dat zijn bizarre schommelingen
edit: frans.. oplossingen?
edit: ha! 220 vandaag bij mij, langzaam aan het klimmen dus van 217![]()
Laatst gewijzigd door bass blom; 13 april 2012 om 13:30
Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...
Ik had verwacht dat het 'probleem' zich naar de andere kant zou verplaatsen. Niet dus ... Tot zover mijn kennis over buizenversterkers
Zwakke buizen staan nu in het midden, de sterke aan de buitenkant. Ff opwarmen, bias 'gemiddeld' goed zetten en dan komen hier zo de metingen te staan.
Dit lijkt werkelijk nergens op:
V4: 39.7mV
V5: 33.9mV
V6: 36.2mV
V7: 43.3mV
Edit:
* V4 en V5 gemiddeld: 36.8mV
* V6 en V7 gemiddeld: 39.75mV
Als ik V5 en V6 om zou draaien:
* V4 en V5 gemiddeld: 37.95mV
* V6 en V7 gemiddeld: 38.6mV
Laatst gewijzigd door HaroldA; 13 april 2012 om 14:26
Specs van het lichtnet zijn officieel 230 VAC +6%/-10% volgens mij. Dus 207 - 243,8 VAC ... Met een 'ontwerp' van B+ van bijv. 450 VDC, is dat een potentiele fluctuatie van ~50 VDC. Dat verschil hoor je wel. Zeker als je het feit dat de buizen een andere temperatuur zullen hebben vanwege de ook fluctuerende gloeispanning ...
Maargoed, terug naar Harold zn Marshall![]()
Dat heeft niet zo'n haast: ik vertrek zo weer richting Roadburn en heb zondagmiddag pas weer tijd.
Ik heb nu sterk het gevoel dat ik een gematcht kwartetje buizen aan moet schaffen. Het zal zo ook wel kunnen/mogen, maar ik ben er niet happy mee. Ik bewaar dan deze buizen wel voor m'n 50-watters.
Je zou een potmeter, 22K denk ik, er in kunnen zetten om de balans in te stellen. Ik heb trouwens nog een gematched kwartet nieuwe Svetlana EL34's, voor in een London City, maar die heeft per buis de bias instelbaar. Wil ik wel ruilen eventueel.
Als je nu eens V4 en V5 wisselt, dan krijg je......
V4: 39.7mV
V5: 36.2mV
samen 74.9mA
V6: 33.9mV
V7: 43.3mV
samen 77.2mA
Al is het niet de juiste manier, dit is verdomt close hoor! Je zou ook de verschillen op hogere stromen moeten bekijken, het gaat ook om de gelijkloop in het hele uitstuurgebied. Een gematched setje is natuurlijk het mooist.
Aan je berekening te zien bedoel je V5 en V6, wat ik in mijn post ook al voorstelde.
... en die gaat er ook komen! Wederom een (financiele) domper van die "amp-tech". In totaal heeft me deze amp al gigantisch veel gekost maar het was ook zeer leerzaam!
Favorieten/bladwijzers