Celestion G12H-30. Héérlijk!! Ik heb een maandje geleden een Egnater Tweaker head met twee cabs (112 met de G12Hs) erin gekocht. Ik ben altijd een V30-fan geweest en heb een ENGL PRO 212 met V30s. Dat geeft een superbrute metalsound, maar clean is het, voornamelijk door de strakheid van de kast, een beetje kil, koud en plat.
Dus heb ik eens een vergelijking gemaakt en ik hoorde precies wat ik verwachtte (wat er ook aan kan liggen dat het verre van een blinde test was):
- Clean is veel warmer met de G12H's; de V30's klinken scherp en plat.
- Strakke overdrive (ENGL SE) is super met de V30's maar er komt een lelijk schreeuwerig hoog met de G12H's
- Ik hou van dikke smeuïge solo's en de G12H's zijn daar erg geschikt voor; ze maken het geluid ronder, voller en minder scherp dan de V30's.

De kans bestaat dus dat ik live twee cabs ga gebruiken. Het klankverschil zit natuurlijk voor een groot deel ook in de kast.

G12H Anniversary (denk ik degene die ik heb)

G12V30

Ik heb dit soort grafieken voor speakers nog niet eerder goed geanalyseerd, maar ik zie niet veel verschil. De Heritage's lijken iets meer hoog te hebben rond 5 KHz, terwijl de Vintage meer produceert tussen 10 en 20 KHz.