Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 23 van 23
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik kan me best voorstellen dat sommigen wiskundige beschrijvingen van bekende natuurkundige verschijnselen zien als een soort hocus pocus. Toch gaat het hier om een relatief eenvoudige formule; als er calculus of lineaire algebra aan te pas komt, wordt het snel wat ingewikkelder, alhoewel ook daar de principes in feite vrij simpel zijn. Maar het wil wel eens uitdraaien op lange berekeningen.

Proberen totdat het lukt, is prima. Maar als je de mogelijkheid hebt om iets van tevoren uit te rekenen, kun je jezelf een hoop moeite, kosten en frustratie besparen. En het mooie van formules gebruiken en doorzien, is voor mij dat ik zodoende wat meer begrijp van hoe de natuur werkt; dat ik weet hoe schuin ik een kanon moet zetten zodat de kogel op de juiste plaats neerkomt, zonder eindeloos te hoeven proberen
    Dat ik weet waarom ik een dikkere snaar wat strakker moet zetten, en hoeveel, om aan dezelfde toonhoogte te komen.

En op een forum als dit is het helemaal mooi: je hebt van die autisten die het leuk vinden om dingen uit te rekenen en dan ook nog andere mafkezen die ze erop wijzen als ze een fout hebben gemaakt.
    +1
    ik kan die berekeningen zelf ook niet maken maar ik weet wel zeker dat ze mij big time helpen. Het trial en error gedoe is vaak nodig bij het ontwerpen van niuewe dingen, zo weet ik pas echt of een nieuw gitaardesign werkt na een prototype. Maar op vlak van mensuur en spanning enz...ligt alles wetenschappelijk vast. bespaart een hoop moeite als je dat op voorhand uitcheckt.

Senior Member

Standaard

Als ik tijd heb zet ik wel eens wat in een excel bestandje, bijv. hoe je snaarlengte, snaardikte, ondertoon uit kunt rekenen naar spanning etc.

Kanonskogels kunnen ook. Dat is wel hele simpele basis-dynamica hoor.

Trillingsleer is trouwens wel een van de iets pittigere takken van sport binnen de ingenieurswereld. Bijv uitrekenen hoeveel statische kracht een raketuitlaat geeft en in hoeverre de constructie daarboven sterk en stijf genoeg moet zijn om te zorgen dat het geen invloed heeft op de richting van de uitlaatstraal etc.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Kanonskogels kunnen ook. Dat is wel hele simpele basis-dynamica hoor.

Trillingsleer is trouwens wel een van de iets pittigere takken van sport binnen de ingenieurswereld. Bijv uitrekenen hoeveel statische kracht een raketuitlaat geeft en in hoeverre de constructie daarboven sterk en stijf genoeg moet zijn om te zorgen dat het geen invloed heeft op de richting van de uitlaatstraal etc.
    Kanonskogels zijn inderdaad heel simpel. Raketten en wat er mis kan gaan, blijven een eindeloze bron van fascinatie en genoegen:

Als hele systemen aan het resoneren slaan, denk ik dat het inderdaad heel erg ingewikkeld kan worden.
    En in zekere zin hebben we daar bij de bouw van gitaren ook mee te maken, alleen niet op die destructieve manier.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten