Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 27 van 60 EersteEerste ... 17252627282937 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 261 t/m 270 van 599

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Pfffff, en ik knijp hem al bij het frezen als alles perfect in orde is.
    Frezen en electrische schaven. . . . ik werk ermee, maar sinds de top van mijn vinger er weer opnieuw aangezet moest worden heb eindeloos respect voor die dingen
    Het is absoluut een nog te nemen horde. Ik heb eerder al eens de rand van een gitaar toch maar denkend gelakt omdat het fout was gegaan met het frezen van de uitsparing voor de binding.

Maar wie 'A' zegt, moet 'B' zeggen; en om nu dat randje met een beitel proberen te maken

Gelukkig hebben mijn extremiteiten me nog nooit verlaten; ik heb in de loop van de tijd wel wat flinke japen aangebracht.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Ik ben het met tee eens beuken is lastig om mooi te kleuren, kleurlak is hier de uitkomst... wil je de houtnef bliven zien. Een waterbeits of een in water opgeloste kleurstof kan wel eens fout uitpakken,,,

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Ik wil jou best geloven wanneer je opmerkt dat het geen zachte top om schuren is, Aaron, deze foto toont erg duidelijk dat het om een beukenhouten toplaag gaat, hard dus. En ook redelijk 'kleur-onvriendelijk', voor het geval je met kleur aan de slag zou willen gaan. Er is inderdaad een reden waarom beukenhouten meubelen bijna altijd blank afgelakt worden. Wil je toch gaan kleuren, verkies dan kleur op synthetische basis boven die op waterbasis.
    Zou jammer zijn om dit schitterend ding te verpesten..
    Tee.
    Beuken, dat dacht ik ook al. Maar dank dat je mijn vermoeden bevestigt

Akoestisch vind ik dat dan weer een wat minder idee; beuken heeft een korte vezel en is goed in het absorberen van trillingen terwijl je juist wil dat die zich voortplanten. Bijkomende voordeel is misschien wel dat de 3 mm die deze top dik is uit maar liefst vijf verschillende laagjes bestaan; en daarbij heb ik de bracing onder de top die de snaartrillingen verspreidt.

Misschien is het elektrisch, qua feedback, ook wel weer een voordeel?

Hoewel ik qua hout een alleseter ben, heb ik beuken altijd gemeden; omdat ik wist van die korte vezel en misschien ook vanwege de verhalen over beuken halzen e.d. in Egmond gitaren.

Maar het is inderdaad een mooi stukje hout en mijn oorspronkelijke idee was het blank te lakken; als ik het kleurverschil voldoende weet weg te werken tussen de delen die wel en niet jarenlang aan licht en lucht hebben blootgestaan. Goed om te weten dat beuken zich niet goed met vormen van beits verhoudt.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Ik vind het hem echt prachtig worden, als ik zou jou topic ik zie schaam ik me wel dat mijn eigen bouw zo langzaam gaat:P

Heb je trouwens nog meer dingen van de stoel in de gitaar verwerkt? Of alleen het zitgedeelte?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bernhardus Bekijk bericht
    Heb je trouwens nog meer dingen van de stoel in de gitaar verwerkt? Of alleen het zitgedeelte?
    Nee, alleen de zitting. Van de balkjes van de stoel was me meteen duidelijk dat het beuken was en daarvan maak ik liever geen 'dragende' onderdelen die trillingen moeten doorgeven.

Dat is ook een beetje een vooroordeel, ik heb het namelijk nog nooit geprobeerd; ik heb er alleen dingen over gelezen en gehoord.
    Tot nu: een beuken top. We gaan het zien en horen

Er zat wel nog een dikke messing stang in (de dragende scharnier) die ik bewaar en die zeker ooit nog van pas gaat komen.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Dank je, Orpheo!
    Ik geloof dat ik de vergelijking met de Red Special hier al een keer eerder heb gelezen. Is het de ronde kont? Ik kan me weinig anders voorstellen; deze is helemaal hol, gewelfd, verder een behoorlijk andere vorm, er zit slechts één enkel balkje eiken in
    Yep, die noemde ik toen ik de bodyvorm zag. De ronde kont en de vorm van de cutaways herkende ik er in een vroeg stadium enigszins in. Zeker niet de welving, want de Red Special is plat en nu ik je latere foto's zie is de body van de 'klapstoel' vlgs. mij veel dikker.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Hulde Aaron! Ik vind het wel een kunststukje.. Als de zijkant wel min of meer haaks staat op je bovenblad, kan je dan niet een jig maken om met een geleider langs de zijkant je binding frezen ipv de kans om dit unieke stuk te verpesten, omdat er iets verschuift of iets anders misgaat? Of zeg ik nu wat geks?

Edit: Ik heb dit zien doen op de cursus, vanwege de licht gewelfde bladen van een akoest, en de cursusgever doet het altijd zo, omdat je dan de meest strakke bindingen krijgt.. Als je wilt, kan ik morgen wel even een paar foto's maken van zijn jig..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 17 december 2011 om 00:55
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Yep, die noemde ik toen ik de bodyvorm zag. De ronde kont en de vorm van de cutaways herkende ik er in een vroeg stadium enigszins in. Zeker niet de welving, want de Red Special is plat en nu ik je latere foto's zie is de body van de 'klapstoel' vlgs. mij veel dikker.
    De rand van de body zit rond de 72,5 mm; in het midden komt daar nog 15 mm bij.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Als de zijkant wel min of meer haaks staat op je bovenblad, kan je dan niet een jig maken om met een geleider langs de zijkant je binding frezen ipv de kans om dit unieke stuk te verpesten, omdat er iets verschuift of iets anders misgaat? Of zeg ik nu wat geks?
    Het kan altijd misgaan; de kans lijkt me in het ene geval niet groter dan in het andere.

Een dergelijke jig zou me waarschijnlijk evenveel tijd kosten als het bouwen van een hele gitaar.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Het kan altijd misgaan; de kans lijkt me in het ene geval niet groter dan in het andere.

Een dergelijke jig zou me waarschijnlijk evenveel tijd kosten als het bouwen van een hele gitaar.
    Ik weet het niet, het ziet er erg simpel uit en moet in een paar uurtjes wel te realiseren zijn.. Een blokje hout wat vleugelmoertjes voor de afstandsinstelling en een bevestiging voor je frees
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten