Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 101 van 104 EersteEerste ... 519199100101102103 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.001 t/m 1.010 van 1037
    Senior Member

Standaard

Dat heb ik idd ook overwogen, maar ik heb slechte ervaringen met feedback daarmee. Dat is een stuk slechter controleerbaar als het zowel van voor als van achter komt.

Verder maak ik in dergelijke situaties natuurlijk de afweging of het echt nodig is. Ik hoorde mezelf prima, het was alleen niet lekker in balans. En dat is niet iets waar ik de geluidsman mee lastig wil vallen, zeker niet voor een optreden van 30 minuten

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht

Verder maak ik in dergelijke situaties natuurlijk de afweging of het echt nodig is. Ik hoorde mezelf prima, het was alleen niet lekker in balans. En dat is niet iets waar ik de geluidsman mee lastig wil vallen, zeker niet voor een optreden van 30 minuten
    Kijk, nu sla je de spijker op zijn kop. voor 30 min is het gewoon even doorbijten. en,... zolang je jezelf kunt horen is er geen man overboord en zeker niet nodig om je amp harder te zetten.

Uit een monitor kun je ook een goed beeld krijgen van je geluid dat de zaal ingestuurd wordt. je kunt hiermee dan nog wat aanwijzingen geven kwa eq.
    Voor mij altijd een houvast om toch nog iets invloed te hebben in het zaalgeluid. kom het helaas nog vaak tegen dat geluidsmensen geen idee hebben van een lekkere gitaarsound en dus maar een hoop treble erin draaien daar waar je mids en laag wilt horen.

Senior Member

Standaard

Nou, mijn ervaring is toch vooral dat het monitorgeluid absoluut niet te vergelijken is met het geluid wat de zaal ingestuurd wordt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Nou, mijn ervaring is toch vooral dat het monitorgeluid absoluut niet te vergelijken is met het geluid wat de zaal ingestuurd wordt.
    Het geeft mij anders best wel een beeld van hoe een geluidsman je gitaarsound mixt..

Moderator

Standaard

De monitorman heeft een eigen mengpaneel en kan een totaal ander geluid maken dan de FOH technicus.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Moderator

Standaard

Je hebt natuurlijk niet altijd een monitorman met eigen mengpaneel.
    Ligt allemaal een beetje van de grootte (en professionaliteit) van de tent.

En dat hoeft niet alleen bij de kleinste rottentjes te zijn.
    Afgelopen zondag zag ik bij Trix (Antwerpen) bij de Legendary Shackshakers volgens mij achterin de zaal ook gewoon 1 vent aan de knoppen voor zowel zaal als monitor. Zanger keek alvast bij enkele verzoekjes over minder gitaar op z'n monitor steeds feller richting die vent achterin .
    Het was daar natuurlijk niet in de grote zaal, maar we hebben 't dan toch ook niet meer over een uit de kluiten gegroeid café.

Verder wel met jou en KW eens dat je aan het monitorgeluid niet zonder meer kan horen hoe het zaalgeluid staat.
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

Senior Member

Standaard

Bij een monitor(-mix) is de prioriteit dat je jezelf (als zanger(es)) goed hoort en liefst zonder feedback. Dus weinig laag, veel mids. Totaalmix is van ondergeschikt belang. Heel anders dus dan de zaalmix.

Daarbij, de weergave van de gemiddelde monitor is vaak ook heel anders dan een complete zaal-PA. Vaak wordt er meer budget uitgetrokken voor de zaalspeakers dan voor de monitoren, dus liggen er meestal van die goedkope schreeuwerige dingen voor je kanis.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Standaard

Hoe kan je nu adhv je monitormix de zaalmix beoordelen?

1. je vraagt per definitie al een andere mix dan hetgeen het publiek hoort
    2. de akoestiek is op een podium een pak anders dan in de zaal
    3. de overspraak is veel groter op een podium dan in de zaal
    4. er moet veel meer rekening gehouden worden met feedback, dus 't kan goed zijn dat als bepaalde tonen feedbacken door jouw monitor, de geluidstechnieker die tonen uit je monitormix haalt (vb. hoge tonen fluiten, geluidsmens haalt hoge tonen uit je monitor, resultaat: iets doffer geluid, zonder dat dat daarom in de zaal zo is).
    5. de monitor is een andere luidspreker dan wat gebruikt wordt voor FOH
    6. de geluidstechnieker hoort niet wat jij hoort door je monitor.

Senior Member

Standaard

Om de discussie maar ff van richting te doen veranderen moet ik ff wat kwijt over de houding van sommige geluidsmensen.

Enige tijd geleden was ik 'on the road' met de band van een vriend van me, beetje spullen slepen en bier drinken. De soundcheck ging al enigsinds moeizaam (toegegeven: mede dankzij een cabinet-fail).
    Gitarist: "Mag ik wat meer zang op deze monitor?" *wijst naar monitor*
    Geluidsman: "Welke is dat?" (hallo? is dat niet jouw taak om te weten? in deze setup wordt dat iig meestal nummer 2 genoemd!)

Toen het eenmaal showtime was ging het los, tot de geluidsman besloot dat er iets niet goed was op het podium (wat precies is me nog steeds niet helemaal duidelijk). De beste man liep, midden tijdens de show, het podium op, ging voor een van de amps staan en een beetje rond staan schijnen met z'n zaklampje.
    Blijkbaar kon hij niets ontdekken en ging het lampje weer uit. Tot daaraan toe kan ik het nog begrijpen, maar vervolgens blijft deze man nog 2 nummers óp het podium staan, een beetje om zich heen kijkend en achter z'n oren krabbend!
    HALLO?? Beste kerel, de spotlight is op zo'n avond bedoeld voor de muzikanten! Het is echt bijzonder storend als je daar gewoon tussen in je neus blijft staan boren! GET OFF THE FRIGGIN' STAGE!

Je kunt het fixen, of je kunt het niet fixen, maar je gaat niet onnodig hinderlijk op het podium staan! Ik heb ruim 2 jaar achter de knoppen gestaan, maar als ik ooit zo'n grap uit zou halen dan denk ik dat m'n toenmalige baas me meteen buiten had geschopt.

Die avond hebben we maar weer gauw verdrongen tot het punt dat een andere vriend van me dit filmpje postte van zijn band, met dezelfde held in actie! Toen moest ik stiekem toch wel heel erg lachen!
    Dus zet je geluid ff uit en blijf gewoon even kijken!

Laatst gewijzigd door madman; 17 juni 2012 om 14:16

Standaard

Tjeezes, die knakker gaat tijdens het spelen op een cymbalstand staan....

Wat ik mij bij het zien van die beelden afvraag, laat die gast zich betalen voor zijn 'diensten'?
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten