Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 119 van 164 EersteEerste ... 1969109117118119120121129 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.181 t/m 1.190 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Senior Member

Standaard

UIt een ander topic gepikt (is een post van gisteren)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Nee, groter dan 1/8" was ik niet van plan. Ik had eigenlijk het plan opgevat om de splintertjes met superlijm te 'vullen' en daarna rond te schuren. Een soort van burst is altijd nog een mogelijkheid, zolang het een 1kleurige burst is. Dus van (half)transparant in het midden naar een smal gebiedje dekkend aan de randen. De kopse einden van de body zou ik ook dekkend willen behandelen, terwijl de zijkanten weer semi-transparant mogen.
    Ik was in de veronderstelling mijn lak bij ReRanch te gaan bestellen daar die een 'fail proof' butterscotchblond spuitbusje hebben. RR verstuurt echter niet over de grenzen. Chips.
    Oi opperde hetzelfde idee dat Dieter (mr. Guitarsupplies) deed, nl. een transparant wit met daarover de 'vergelende' transparant lak die GS aanbiedt.
    Nog ideeën daarover? Op het forum spreekt Fred Dons over kleuren van Magic Color.
    147-c Guitars

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kieftenbelt Bekijk bericht
    Ik ben het eens met de bovenstaande poster, ik heb een aantal vragen die ik na een uur spitten door dit topic nog steeds niet wijzer ben.

Om het even simpel en toch effectief te houden, hier het gegeven en wat ik graag wil:
    - Swamp ash tele body moet geverfd/gebeitst worden
    - Ik wil een transparant witte kleur aangeven, nerven dus zichtbaar. Beits of een lak verdunnen tot het resultaat van een dunne laag?
    - Geen grondverf dan nodig?
    - Ik wil een zijdeglans/satin beschermlak overheen doen, ik wil ook graag dat het op gegeven moment gaat vergelen: Nitrolak. Is dat ook goed voor de onderlaag wat wellicht ook een beits kan worden?

Bestaat er een transparant olympic witte nitro lak?

Ik stel het zeer op prijs als iemand hier antwoord op zou willen geven,
    Bij voorbaat dank!
    ik denk dat ik rond de zomer weer eens tijd heb voor een nieuwe lak faq (maar ik ga het zeker doen) voor die witte swampash kleur kun je witte meubelbeits kopen (ik heb ooit eens een potje gekocht bij een hobby site voor meubelmakers, ook verkopen zaken als karwei, gamma etc een whitewash verf op waterbasis, die is ook prima geschikt voor dit doel. je wilt de waterbasis omdat je daarna met welke lak dan ook kan aflakken , je hebt geen grondverf nodig maar wel een porieen vuller (tenzijn je heeeeeeeeeel veeeeeel aflak wil gebruiken om de lak strak te krijgen
    moderne cellulose duurt erg lang om te vergelen maar het gebeurt wel, je kunt bij guitarsupplies een getinte blanke celluloselak kopen maar dat betekent ook dat je olympic white direkt vintage white (malmsteen roomkleur) wordt
    succes!
    life sucks and then you die

Standaard

@ Tabula Rasa: Bedankt voor de tip, ik hou dat topic in de gaten!
    @ Fred_dons: Ook bedankt voor de fijne uitleg!! Daar gaat dan een mooie beits op komen, transparante cellluloselak gaat dus niet op een beits? Dan is een transparante (satin) lak die na een aantal lagen een beetje vergeeld ook geen probleem.

Nogmaals dank voor de hulp!

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

cellulose gaat prima op beits hoor, zolang de beits maar op een waterbasis is, btw als ik voor een bepaalde vergeelde tint ga dan tint ik liever de beits dan dat ik afwacht wat de blanke lak doe (is wat beter te controleren dan)

Senior Member

Standaard

Iemand ervaring met spraymax 2K?
    Ik wil de top alleen politoeren en de back/sides eerst een paar lagen politoer geven voor de kleur maar dan afwerken met een hardere lak.
    Is dit wat?

of gewoon epifanes botenlak. vergeeld wel maar dat geeft misschien een vintage effect. vroeger lakte ik m'n boot ermee en het ik heb er nog steeds een zwak voor ondanks alle nieuwe lakken. urethaan vind ik niks. ik heb er meubels mee gelakt en de lak is naar mijn mening niet glad te krijgen, in het begin lijkt het glad, na twee maanden vertoont het bubbels etc.
    Laatst gewijzigd door crazycow; 5 maart 2012 om 22:20

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

ik heb er mee gewerkt en de 2 k wordt uiteindelijk erg hard maar duur wel weer vrij lang voor dat hij uitgehard is (zodanig dat je hem beet kan pakken), bij cellulose is de lak binnen een paar minuten bij een normale temperatuur hard genoeg om beet te pakken, bij de 2k is dan zo'n 10 tot 15 uur. het nadeel vind ik dat je tijdens het aflakken niet kan corrigeren door bijvoorbeeld druipers weg te schuren
    polijsten is overigens ook een bitch omdat de lak zo hard is, kleine krasjes zijn erg moeilijk weg te poetsen maar is het eenmaal gelukt dan blijft de lak wel stabiel voor de komende 20 jaar

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    ik heb er mee gewerkt en de 2 k wordt uiteindelijk erg hard maar duur wel weer vrij lang voor dat hij uitgehard is (zodanig dat je hem beet kan pakken), bij cellulose is de lak binnen een paar minuten bij een normale temperatuur hard genoeg om beet te pakken, bij de 2k is dan zo'n 10 tot 15 uur. het nadeel vind ik dat je tijdens het aflakken niet kan corrigeren door bijvoorbeeld druipers weg te schuren
    polijsten is overigens ook een bitch omdat de lak zo hard is, kleine krasjes zijn erg moeilijk weg te poetsen maar is het eenmaal gelukt dan blijft de lak wel stabiel voor de komende 20 jaar
    Thnx voor de reactie.
    Ik ga er nog eens over nadenken. De hele kast politoeren heb ik geen zin meer in, is me teveel werk en bovendien toch vrij kwetsbaar.
    Cellulose wil ik eigenlijk niet gebruiken vanwege de giftigheid, dus ik zoek een iets 'gezondere' lak die wel ongeveer hetzelfde effect geeft. Motip (1K) vind ik niet zo geweldig want dat zakt tot 2 maanden na het spuiten nog in is mijn ervaring en wordt ook niet echt heel hard.

Op zich vind ik een droogtijd van een dag geen probleem, dat polijsten dan weer wel.....
    Zag net ergens een tip van iemand die de gitaren gewoon met de kwast lakt en daar goede resultaten mee behaalt. Staat ergens in dit topic maar weet zo 123 niet meer waar. Lijkt me ook wel interessant.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

je zou rustins plastic coating kunnen gebruiken dat is met de kwast op te brengen en goed te polijsten

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    je zou rustins plastic coating kunnen gebruiken dat is met de kwast op te brengen en goed te polijsten
    Ik heb de specificaties van rustins plastic coating even gelezen en het ziet er allemaal vrij gemakkelijk uit. Snel te verwerken en goed te polijsten. De Red Special schijnt ook te zijn afgewerkt met rustins.

Als ik dat zo lees dan denk ik: Waarom zit iedereen nog met spuitbussen nitro etc. te klooien?

Zit er, bij dit spul, misschien nog ergens een adder onder het gras?
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

tis echt goed spul alleen is cellulose in spuitbus (of pistool) wat sneller glad te krijgen, afhankelijk van je kwasttechniek krijg je strepen in je lak die je zult moeten weg schuren dus het kan een beetje meer werk zijn

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten