Die Greenwood index, de naam zegt het al, is een indexactie van prijsfluctuaties. Die zetten geen trend, ze volgen een trend. De indexatie is wel een soort van handleiding voor dealers maar die refereren daarbij naar The Blue Book en dat gaat over meer dan 42 gitaren.
Maar het zegt helemaal niks. Als er morgen een Japanse industrieel een recordbedrag neertelt voor een dozijn Fenders ga je dat terugzien in die index maar voor de Nederlandse markt betekent dat nul komma nul.
Het bedrag, en dus de waarde, wordt bepaald door de koper, niet de verkoper, hoe hard je ook met zo'n index loopt te zwaaien.
Dan moet die japanner wel gitaren uit de lijst van 42 kiezen, anders heeft dat geen invloed, dacht ik
Maar goed dat zei ik dus ook, vast gesteld aan de hand van oa veilingen ( kopers) Gevolg van de index is wel dat nadien veel vintage handelaren en ook particulieren kijken naar de waardes in de priceguides.
Er zijn zelfs muziek winkels die hun inruil waarde bepalen aan de hand van de priceguides.
Verdomd, dat is ook zo, Amsterdam ligt niet in een provincie.....
Pepe, jij komt vast niet op de Noorder Gitaardag!
(Zou overigens wel leuk zijn, btw!)
Pfffffff, moet nu stoppen, want ik houdt het niet langer vol om te fietsen voor de stroomvoorziening en m'n Atari 1040ST kan dit niet verwerken. Te emotioneel!!! En mijn vrouw heeft net twee emmertjes water bij de pomp gehaald dus dat wordt weer zuipen!!!!!!![]()
Favorieten/bladwijzers