ik denk dat ik rond de zomer weer eens tijd heb voor een nieuwe lak faq(maar ik ga het zeker doen) voor die witte swampash kleur kun je witte meubelbeits kopen (ik heb ooit eens een potje gekocht bij een hobby site voor meubelmakers, ook verkopen zaken als karwei, gamma etc een whitewash verf op waterbasis, die is ook prima geschikt voor dit doel. je wilt de waterbasis omdat je daarna met welke lak dan ook kan aflakken , je hebt geen grondverf nodig maar wel een porieen vuller (tenzijn je heeeeeeeeeel veeeeeel aflak wil gebruiken om de lak strak te krijgen
moderne cellulose duurt erg lang om te vergelen maar het gebeurt wel, je kunt bij guitarsupplies een getinte blanke celluloselak kopen maar dat betekent ook dat je olympic white direkt vintage white (malmsteen roomkleur) wordt
succes!
life sucks and then you die
@ Tabula Rasa: Bedankt voor de tip, ik hou dat topic in de gaten!
@ Fred_dons: Ook bedankt voor de fijne uitleg!! Daar gaat dan een mooie beits op komen, transparante cellluloselak gaat dus niet op een beits? Dan is een transparante (satin) lak die na een aantal lagen een beetje vergeeld ook geen probleem.
Nogmaals dank voor de hulp!
cellulose gaat prima op beits hoor, zolang de beits maar op een waterbasis is, btw als ik voor een bepaalde vergeelde tint ga dan tint ik liever de beits dan dat ik afwacht wat de blanke lak doe (is wat beter te controleren dan)
Iemand ervaring met spraymax 2K?
Ik wil de top alleen politoeren en de back/sides eerst een paar lagen politoer geven voor de kleur maar dan afwerken met een hardere lak.
Is dit wat?
of gewoon epifanes botenlak. vergeeld wel maar dat geeft misschien een vintage effect. vroeger lakte ik m'n boot ermee en het ik heb er nog steeds een zwak voor ondanks alle nieuwe lakken. urethaan vind ik niks. ik heb er meubels mee gelakt en de lak is naar mijn mening niet glad te krijgen, in het begin lijkt het glad, na twee maanden vertoont het bubbels etc.
Laatst gewijzigd door crazycow; 5 maart 2012 om 22:20
ik heb er mee gewerkt en de 2 k wordt uiteindelijk erg hard maar duur wel weer vrij lang voor dat hij uitgehard is (zodanig dat je hem beet kan pakken), bij cellulose is de lak binnen een paar minuten bij een normale temperatuur hard genoeg om beet te pakken, bij de 2k is dan zo'n 10 tot 15 uur. het nadeel vind ik dat je tijdens het aflakken niet kan corrigeren door bijvoorbeeld druipers weg te schuren
polijsten is overigens ook een bitch omdat de lak zo hard is, kleine krasjes zijn erg moeilijk weg te poetsen maar is het eenmaal gelukt dan blijft de lak wel stabiel voor de komende 20 jaar
Thnx voor de reactie.
Ik ga er nog eens over nadenken. De hele kast politoeren heb ik geen zin meer in, is me teveel werk en bovendien toch vrij kwetsbaar.
Cellulose wil ik eigenlijk niet gebruiken vanwege de giftigheid, dus ik zoek een iets 'gezondere' lak die wel ongeveer hetzelfde effect geeft. Motip (1K) vind ik niet zo geweldig want dat zakt tot 2 maanden na het spuiten nog in is mijn ervaring en wordt ook niet echt heel hard.
Op zich vind ik een droogtijd van een dag geen probleem, dat polijsten dan weer wel.....
Zag net ergens een tip van iemand die de gitaren gewoon met de kwast lakt en daar goede resultaten mee behaalt. Staat ergens in dit topic maar weet zo 123 niet meer waar. Lijkt me ook wel interessant.
je zou rustins plastic coating kunnen gebruiken dat is met de kwast op te brengen en goed te polijsten
Ik heb de specificaties van rustins plastic coating even gelezen en het ziet er allemaal vrij gemakkelijk uit. Snel te verwerken en goed te polijsten. De Red Special schijnt ook te zijn afgewerkt met rustins.
Als ik dat zo lees dan denk ik: Waarom zit iedereen nog met spuitbussen nitro etc. te klooien?
Zit er, bij dit spul, misschien nog ergens een adder onder het gras?
tis echt goed spul alleen is cellulose in spuitbus (of pistool) wat sneller glad te krijgen, afhankelijk van je kwasttechniek krijg je strepen in je lak die je zult moeten weg schuren dus het kan een beetje meer werk zijn
Favorieten/bladwijzers