Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 19 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 189
    Senior Member

Standaard Marshall 1987x verbouwing

Mijn JMP 2203 is nog maar amper af, of ik wil al weer aan mijn 2e project beginnen! Een tijdje terug had ik wat geknutselt aan een reeds (slecht) gemodde 1987x "plexi" reissue.

Ik had er naast een 6L6 naar EL34 conversie een schakelbare "one wire mod" ingemaakt wat eigenlijk van de 1987x "plexi" een 2204 maakt. Die mod oscilleert als een gek en is eigenlijk ook helemaal niet nodig omdat ik al 3 van die 2203/2204/4104 cascaded preamps in huis heb.

De 2e mod was een PostPIMV. Tsja, wat kan ik daarvan zeggen ... Als je de volume flink knijpt dan verlies je alle sprankel en als je 'm wat verder open zet krijg je zo'n neuzig, zompig verzadigde buis-klank. Niet mijn echt ding dus.

Naast die PostPIMV had hij ook een PrePIMV (zoals de 2204) gekregen, die wil ik waarschijnlijk wel weer terug, ook al is dat niet des plexi's. De combi Pre en PostPIMV was op zich wel aardig, maar de PostPIMV moest dan wel bijna open staan.

Al met al leuk om amp-mod-ervaring op te doen en zonder die ervaring zou m'n 2203 verbouwing waarschijnlijk ook niet gelukt zijn, maar de 1987x krijgt net als de 2203 een volledige overhaul. Niet zo rigoureus als de 2203, want daar zijn zelfs de buisvoeten en heater wires vervangen wat hier niet nodig is maar wel een turretboard, Sozo caps, etc.

Na het lezen van het "1964 (2100) Lead & Bass demistified -- Finally correct"-topic en het zien van het volgende filmpje ben ik geïnteresseerd geraakt in een Lead & Bass versie:

Ik ben nu van plan een 1964/2100 te maken die ik eventueel om kan bouwen tot een 1987. Misschien is een schakeloptie tussen die 2 wel interessant, maar ik gok dat ik gewoon voor 1 type moet kiezen. Er zal een mastervolume in komen, waarschijnlijk wordt dat de PrePIMV. Ik heb een progressieve Carling off/standby/on switch gekocht zodat ik een gat over heb aan de voorkant voor een extra potmeter. Zo kan ik de 4 inputs in ere laten, wat toch veel doet voor de uitstraling van een plexi-achtige.

De 1964/2100 is eigenlijk een 1986 Bass, maar dan met een 500pF bright cap op de "high treble channel" volumepot. Verder heeft hij de 56K slope weerstand en een 500pF treble cap. Voor wat extra gain ga ik de 680nF over de 820R cathode weerstand zetten wat op de 1987 ook vaak gedaan is, al dan niet origineel. De V1 cathode cap wordt in eerste instantie een 220uF elco ipv de standaard 330uF.

Bijna alle spullen zijn al in huis, er kan dus vrij snel gestart worden. Het liefst zodra ik snap wat dit betekent

I like the gain of a 820 bias feeding another 820, and the interactive control of 2nd chan for a bass effect (not jumped).
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 18 april 2012 om 10:41

Senior Member

Standaard

4 Marshalls! Hoe veelzijdig wil je 't hebben!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Huisjes Bekijk bericht
    4 Marshalls! Hoe veelzijdig wil je 't hebben!
    Eerder was er 1 werkende JMP 2204 (on the road) en 1 (geile) witte 4104 combo voor thuis. Nu mijn 2203 het weer doet (betrouwbaarheid is nog niet duidelijk) zou de 4104 weg kunnen.

Ik weet nog steeds niet of een plexi-achtige wel iets voor me is. Misschien dat die na de verbouwing ook wel in de verkoop gaat, of voorlopig opgeborgen wordt ...

Senior Member

Standaard

Nog een reden om voor een 1986 Bass-afgeleide te gaan:

Laatst gewijzigd door HaroldA; 18 april 2012 om 17:51

Senior Member

Standaard

Zo, net de laatste onderdelen besteld en mijn 2203 layout omgepaint naar een 1986/1964 layout met de .68uF V2 cap, 5uF ipv 330uF op V1 en de 56k/500pF tonestack.

Het geheel past op m'n 27x8-gaats turretboard en er is ruimte overgelaten voor een andere V1 configuratie.

Senior Member

Standaard

Zo, de 1987x behuizing is leeg en de off/standby/on switch is voor 3/4 aangesloten.

Het standby-gat gaat gebruikt worden voor (in eerste instantie) een PrePIMV. Denken jullie dat ik die ongestraft in dat gat kan plaatsen zonder problemen met de bekabeling te krijgen, of moet ik sowieso die draden gaan shielden?
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 19 april 2012 om 09:48

Senior Member

Standaard

Nog even over de off/standby/on-switch. Het is een progressieve spst schakelaar, dus ik moet kiezen wat ik ga schakelen.

Mij leek het het beste om de null te schakelen omdat ik daarmee ook de 120v pilot-light aan en uit kan schakelen, net als dat het origineel bedraad was. Omdat het altijd een gok is welke kant van de stekker aan de fase hangt is het sowieso nooit duidelijk of de null wel aan de null zit of aan de fase dus qua veiligheid moet dat niet uitmaken.

Als standby-schakeling wil ik 1 van de 2 (rode) draden uit de PT te schakelen en de andere altijd naar de diodebrug te laten gaan.

Is bovenstaande een beetje correct, of heb ik ergens geen rekening mee gehouden?
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 20 april 2012 om 22:32

Senior Member

Standaard

1964 schema verwijderd en het 1987x schema aangepast, deze klopt met de 120v indicator en alle kleuren uit de PT.

Senior Member

Standaard

Gezien het aantal reacties zal het wel goed zijn.

Net de cathode cap+weerstand (820R/220uF -vs- 820R/4.7uF) berekend met deze calculator:

Volgens mij hoef ik niet uit te leggen wat welke is

Dit is 10uF btw:

Senior Member

Standaard

Turrets zitten er in, eerste draad zit er op. Tijd om spare ribs te bestellen!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten