Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 12 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 118

Standaard

Goed, dan wordt het PTP. Lekker oldschool.

heb een gemod schema gemaakt. Ik heb hier weinig ervaring mee dus ik hoop dat ik het een beetje oke gedaan heb.
    http://i41.tinypic.com/2uihv0j.png

Waar ik van uitgegaan ben:
    B+ 260-270V
    Biasstroom 12AX7 1 mA per triode.
    Biasstroom EL 84 42 mA

Weerstand C dient om de spanningsval over de EZ80 te simuleren die in de radio iets groter was vanwege de grotere voedingsstroom in de radio. Hier ga ik wat mee experimenteren tot de waardes +- goed zitten.
    Weerstand A dient om de spanning tot zo'n 225-230V (fabriekswaarde voor de SE5a) te laten zakken voor de 12AX7 bij een stroom van 2 mA. Hier ga ik met een hoge weerstand beginnen experimenteren, en dan zakken tot de spanning oke is.
    Weerstand B is de schermroosterweerstand. Die zou de biasstroom niet beïnvloeden (en dus de goede werking van de trafo niet verstoren?) en verandert alleen de toon, de output en de schermroosterstroom. Wordt ook wat experimenteren. In de radio is deze weerstand 1K, maar de spanningsval is in de radio veel groter vanwege de grotere stroom (de andere buizen zaten ook op deze aftakking). Ik begin met 3K, lijkt me een veilige waarde. Daarna experimenteren.
    Cap 1 en 2 zijn ruim overbemeten om zo goed mogelijk af te vlakken. Zo stroomt er zo weinig mogelijk AC door de extra winding van de trafo, zodat er geen audiovermogen wordt verspild.

Denk je dat deze denkwijze een beetje oke is?
    Ik sta open voor kritiek, dus breek me maar af als het niet oke is
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Member

Standaard

misschien is het handig als je tussen je input en de eerste buis na de 1M nog een weerstandje zet tussen de 15k 68k is prima anders ga je misschien alsnog radio ontvangen.
    Zou ook weerstand A niet zo groot maken 225-230 mag best 280-300 worden.
    Ook kun je de eerste anode weerstand verhogen tussen de 100k en de 220k is allemaal goed te doen en heb veel invloed op wat je gain doet.
    De eerste 1M/A1Mpotmeter kun je ook 470k/A500kpotmeter maken voor wat meer belasting. 2e cathode 820 ohm??
    Denk ook dat je weerstand B en elco 2 beter kan omdraaien...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2550 Bekijk bericht
    misschien is het handig als je tussen je input en de eerste buis na de 1M nog een weerstandje zet tussen de 15k 68k is prima anders ga je misschien alsnog radio ontvangen.
    Zou ook weerstand A niet zo groot maken 225-230 mag best 280-300 worden.
    Ook kun je de eerste anode weerstand verhogen tussen de 100k en de 220k is allemaal goed te doen en heb veel invloed op wat je gain doet.
    De eerste 1M/A1Mpotmeter kun je ook 470k/A500kpotmeter maken voor wat meer belasting. 2e cathode 820 ohm??
    Denk ook dat je weerstand B en elco 2 beter kan omdraaien...
    Goed, da's allemaal genoteerd. Ik verhoog de spanning op 12AX7 dan wat. Alleen zien dat de ruststroom binnen de perken blijft.
    De 2de cathodeweerstand is 820 ohm volgens het schema van Ampmaker...
    In het gaatje.

Standaard

Oke, heb de trafo eens nagemeten. primair op 240V. Secundair geeft dat 245V AC (zonder belasting, buiten de gloeidraad van de EZ81 natuurlijk), na de EZ81 is dat 322V (dat zal nog wel inzakken). Dat lijkt me oke.

Voor de koppelcaps, welke soort gebruik ik daar best? Is MKP oke?
    In het gaatje.

Standaard

Het heeft nogal lang geduurd, maar ik ben er eindelijk mee begonnen! De goedkoopste onderdeeltjes van conrad besteld.
    Frontplaat is af (juist het beschermingslaagje er nog af peulen) en nu kan ik beginnen solderen. Hij zal geen schoonheidsprijzen winnen maar dat is de bedoeling ook niet.
    Een vraagje: Ik wil afgeschermde draad gebruiken voor het signaal, moet de afscherming aan beide uiteinden van de draad aan de aarde worden gesoldeerd, of is een kant voldoende?
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Afscherming aan één kant aarden. Andere zijde gewoon afknippen. Houd er wel rekening mee dat afgeschermt draad een behoorlijke capaciteit heeft. Dit kan ten koste gaan van je tone.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

die capaciteit, in wat voor waarde/eenheid zou je die noteren?
    en dan compenseren..

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom Bekijk bericht
    die capaciteit, in wat voor waarde/eenheid zou je die noteren?
    en dan compenseren..
    Afhankelijk van de soort kabel enkele pF's maar als de uitgangsimpedantie maar hoog genoeg is zul je het kunnen horen.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

pandjesbaas

Standaard

Bij enkelvoudige afgeschermde kabel kijk je naar de capaciteit per meter kabel, toch?

Standaard

Heb het simpel gehouden. Ga eerst proberen de afscherming niet vast te solderen. Als ik te veel brom heb, soldeer ik ze vast.
    Ondertussen gaat het bouwen voort, niet echt netjes maar ik denk dat dat eigen aan ptp is.
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 3 februari 2012 om 22:26
    In het gaatje.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten