Aangezien het hier mode is de laatste tijd; ik ga de spanning erin houden en er volgende week maandag pas een HNGD voor maken!
@Terrasbeest: die factuur, is dat aan bepaalde vormvoorwaarden onderworpen? Want ik heb op zich niet echt een "officiele" factuur van de verkoper op Ebay gekregen. Alles is gewoon met Paypal betaald?
ALs het bij DHL wel kan en bij USPS niet, ligt het dan aan USPS of aan de douane?
Nou vooruit, omdat je mij niet gelooft: een linkje. Maar wel vol blijven houden hè
Ik kan alleen maar vertellen wat ik al duizenden keren heb meegemaakt, maar tegen jullie uitgebreide ervaring kan ik natuurlijk nooit op...
Waarom verteld die man aan de telefoon dat dan. Het komt er gewoon op neer, dat ze door de grote toestroom, de afhandeling niet aankunnen.
En die duizenden negatieve verhalen http://www.google.nl/#hl=nl&cp=10&gs...w=1600&bih=805
zijn die dan allemaal uit de duim gezogen.
Maar uit je verweer te horen, werk je zelf bij de Douane. Kan jij mij vertellen waar pakketjes gecontroleerd worden?
Ik werk dus niet bij de douane maar bij een van de grote expressdiensten en heb in een vorige functie dagelijks heel veel met ze te maken gehad, ik was verantwoordelijk voor de afhandeling van ongeveer 2000 douaneplichtige zendingen per dag. Als je weet hoe het systeem werkt dan is het allemaal niet zo lastig, maar iemand een pakket ontvangt wat zonder een probleem wordt ingevoerd zal hij dat niet melden op internet. Dus als je zoekt op ervaringen dan krijg je alleen maar de negatieve uitzonderingen.
Edit: Ik heb gegoogeld op "kort bij de douane" en dan krijg ik toch 3,5 x zoveel hits als bij "lang bij de douane"
Hoe werkt het dan wel?
De facturen + vrachtbrieven worden gedigitaliseerd en in een PAN bericht (pre arrival notification) naar de douane gestuurd (als je de zendingen binnen je eigen netwerk houdt kun je dit dus perfect inrichten en dat is de reden waarom het bij de combi USPS en TNT vaker mis gaat) en dit hele proces vindt dus al plaats voordat de zending uberhaupt in de EU is aangekomen.
Op basis van die gegevens wordt er door een systeem een selectie gemaakt van zendingen die de douane wil zien. Daarbovenop kan de douane nog een extra selectie doen.
Vervolgens komen de zendingen binnen en krijgen ze een melding in een systeem dat de goederen ook zijn gearriveerd. In dat systeem bestaan een aantal meldingen:
Vrijgegeven: zo'n beetje 95% van alle zendingen en die lopen dus meteen door.
Aanvullende afhandeling: Definitieve invoer wordt tijdelijk opgeschort en hier moet een aanvullend document bij worden gemaakt. Wat hier onder valt is verder technisch geneuzel en dit laat ik verder even voor wat het is.
Zieners: De selectie die even apart wordt gezet omdat de douane deze wil zien.
Ontbrekende documenten: Dit is dus de categorie waar de klachten vandaan komen.
Zendingen waarvan het papierwerk ontbreekt worden niet ingevoerd en krijgen de status dat ze "in customs" zijn. Daarom roept iedereen dat ze bij de douane liggen, maar de douane heeft zoals je hierboven kunt lezen de hele zending nog niet gezien. Zolang de vervoerder namens de afzender niks aanlevert blijft dat zo. Veel van de problemen die hierdoor ontstaan leveren extra werk op en ik kan me prima voorstellen dat het klinkt alsof dat de schuld van de douane is, maar de oorzaak ligt toch echt ergens anders.
En de zendingen die de douane echt ziet?
De Zieners (0,5-1% van alles wat er wordt ingevoerd) worden in een aparte ruimte gezet en de douane komt naar de vervoerder toe om deze te inspecteren. Medewerkers van de vervoerder maken de zending open, de inhoud wordt tov het papierwerk gecheckt en de hele handel gaat in aflevering als er niets bijzonders wordt geconstateerd.
Ja, er wordt dus wel eens een afwijking gecontroleerd maar dat gaat echt maar om minieme aantallen. Dit gaat praktisch altijd over zaken als onderzoek naar smokkel, namaak, verboden goederen etc. Dit gaat overigens niet om aantallen per dag maar om een keer of 5 per maand waarvan er heel, heel af en toe een niet terugkomt.
Ik zou altijd kiezen voor UPS. Niet alleen vanwege de snelheid, maar ook vanwege het feit dat UPS alles in eigen hand houdt en niet met derden werkt.
Dat waarborgt de kwaliteit veel beter.
Ik heb slechte ervaringen met USPS, TNT en DPD. (Veel beschadigde pakketten...)
Et voilà
Waarom het ene bedrijf concurrentieel is en het andere niet.
Waarom de één sterk is in het vinden van excuses, en de ander geen excuses nodig heeft omdat het z'n werk goed doet.
Als gelegenheidsinvoerder neem je risico's omdat je niet weet hoe de vork aan de steel zit,en niet weet wat je wel of niet moet geloven. Niet alles lijkt niet altijd logisch en voor de hand liggend.
Het is een misvatting te denken dat de doos met jouw gitaar bijzondere aandacht krijgt of een speciale behandeling, whatever.
Bij het proces van invoeren en uitvoeren zijn er meer actoren betrokken dan ' de douane'.
Iemand schreef dat ' het systeem van de Douane' niet in staat is om al die internetaankopen te verwerken.
Dat 'systeem' staat niet op zichzelf. Het ' systeem' bestaat uit een goed georganiseerde samenwerking van bedrijven en overheden.
De Douane , dat is Europees en zelfs mondiaal geregeld ( de EU en de VS douanediensten bvb, wisselen wel degelijk informatie uit en werken ook samen).
Wie denkt, dat het zou kunnen dat één of andere douaneambtenaar in z'n eentje de regels mag bepalen, think again.
In een samenleving als de onze is internationale handel van levensbelang.
We leven hier in de buurt van Rotterdam en Antwerpen, twee wereldhavens, waar jaarlijks miljoenen zeevracht containers passeren.
Denk je dat dat zou kunnen als ' de douane' niet goed geregeld zou zijn ?
Of dat je verse groenten op je bordje zou krijgen als er geen goed geregeld goederenverkeer per vliegtuig zou bestaan.
Of dat fabrieken zouden kunnen blijven produceren zonder tijdig aangeleverde onderdelen.
En nog belangrijker ' voor dit forum ' : verwacht je dat het goed zou aflopen met internet aankopen van niets-vermoedende, onwetende, naïeve particulieren, die absoluut iets uit een ander werelddeel willen invoer omdat het kleurtje van hetgeen er op de lokale markt te verkrijgen is hen niet bevalt ?
' Jullie' denken dat het allemaal zooo eenvoudig is, right?
En dat dat ' allemaal' toch zooo duur is![]()
Favorieten/bladwijzers