiging van de kop was zo een eerste snelle oplossing. Voor een definitieve oplossing ben ik er nog niet uit.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

Senior Member

Standaard

Very low-cost schuurrol:

pootje voor bank met draad van de gamma, schuurpapier met klitband en velcrostickers van de action. Werkt uitstekend zolang je de toeren van de boor niuet te hoog zet.

Laatst gewijzigd door Napoje; 13 augustus 2012 om 09:27

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten