Goed, dan wordt het PTP. Lekker oldschool.
heb een gemod schema gemaakt. Ik heb hier weinig ervaring mee dus ik hoop dat ik het een beetje oke gedaan heb.
http://i41.tinypic.com/2uihv0j.png
Waar ik van uitgegaan ben:
B+ 260-270V
Biasstroom 12AX7 1 mA per triode.
Biasstroom EL 84 42 mA
Weerstand C dient om de spanningsval over de EZ80 te simuleren die in de radio iets groter was vanwege de grotere voedingsstroom in de radio. Hier ga ik wat mee experimenteren tot de waardes +- goed zitten.
Weerstand A dient om de spanning tot zo'n 225-230V (fabriekswaarde voor de SE5a) te laten zakken voor de 12AX7 bij een stroom van 2 mA. Hier ga ik met een hoge weerstand beginnen experimenteren, en dan zakken tot de spanning oke is.
Weerstand B is de schermroosterweerstand. Die zou de biasstroom niet beïnvloeden (en dus de goede werking van de trafo niet verstoren?) en verandert alleen de toon, de output en de schermroosterstroom. Wordt ook wat experimenteren. In de radio is deze weerstand 1K, maar de spanningsval is in de radio veel groter vanwege de grotere stroom (de andere buizen zaten ook op deze aftakking). Ik begin met 3K, lijkt me een veilige waarde. Daarna experimenteren.
Cap 1 en 2 zijn ruim overbemeten om zo goed mogelijk af te vlakken. Zo stroomt er zo weinig mogelijk AC door de extra winding van de trafo, zodat er geen audiovermogen wordt verspild.
Denk je dat deze denkwijze een beetje oke is?
Ik sta open voor kritiek, dus breek me maar af als het niet oke is![]()
Favorieten/bladwijzers