Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 12 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 118

Standaard Buizenradio naar gitaarversterker ombouwen (nog maar een topic)

Ik heb mijn buizenradio binnen, het gaat om een Telefunken Dacapo. Hij lijkt identiek aan de Dacapo 9, maar heeft geen elektrostatische tweeters.
    Volgens mij is het schema voor de rest hetzelfde. Hij is volledig origineel (zelfs de originele Telefunken lampen), maar hij was beyond repair.
    Ik wil alle dingen die ik niet nodig heb eruit sleuren, en wat ik wel kan gebruiken bijhouden (trafo's, chassis, luidspreker, eventueel oude buis om te testen).

Ik wil hem graag ombouwen naar een Amp Maker SE-5A British Overdrive (schema). Daar is een mooie handleiding van, hij is simpel en er is al heel wat over geschreven, o.m. in dit topic.
    Dat ga ik dan ook grotendeels proberen te volgen.

Ik wil hier nog vragen of mijn trafo's oke zijn. Ze zien er namelijk nogal klein uit.
    De spanningen etc zijn allemaal oke, maar zouden deze trafo's het kunnen uithouden in die SE-5A versterker? De PT is 60W, de OT is gemaakt voor een 4W eindtrap (zie foto's).
    PT

OT

Verder weet ik de aansluitingen van de OT niet.
    Secundair meet ik een weerstand van zo'n 1,5 Ohm. Primair komen er 3 draden uit de trafo, een ervan lijkt een tussen aftakking te zijn. tussen de 2 uitersten meet ik 705 ohm, tussen de tussenaftakking en de draden respectievelijk 15 ohm en 690 ohm. Waarvoor dient dat kleine stukje van de trafo? De aangesloten speaker was zo'n 5 Ohm.

EDIT: De PT geeft secundair 255 V, ik heb 190 V nodig. Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 8 januari 2012 om 22:30
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Waarvoor dient dat kleine stukje van de trafo? De aangesloten speaker was zo'n 5 Ohm.
    Hey Psycho, hopelijk wordt dit een topic waar meer mensen aan bijdragen en hoeven we het deze keer niet alleen te doen. Leuk project, gaat vast een succes worden.

Het stukje wikkeling kun je zien als een smoorspoel. Dit werkt als volgt: De hele stroomvoorziening van de ontvanger loopt door dit stukje winding wat in de eindtrafo een brom wil induceren. Het mooie is dat de fase tegengesteld is aan de fase welke door de eindbuis introduceerd wordt waardoor de rimpel van de eindbuis nagenoeg wordt opgeheven. Nadeel is wel dat een groot deel van jouw ontvanger geamputeerd wordt waardoor de stromen niet meer volledig opgeheven worden. Toch zou ik het systeem handhaven want je kan de load die is wegggevallen met een simpele weerstand simuleren.

Voor je het ding uit elkaar rukt zou ik goed noteren wat waar heen gaat, dat scheelt je straks veel uitzoekwerk.........of is het al te laat?
    Laatst gewijzigd door cluseau; 8 januari 2012 om 22:46 Reden: foutjes
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Hey Psycho, hopelijk wordt dit een topic waar meer mensen aan bijdragen en hoeven we het deze keer niet alleen te doen. Leuk project, gaat vast een succes worden.
    Ik hoop het ook, maar ik ga deze keer zoveel mogelijk zelf proberen te doen. Eenmaal gestart heb ik een goeie handleiding van Amp Maker, maar ik moet dus gestart raken ;D.
    Ik heb niet alle verbindingen opgeschreven, maar ik heb het schema wel gevonden:
    http://ziegelmayers.de/geraete/tfk_g...Schaltplan.jpg

Dit is een Gavotte 55, maar hij is volledig identiek met uitzondering van de elektrostaten, die heb ik niet.
    Je kan de extra smoorspoel aan de trafo zien.
    Als je denkt dat het met deze radio niet zal lukken, ik heb ook nog een Bernau/Nauen lampenradio met EL84, maar daar is geen schema van.
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Ik heb niet alle verbindingen opgeschreven, maar ik heb het schema wel gevonden:
    Hoe kwam je dan aan een dacapo? Daar had ik een schema van iig. Mooi dat je deze hebt gevonden, kan het geen probleem meer zijn. Je kan eigenlijk alles weggooien muv de trafo's. De rest zou ik nieuw bestellen. Alleen de EL84 zou je kunnen gebruiken maar 9 van de 10 zijn toch gaar.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

De trafo's zien er degelijk uit...

Heb je al een chassis gebogen? Ik heb hier een heel kekke plaat van roestvast staal staan... Jij woont vast aan de andere kant van de wereld...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Senior Member

Standaard

Wat je zeker zou moeten doen is de groundlift overnemen uit het schema. Dat ding maakt de versterker echt een stuk lekkerder in gebruik.

Ik gebruik die uit het topic dat je noemde niet heel veel meer, want ik vind hem vrij donker en dichtgepropt in sound. Ik heb het idee dat de meeste 6V6 versterkers en wat bredere clean sound hebben dan dit ding.
    147-c Guitars

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Wat je zeker zou moeten doen is de groundlift overnemen uit het schema. Dat ding maakt de versterker echt een stuk lekkerder in gebruik.

Ik gebruik die uit het topic dat je noemde niet heel veel meer, want ik vind hem vrij donker en dichtgepropt in sound. Ik heb het idee dat de meeste 6V6 versterkers en wat bredere clean sound hebben dan dit ding.
    Ik zal vooral blij zijn als hij werkt...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    De trafo's zien er degelijk uit...

Heb je al een chassis gebogen? Ik heb hier een heel kekke plaat van roestvast staal staan... Jij woont vast aan de andere kant van de wereld...
    Ik ben van plan om dit chassis te gebruiken. Misschien dat ik zelf wel een chassis kan buigen met de hulp van een kennis, maar het resultaat zal nooit zo stevig zijn als dit hier.
    Ik woon niet aan de andere kant van de wereld (midden tussen Antwerpen en Brussel, België), maar dichtbij is het nu ook weer niet ;D

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Hoe kwam je dan aan een dacapo? Daar had ik een schema van iig. Mooi dat je deze hebt gevonden, kan het geen probleem meer zijn. Je kan eigenlijk alles weggooien muv de trafo's. De rest zou ik nieuw bestellen. Alleen de EL84 zou je kunnen gebruiken maar 9 van de 10 zijn toch gaar.
    De radio die ik heb is een Dacapo, maar ik heb het schema van een Gavotte 55 gevonden. En die is vrijwel identiek.

over de eindtrap:
    Is het oke als ik de volledige eindtrap overneem, en dmv. spanningsdelers zorg dat de spanning overal gelijk zijn? (om de stromen van de ontvanger te compenseren).
    en nog een zaak: is er een groot verschil in forward voltage drop tussen de selenium gelijkrichter die er nu in zit, en één met silicium diodes?
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

over de eindtrap:
    Is het oke als ik de volledige eindtrap overneem, en dmv. spanningsdelers zorg dat de spanning overal gelijk zijn? (om de stromen van de ontvanger te compenseren).
    en nog een zaak: is er een groot verschil in forward voltage drop tussen de selenium gelijkrichter die er nu in zit, en één met silicium diodes?
    Het is zelfs aan te bevelen om de eindtrap in zijn geheel over te nemen. Voeding en eindtrafo zijn op elkaar aangepast. Uiteindelijke impedantie is namelijk afhankelijk van de voedingsspanning. En waarom zou je nog een keer het wiel uitvinden, tenzij je het lekker vindt.

De eindtrafo aansluitingen is een eitje, maak je maar geen zorgen.

De selenium gelijkrichter gaat natuurlijk gelijk over het hek. Deze dingen zijn levensgevaarlijk. Ze hebben idd een redelijk hoog spanningsverlies. Dit heeft geen schikbarende gevolgen voor de rest van de amp.

Ik mail je het schema van de dacapo even.

Voor de andere lezertjes stel ik het belangrijkste deel wel ter beschikking in dit topic, ff knippen/plakken.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Nu ja, als je in de buurt zou zijn heb ik wel een mooi stukje voor je.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Member

Standaard

Is die 255 V sec toch niet een beetje hoog om er silicium in te zetten,
    255 is vast onbelast maar gaat toch wel eindigen in rond de 300V wat eigenlijk wel ok is zeker met Rk250
    Je kan er ook een brug in zetten met aan 1 kant diodes en de andere kant een ez80/81

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten