Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 79
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Zelfde artikel werd eerder in het topic al naar gelinked ;-)

Interessant is dan ook de vraag naar vergelijkingen die wel eens worden gedaan zonder blindfold: zoals een '58 ES-335 vergelijken met de CS re-issue o.i.d. (stond laatst in Gitarre&Bass door Udo Pfeifer).

In hoeverre denk je dan te horen dat de oude gitaar beter klinkt omdat je ook verwacht dat die beter klinkt? Zouden onze hersenen ons bedotten? Als je dat krantenartikel mag geloven wel dus!
    Ik weet het wel zeker! Rond 1987/88 kwam ik de gitarist Teye Wijnterp (inderdaad, van Teye's Guitars http://teye-guitars.com/ ) regelmatig tegen en jamden we in of buiten achter een al lang niet meer bestaande muziekzaak in Groningen. Hij had een merkloze Strat, waar hij zelf een Fender decal op gemaakt had. Hoe weet ik niet precies, maar het leek erg overtuigend en ik heb menig gitarist in vervoering op dat ding zien spelen en er naar staan luisteren. En dat hadden ze niet gedaan als het originele logo erop had gezeten. Ik drum ook en speelde op een oud, maar leuk kitje dat we geheel op dezelfde wijze hadden voorzien van een toen al vintage Premier-logo. En ja hoor... Ergo....
    Laatst gewijzigd door guitarkid; 10 januari 2012 om 19:30
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    https://www.facebook.com/TheOuttakes/?locale=nl_NL

Senior Member

Standaard

Al die oude strats, allemaal emotie is het. Tegenwoordig worden er betere gitaren gemaakt die beter klinken. Er zijn meer fake vintage strats in omloop dan er gemaakt zijn en als belegging zijn ze alleen interessant als ze uit een bepaald jaar komen (1954, 62, 65 of 69-er) en volledig maar dan ook volledig origineel zijn. Dus geen geouwehoer met hardware, refrets, refinishes en nieuwe potmeters of erger nog potmeters uit een ander jaar.
    Geef mij maar een mooie handbouw strat met de specs uit die tijd en ik ben tevreden. Voor 10% van het bedrag van een vintage strat koop je een haar, rebelrelic of de nieuwste rage: Smitty Guitars, die misschien allemaal over 50 jaar het tienvoudige gaan opbrengen, who knows. De haar strat van mij heeft geen serienummer, dus uniek dus zal over 50 jaar misschien 10K gaan opbrengen, future will tell..... Tot die tijd vermaak ik me wel.
    Laatst gewijzigd door arjanb01; 10 januari 2012 om 20:08

Standaard

Ik weet me nog een interview met Gary Moore te herinneren, nog uit de tijd dat hij veel op een Strat speelde, dat hij (ik denk jaren '80) een nog zo goed als onbespeelde Strat - jaren '60 - in handen kreeg, Tags en de hele rimram hingen nog aan de Strat... Hij vond het een afschuwelijke gitaar... dramatisch... Dat geheel tegenstrijdig met de Hype die er al decennia heerst over Vintage gitaren...
    Maar de Mojo van die dingen is onwijs...

Ik heb zelf een 30 jaar ouwe Les Paul... The Heritage Elite (zeer geprezen Gibson Reissue) heel gave gitaar... en Mojo!
    Mijn The Heritage H150 -Les Paul model - , doet zeker niet onder...
    Dus je betaald voornamelijk voor de zeldzaamheid en de Mojo!!!
    Groovie Guitar Guus

Te koop: Music Man Luke III / Gibson 2006 Faded / Fender Concert II (Rivera ptp amp)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door groovieguitarguus Bekijk bericht
    Dus je betaald voornamelijk voor de zeldzaamheid en de Mojo!!!
    Je betaald voor een illusie, no offense. Het zijn uitstekende gitaren. Is dat zo omdat ze 30 jaar of ouder zijn? Nee, dat niet. Het zijn gewoon goede gitaren.
    Mojo is iets wat je jezelf aanprijst, kortom, je creeërt er meer emotionele waarde door.
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

Senior Member

Standaard

Jammer dat je niet zomaar overal wat hele oude strats kan testen. Zou weleens een clubje willen zien die echt blind spelen op en luisteren naar hele oude en nieuwere. Vraag me af of je het echt hoort.

Als je het verschil alleen maar zou kunnen meten, dan is er geen verschil.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Ook weer waar.

Toch mag je ook de feel van een oud en compleet 'ingespeeld' instrument niet vergeten. Vaak liggen die dingen echt als boter in je handen!

Standaard

Leuk om te zien dat dit zoveel discussie en ook emotie bij mensen opwekt. Ik heb helaas nog geen update over het verhaal, erg druk gehad. Zodra ik meer weet kom ik weer bij jullie terug. Ik wil eigenlijk wat foto's scoren.
    Te Koop: Blackstar HT Dual pedal

Senior Member

Standaard

Het is toch niet toevallig de deze?

http://www.2dehands.be/muziek/muziek...ster&start=164

edit: ik zie net dat de aanbieder ook een Guttlin in de verkoop heeft staan

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door humbucker Bekijk bericht
    Het is toch niet toevallig de deze?

http://www.2dehands.be/muziek/muziek...ster&start=164

edit: ik zie net dat de aanbieder ook een Guttlin in de verkoop heeft staan
    nope, wel goed referentie materiaal!
    Te Koop: Blackstar HT Dual pedal

Senior Member

Standaard

Ik heb toch sterk de indruk dat een berg mensen hier niet weten, waarom nou precies oude Fenders en Gibson`s geld waard zijn.
    Het heeft niets te maken met hoe een oud instrument klinkt of speelt, maar het heeft alles te doen met het feit dat het om vroeg Amerikaanse "kunst" gaat.
    Of het nu gaat om een gitaar, een oud reclame bord, een oude oude auto uit begin `20ste eeuw, die Amerikanen zijn gek op hun geschiedenis.
    Fender , Gibson, en Martin maken daar deel van uit. In de USA is ook de vintage markt ontstaan
    Waarde wordt dan vervolgens bepaald aan de hand van zeldzaamheid, en staat waarin het verkeert .
    En daarna wordt de vintage waarde onderhouden aan de hand van de "the 42 Index". Dit zijn 42 Fenders, Martins en Gibsons. Elk jaar worden de veilngopbrensten, handelaarprijzen, enz bekeken, en worden er nieuwe vintage waardes vastgesteld.
    Dat is ook de reden waarom een Haar Strat nooit zoveel geld waard zal worden als een oude Fender Strat.
    Het zelfde geld voor alle andere merken Stratocasters, puur en alleen opdat het copieeen zijn.
    En uiteraard kunnen Jappaner en europeanen vervolgens ook meedoen aan de vintagemarkt, die markt blijft werken totdat de Amerikanen iets anders verzinnen of er geen belangstelling meer voor hebben.

Het eigenlijk precies het zelfde als de handel in oude schilderijen. alleen de originelen zijn geld waard.
    Al kan je nog zo goed misschien zelfs wel beter een van Gogh naschilderen, nooit zal die net zoveel waard worden als een origineel

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten