Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
    Senior Member

Standaard Verdomde kurkdroge winter: Barst in klassieke gitaren: HELP!

Het is een ramp...

In twee van mijn zelfbouw klassieke vandaag barsten ontdekt.
    Om te huilen...
    Ze zijn al enkele jaren oud, dus ik dacht dat ze "rustig" oud gingen worden maar nu heb ik het toch zitten...
    Natuurlijk is deze afschuwelijke droogte de oorzaak. Vandaag een luchtbevochtiger gaan kopen, maar te laat dus, het is geschied.

Ik was er het hart van in. en ik weet het wel, het zijn "maar" gitaren maar blijkbaar zijn ze echt wel een deel van mezelf ook. Meer dan dat ik vreesde.

Maar uiteindelijk zal ik ze toch herstellen moeten. Graag jullie advies voor deze klus.

Van de tweede gitaar heb ik nog geen foto's, wel van de eerste.
    Technische gegevens: bovenblad spar; 2.7 mm ; gepolitoerd aan de buitenkant. Klassieke bebalking, dus ook een balkje aan de binnekant van de voeg. (zie onderste foto's)

I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

Standaard

Wel balen zeg. Je hebt me wel weer even alert gemaakt. Ik moet thuis ook even checken hoe het met de luchtvochtigheid staat. Die vrieskou en verwarming zijn inderdaad drama. Natte handdoeken over de radiator. Bedankt voor de waarschuwing. En succes.

Senior Member

Standaard

Heel vervelend Dootch

Ik heb er ook een in mijn zelfbouw gitaar; in de back.
    Ook door het droge weer; een RV van 20% in huis.

Ik heb mijn gitaar in een grote zak gehangen met een spons onderin.
    De zak daarna even dichtbinden.

Na een week is de scheur weer dicht gegaan en ik denk dat ik probeer om hem te lijmen.

Als dat niet lukt moet misschien de back er weer af.

Misschien heb je er iets aan.
    don't worry be happy

Te Koop : Taylor T5 met Koa bovenblad, in nieuwstaat wegens zelfbouw gitaren

Senior Member

Standaard

condoleances dootch, wat klote moet dat zijn.

ik merk de droogte ook hier bij mijn gitaartjes, bij de verse (electrische) bouwsels moet de freteindes opnieuw gelevelled, maar da's peanuts tegen wat jij aan de hand hebt.

Senior Member

Standaard

ik had er in een ander topic al voor gewaarschuwd toen ik merkte dat al mijn gitaren een halve noot gezakt waren. Sindsdien verstook ik 2 liter water per dag met een pan op de kachel.

Senior Member

Standaard

Ik had er afgelopen jaar een gekocht van Medisana. Nog niet hoeven gebruiken tot de vorst kwam.
    Er staat een hygrometer naast mijn gitaren en hout opslag (alles binnen gehaald in mijn studeerkamer)
    Luchtvochtigheid zakte ineens rap onder de 40 en wilde veel lager,
    De Medisana staat nu 24 uur per dag ongeveer 4 liter water te verdampen en houdt het keurig op 45.
    Hij is fluisterstil en zijn geld 100 x waard, Zonder dit ding stonden ook hier overal de scheuren in.

Sterkte dooch.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Kan je het horen? Die scheur? Anders laten zitten?? Karakter? Of misschien opschuren en opnieuw lakken?
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Senior Member

Standaard

zonde van die scheur. heel zonde van al dat mooie werk. een goede tip om de luchtvochtigheid te controleren, dank. ik voelde bij de tele ook al dat de frets schuurde. ben al begonnen met bijvijlen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    condoleances dootch, wat klote moet dat zijn.

ik merk de droogte ook hier bij mijn gitaartjes, bij de verse (electrische) bouwsels moet de freteindes opnieuw gelevelled, maar da's peanuts tegen wat jij aan de hand hebt.
    Ha ja, ik gebruik periodes als deze om fretuiteinden bij te werken; het is steevast prijs bij gitaren die niet onder vergelijkbare omstandigheden zijn gefret. Eigenlijk best mooi want daarna steken ze nooit meer uit.

Verder heb ik niet echt problemen met mijn gitaren ondanks dat ik niets aan vochthuishouding doe.

@ Dootch:

Zodra het weer iets warmer en vochtiger wordt, zullen die barsten weer dicht gaan. Misschien heeft het zin er wat houtlijm tussen te doen net voordat ze weer helemaal dicht zijn?

Ongeveer een jaar geleden heb ik die truc toegepast op de Martin van een leerling van me. Tot dusver is die barst dicht gebleven. Als ik hem weer zie, zal ik eens vragen hoe het nu is; als die barst ooit weer open zou gaan, zou het nu wel moeten zijn.

Mijn ouders hadden vroeger waterbakjes van keramiek tussen de lamellen van de radiatoren die we steeds met water moesten bijvullen; en dat ging hard als er werd gestookt. Was volgens mij wel een goed systeem.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Mijn ouders hadden vroeger waterbakjes van keramiek tussen de lamellen van de radiatoren die we steeds met water moesten bijvullen; en dat ging hard als er werd gestookt. Was volgens mij wel een goed systeem.
    op mijn gitaarkamer hing al 15 jaar zo'n keramiek bakje tussen de radiator. (nog van de eigenaar waar ik het huis van kocht ...) nooit bij stilgestaan, ja vaag wist ik wel: voor water. nooit gebruikt. Vlak voor nieuwjaar mijn kamer nog es goed opgeruimd en dat bakje Eindelijk in de vuilbak in geflikkerd ... en nu staat er een wankel kannetje op de radiator dat al twee keer is omgevallen ...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten