Mijn JMP 2203 is nog maar amper af, of ik wil al weer aan mijn 2e project beginnen! Een tijdje terug had ik wat geknutselt aan een reeds (slecht) gemodde 1987x "plexi" reissue.
Ik had er naast een 6L6 naar EL34 conversie een schakelbare "one wire mod" ingemaakt wat eigenlijk van de 1987x "plexi" een 2204 maakt. Die mod oscilleert als een gek en is eigenlijk ook helemaal niet nodig omdat ik al 3 van die 2203/2204/4104 cascaded preamps in huis heb.
De 2e mod was een PostPIMV. Tsja, wat kan ik daarvan zeggen ... Als je de volume flink knijpt dan verlies je alle sprankel en als je 'm wat verder open zet krijg je zo'n neuzig, zompig verzadigde buis-klank. Niet mijn echt ding dus.
Naast die PostPIMV had hij ook een PrePIMV (zoals de 2204) gekregen, die wil ik waarschijnlijk wel weer terug, ook al is dat niet des plexi's. De combi Pre en PostPIMV was op zich wel aardig, maar de PostPIMV moest dan wel bijna open staan.
Al met al leuk om amp-mod-ervaring op te doen en zonder die ervaring zou m'n 2203 verbouwing waarschijnlijk ook niet gelukt zijn, maar de 1987x krijgt net als de 2203 een volledige overhaul. Niet zo rigoureus als de 2203, want daar zijn zelfs de buisvoeten en heater wires vervangen wat hier niet nodig is maar wel een turretboard, Sozo caps, etc.
Na het lezen van het "1964 (2100) Lead & Bass demistified -- Finally correct"-topic en het zien van het volgende filmpje ben ik geïnteresseerd geraakt in een Lead & Bass versie:
Ik ben nu van plan een 1964/2100 te maken die ik eventueel om kan bouwen tot een 1987. Misschien is een schakeloptie tussen die 2 wel interessant, maar ik gok dat ik gewoon voor 1 type moet kiezen. Er zal een mastervolume in komen, waarschijnlijk wordt dat de PrePIMV. Ik heb een progressieve Carling off/standby/on switch gekocht zodat ik een gat over heb aan de voorkant voor een extra potmeter. Zo kan ik de 4 inputs in ere laten, wat toch veel doet voor de uitstraling van een plexi-achtige.
De 1964/2100 is eigenlijk een 1986 Bass, maar dan met een 500pF bright cap op de "high treble channel" volumepot. Verder heeft hij de 56K slope weerstand en een 500pF treble cap. Voor wat extra gain ga ik de 680nF over de 820R cathode weerstand zetten wat op de 1987 ook vaak gedaan is, al dan niet origineel. De V1 cathode cap wordt in eerste instantie een 220uF elco ipv de standaard 330uF.
Bijna alle spullen zijn al in huis, er kan dus vrij snel gestart worden. Het liefst zodra ik snap wat dit betekent
I like the gain of a 820 bias feeding another 820, and the interactive control of 2nd chan for a bass effect (not jumped).
Favorieten/bladwijzers