PAF's, zonder slagplaat. Dat zou ik doen....
En nogmaals: wat een allejeeeeges mooie gieter!![]()
PAF's, zonder slagplaat. Dat zou ik doen....
En nogmaals: wat een allejeeeeges mooie gieter!![]()
Aaron's Eggbeater!!! For the win!
Ik heb even pauze genomen; lekker al een weekje snaarspanning op de hals enzo, soms even erop spelen, kijken hoe alles zich houdt.
Een floater lijkt me wel een idee, en minimaal extra gaten; maar dan twee, bij hals en brug. En ik denk dat ik ze zelf ga maken. Wikkeldraad direct om de magneten heen; ik denk dat ik ze binnen een centimeter dikte kan maken en dat is ruim voldoende om tussen het blad en de snaren te passen.
In mijn hoofd worden het single-coils met zeker de breedte van humbuckers; een soort kruising van P90 en DeArmond Gold Foil, vast zonder Gold Foil![]()
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Goed Idee Aaron! ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken!
Ik ben zelf ook benieuwd.
Vandaag heb ik wat spullen besteld om de slag te kunnen slaan: wikkeldraad, schakelaar, potmeters; de meeste andere zooi heb ik in huis of is voor een habbekrats om de hoek op te halen.
Ik heb een heel simpel ontwerp voor de elementen in mijn hoofd: keramische magneten in het midden, een dakje en een vloertje en draad er omheen (even heel kort door de bocht). Gegeven de afmetingen van de magneten zou ik per element van 20x76 mm een kleine 10.000 wikkelingen kwijt kunnen hetgeen theoretisch en zonder ferromagnetische kern op een inductie van bijna 4 H zou komen. Ook keramische magneten zijn ferromagnetisch, ze zijn zelfs enigszins geleidend heb ik vandaag geconstateerd; die gaan dus nog flink aan die inductie bijdragen.
En dat alles bij een dikte van nog geen centimeter bij het simpelste ontwerp.
Ik verwacht een flinke brul; en met een goed bemeten treble-bleed zou ik die terug moeten kunnen draaien naar een mooi helder en clean geluid.
Ik heb een 5-standenschakelaar besteld; drie standen voor het gebruikelijke gebeuren en nog twee standen voor iets extra's, ik broed er nog op. Een uit fase-stand lijkt me in deze opzet mogelijk bruikbaar.
Intussen staat de gitaar al bijna twee weken onder snaarspanning en alles houdt zich uitstekend.
Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 26 januari 2012 om 01:55 Reden: In de gauwigheid weer eens een foutje getypt ;)
Aaron Stonebeat
Ben ook over zoiets aan het dubben.. Ik heb kleine neodymium magneetjes van 2mm dik, probeer daar een ultra dun elementje van te fabrieken wat onder de snaren van een steelstring past in de "normale" neckpositie. EEA speelt zich nog voornamelijk in mijn hoofd af... Berekenen van inductie zou ik ook eens moeten gaan leren...
De magneten die ik gebruik zijn 6,5 mm dik.
Berekenen van inductie van een spoel zonder kern is een kwestie van een simpele formule en er zijn online vele calculators voor te vinden; deze bijvoorbeeld.
Bij een calculator als genoemde en vele andere is vooral de diameter de aandacht waard (de rest wijst zichzelf); het gaat namelijk om het totale oppervlak dat een gemiddelde winding omsluit, het oppervlak waar doorheen magnetische flux vloeit. Een gitaarelement is niet rond en derhalve is er geen diameter; ik neem het oppervlak van een winding die 'halverwege de dikte' van de bos draad ligt (lengte x breedte) deel dat door pi, trek er de wortel uit en vermenigvuldig het resultaat met twee.
Je moet ook opletten dat je 'multilayer, multirow coil' selecteert.
Dan krijg je een kale, theoretische waarde voor een luchtspoel van jouw dimensies. De kern, pole-pieces of magneten, hebben nog een forse invloed; ik heb eens de inductie gemeten van één van mijn eerste zelf gemaakte elementen mèt en zonder schroefjes er doorheen; dat scheelde bijna een factor twee.
Het kernmateriaal vooral maakt het ongewis waar de inductie (inductantie eigenlijk) uitkomt; maar het kan in eerste instantie alleen maar beter worden. In de kern krijg je wel te maken met wervelstromen die weer wat afdingen van het totaal.
Investeren (om een groot woord te gebruiken) in een LCR-meter loont wat mij betreft de moeite. Dan kun je voor een paar tientjes een spoel (of een condensator, en ook nog eens een gewone weerstand) gewoon doormeten; toch in ieder geval bij één frequentie (250 Hz in mijn geval); dat zegt natuurlijk niet alles van het volstrekt nonlineaire gedrag van je bouwsel maar enorm veel meer dan zonder dat apparaatje.
Aaron Stonebeat
over die polepieces <-> inductie discussie. ik heb een pickup bijna weg gegooid omdat ie onbruikbaar klonk in de halspositie. Ik vond het brugelement in die gitaar top, maar het halselement kon niet opboxen tegen de output, en te wollig in tone. Realiseerde ik me dat ik de polepieces eruit gehaald had! Terug gezet (gedoe met het kapje, je kent 't wel) en ik kreeg er een hap meer output bij, meer treble, meer power. gewoon 6 rondjes staal...
Pole pieces
Een deel van de spullen is binnen en ik heb even een snelle 'mock up' gemaakt van wat ik me zo ongeveer voorstel:
Wat mij betreft, hoeft het niet meer te zijn dan dit.
Misschien kan de schakelaar nog iets dichter bij de knoppen; ik vind zo'n strat-achtige configuratie erg handig. De knopjes liggen net onder het 'maaiveld', en bij een strat heb ik er ook geen last van, integendeel.
De 'elementen' zijn maar reepjes zwart plastic.
Aaron Stonebeat
Favorieten/bladwijzers