Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 15 van 37 EersteEerste ... 5131415161725 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 364
    Senior Member

Standaard

Ik ben nog niet veel opgeschoten omdat ik er een paar dagen tussenuit was. We hadden een ritje gemaakt door Duitsland en daar een tussenstop gemaakt bij WOODLAND. Een bedrijf met alleen maar toonhout voor gitaren en violen. Ik had nog wat bracings en linings nodig.

Wat een geweldig paradijs is dat. Vele verschillende droog- en opslag ruimtes die meestal voorzien zijn van klimaat beheersing.

Ikzelf heb er een bescheiden stapeltje back/sides, halzen en tops vandaan gehaald om 8 gitaren te kunnen maken.

Quilted Bubinga, Zebrano, Rio Palissander, Khaya en Sapele Mahonie, Flamed Maple, Padoek, Noten en Ovenkol.
    Halzen van Mahonie, Maple en Hard Maple en Bubinga.
    Helaas had hij geen Cedrela.
    Tevens nog een paar topjes van AAA Sitka Spruce.

Als je ziet hoe klein dat stapeltje uiteindelijk is, wat het me kostte en hoe enorm veel daar ligt, schat ik dat daar voor minstens 5 miljoen aan toonhout ligt.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Zou je niet eerst ff die eerste afmaken? Met je hout voor ACHT gitaren??

Mooie verzameling wel!

Moest er vmi nog aan denken, hoe zou het ermee staan? Uberhaupt nog wat gedaan?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    We hadden een ritje gemaakt door Duitsland en daar een tussenstop gemaakt bij WOODLAND.
    That's the way it's done! Je moet je ritjes altijd zo plannen dat je "toevallig" bij zo'n bedrijf langs komt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Bescheiden stapeltje?? OMG wat een mooie verzameling hout. Om jaloers van te worden
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Zou je niet eerst ff die eerste afmaken? Met je hout voor ACHT gitaren??

Mooie verzameling wel!

Moest er vmi nog aan denken, hoe zou het ermee staan? Uberhaupt nog wat gedaan?
    Alleen de mallen met kurk gemaakt voor de linings.
    Ze moeten nog perfect pas gemaakt worden voordat ik ermee kan werken.

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Door drukte op het werk heb ik even een poosje rust ingelast tijdens het bouwen.
    Daardoor hebben de achterkant en braces de tijd gehad om te "wennen" aan de nieuwe vorm. . . . .dacht ik.
    Ik had de braces perfect geschuurd in een 15" radius en verlijmd tegen de achterkant in de 15" radius mal.

De achterkant had ik uit de werkplaats gehaald en binnen neergelegd. (hygrometer 50)

Gister checkte ik even de achterkant en kwam tot de ontdekking dat deze in de breedte richting volledig vlak staat en in de lengte richting zo bol als een hoepel.

Ik heb alles nu nat gemaakt en weer onder gewichten in de mal gelegd.
    Hij heeft nu weer de juiste vorm, maar ik vertrouw het niet meer.

Iemand een idee wat er gebeurd is?

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Standaard

Hout wordt hier altijd afgerekend op de droogtijd, Grizzly, alsof het na tien of twintig jaar 'uitgedroogd' is en dan pas geschikt kan bevonden worden om een gitaar mee te bouwen. Ik blijf het hier maar tot vervelends toe herhalen, zelfs na duizend jaar blijft hout 'werken'. Ook een plank uit 342 vóór Christus gaat krimpen bij een drogere omgeving (of uitzetten bij bevochtiging).

Dat is wat er gebeurd is met de rug van jouw gitaar: gekrompen in de breedte en daarbij is de bebalking vlak getrokken. In de lengte is het gebleven zoals het is omdat er in die richting amper (geen) 'werking' gebeurt.

Bevochtiging zal helpen, tot de rug weer droger wordt.. Ik had de balkjes eraf gehaald en opnieuw op de droge(re) rug verlijmd, lijkt me de enige oplossing.

Succes!

Tee.
    Tee.

Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

Senior Member

Standaard

Thanks Tee,

Ik speelde ook al met het idee van de balkjes eraf en opnieuw verlijmen.
    Waarschijnlijk de meest veilige oplossing. Dat ga ik doen.
    Eigenlijk een mooi leerproces voor de toekomst. Wel wat extra werk, maar ik heb het er ruim voor over.

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Met dwarse verlijmingen moet je inderdaad zeer goed opletten, zelf bij de Loo gemerkt.
    Zorg ervoor dat de balkjes en rug/klankblad een tijdje in een gecontroleerde ruimte liggen, of het atelier altijd klimatologisch stabiel houden, voordat je gaat lijmen. Tussen de 45 en 50% RV en ongeveer 18°C is het beste voor dit klimaat.

Loose fur heeft het bijna goed:
    Wat er is gebeurd: je rug was, voordat je begon te lijmen, te 'nat' en dus te breed. Je lijmt er bolle balkjes op. En als de rug terug droogt, en daardoor ook krimpt trekt die de balkjes gewoon recht.

Ik heb dit ook door ondervinding moeten meemaken, en dus heel de bebalking van een top moeten verwijderen, die stond gewoon krom in de andere richting ...

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Bedankt Stijn, dan weet ik waar het door komt.
    Ik ga de balkjes eraf halen alles goed laten terug drogen naar +/- 45 RV en dan weer opnieuw bebalken.

Leuk leerproces als het in deze fase fout gaat. Dan is er nog geen man overboord :+)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Vandaag in Wolvega nog een stukje gereedschap opgehaald voor het buigen van de zijkanten. Mijn eigen constructie kon mij helaas toch niet bekoren.

De eigenaresse vertelde mij een verdrietig verhaal.
    Haar man was kennelijk een vaardig Luit bouwer geweest maar door een zeer ernstige ziekte moest hij stoppen.
    Zij moest nu zijn spulletjes met pijn in het hart van de hand doen. Zij had nog heel erg veel kwartiers gezaagd hout staan alsmede prachtige stukken Ebben en Coromandel (dat laatste in de maten voor toetsen).

Een bezoekje waard voor diegene die perfect oud gitaarhout nodig heeft.

De verkoopster vertelde me trouwens, dat een ander probeerde de koop ongedaan te krijgen door te vertellen dat hij de prijs zou willen opvoeren.

Dat zij hem vertelde dat de koop al gesloten was voor dit buigijzer, was voor hem geen enkel bezwaar, geld was voor hem belangrijker dan gemaakte afspraken.

Gelukkig was de verkoopster een zeer oprecht persoon en ging haar woord boven het geldelijk gewin. Ik kwam daardoor niet voor niets naar Friesland .

Hulde aan deze verkoopster in Wolvega.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 28 december 2011 om 22:06

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten