Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 20 EersteEerste ... 31112131415 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 192
    Senior Member

Standaard

als ie niet helemaal verbouwd is is het nog steeds een PCB (zie eerste pagina). Want?
    Nico

Senior Member

Standaard

alle 2203/2204s zijn pcb, de modellen (zowel jmp als jcm800) hebben t/m 1983 de potmeters en ingangen chassis-mounted, daarna (en dan met de ingangen NAAST elkaar ipv. BOVEN elkaar) zijn de ingangen en pots pcb-mounted, tevens is de filtering bij 100 Watters dan anders (3 bekers ipv. 6).

Senior Member

Standaard

Ha die Chris, leuk weer 's wat van je te lezen.
    Wat denk jij? Zouden verse buizen de trick kunnen doen om hem nog wat beter te laten klinken, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Huisjes Bekijk bericht
    Ha die Chris, leuk weer 's wat van je te lezen.
    Wat denk jij? Zouden verse buizen de trick kunnen doen om hem nog wat beter te laten klinken, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?
    thanks!
    zou je even kunnen aangeven wat je mist/zoekt/etc. en wat er tot nu toe aan de amp gedaan is? op die manier kan ik misschien wat zinnigs verder, nu weer aan de werktuin- of tuinwerktafel verder met wat oude Fenders en Marshalls....

Senior Member

Standaard

Ik zal het zo kort mogelijk samenvatten:

Toen ik hem kreeg klonk ie echt belabberd, totaal geen punch, en het karakter van de amp was totaal anders dan origineel. Ik herkende hem totaal niet.
    Het bleek dat er ooit iemand wat met de inputs heeft zitten stoeien, extra weerstanden e.d.
    Zie deze foto:

Ook zat er een extra condensator welke ik zelf heb verwijderd waarna hij ook al iets beter ging klinken:

In eerste instantie heeft The American Guitar Store er toen 2 nieuwe preamp buisjes ingezet, en de bias opnieuw afgesteld.
    Het resultaat was teleurstellend, eigenlijk nauwelijks verschil.
    Ik vermoed dat het circuit non-cascaded is geweest/gemaakt, en dat de beide inputs waren doorgelust op de een of andere manier, want op beide inputs had ik nagenoeg hetzelfde k*tgeluid.

Daarna heb ik hem uiteindelijk naar mijn vaste amptech gebracht, en deze heeft hem heel netjes naar cascaded circuit gebracht, nadat ik het eerst zelf geprobeerd had, maar niet verder durfde te gaan, vanwege shielded draden e.d.
    Dit heeft al erg veel geholpen. Ik herkende het geluid weer, maar miste toch nog punch, ballen en dynamiek.

Daarna heb ik zelf de filter caps vervangen, wat ook voor enige verbetering heeft gezorgd.
    Nu mis ik enkel nog een beetje dynamiek. Als ik b.v. het gitaarvolume terug draai, blijft ie een beetje vies klinken, niet echt lekker helder, wat bij mijn JCM 800 2204 wel het geval is.

Mijn gitaartech mailde mij vorige week dat hij de bias tussen 25 en 30 mA afstelt, maar Niek van Tonefactory geeft heel stellig aan dat dit echt te laag is, en in zijn bias-excel-sheet geeft hij ook aan dat de amp bij een te lage bias dynamiek verliest, en dunner gaat klinken.

Nu zit ik dus te denken om de eindbuizen te vervangen (JJ EL34(L)), en de bias rond de 35 mA in te stellen m.b.v. de biasadapter van Tonefactory.

Zou dit mijn probleem kunnen verhelpen?

Senior Member

Standaard

tja, bias afstellen zonder de anodespanning te meten lijkt mij niet de juiste manier...
    de 50 watt JCM800 2204's hadden vaak een vrij lage anodespanning.... rond de 380Vdc... als je dan de bias afstelt op 25/30mA, dan lijkt mij dat vrij koud... weet niet hevoel spanning er op de JMP staat?

Senior Member

Standaard

Ik was wel van plan de anodespanning eerst te meten, en aan de hand daarvan de bias af te stellen.
    Normaal gesproken ligt deze rond de 460V volgens Niek van Tonefactory, en dan is 35 mA normaal volgens zijn schema/advies.

Edit: De anodespanning kan ik meten tussen pin 1 en 3 dacht ik?

Senior Member

Standaard

Ik was wel van plan de anodespanning eerst te meten, en aan de hand daarvan de bias af te stellen.
    Normaal gesproken ligt deze rond de 460V volgens Niek van Tonefactory, en dan is 35 mA normaal volgens zijn schema/advies.

yep
    zonder de exacte anodespanning te weten kan ik niets zinnigs over de biasstroom zeggen maar da's imo wel iets dat gewoon goed moet zijn. bij oude 2204/2203s komen weleens exemplaren voor met totaal andere spanningen/etc.; je kan niet zeggen dat 'n 2204 altijd 460 Volt heeft (eerder uitzondering dan regel), meestal zitten ze rond de 400 Volt maar meten = weten in dit geval.
    voor de rest zou ik echt die amp op m'n werkbank moeten hebben

Senior Member

Standaard

anodespanningen waren in die tijd verre van consistent tussen dezelfde modellen door... meten is inderdaad weten
    pin 3 en pin 1 kan inderdaad, ikzelf ben er meer voor om pin 3 en ergens op het chassis te pakken... hoef je niet met twee handen een "levend" circuit in... maar das wat je zelf makkelijker vind

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten