Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 59 van 76 EersteEerste ... 949575859606169 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 581 t/m 590 van 752
    Senior Member

Standaard

zoals gezegd: zowat elke houtsoort kan in gitaarbouw gebruikt worden. Ik hanteer een beetje het principe van Leo Fender: gebruik wat gemakkelijk verkrijgbaar is... Vandaar bij mij bijna altijd Europees essen, ook al is dat a bitch om mee te werken. Omdat het zo zwaar is, bouw ik bijna steeds thinline modellen. van nood een deugd maken.

Eik, tja, gevoelige snaar... zware meubelvibe allergie hier. maar vermits ik bijna steeds dekkend lak, zou dat geen argument mogen zijn; maar dan is er nog steeds het woord: Eik ... en komen we uit in de categorie onredelijke argumenten: dat woord heeft bij mij een soort bejaardenconnotatie, dus voor mij geen eik

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    zoals gezegd: zowat elke houtsoort kan in gitaarbouw gebruikt worden. Ik hanteer een beetje het principe van Leo Fender: gebruik wat gemakkelijk verkrijgbaar is... Vandaar bij mij bijna altijd Europees essen, ook al is dat a bitch om mee te werken. Omdat het zo zwaar is, bouw ik bijna steeds thinline modellen. van nood een deugd maken.

Eik, tja, gevoelige snaar... zware meubelvibe allergie hier. maar vermits ik bijna steeds dekkend lak, zou dat geen argument mogen zijn; maar dan is er nog steeds het woord: Eik ... en komen we uit in de categorie onredelijke argumenten: dat woord heeft bij mij een soort bejaardenconnotatie, dus voor mij geen eik
    Bedankt Barno. Misschien zie ik je een keertje in Hasselt.
    VRIJHEID STERFT NIET

Senior Member

Standaard Goudenregen drogen

Binnenkort krijg ik een +/- 2meter lange stam Goudenregen diameter +/- 25cm. Ik wil het hout gebruiken voor inleg, fineer etc.
    Hoe kan ik dit hout het beste drogen,
    Eerst tot planken verzagen en dan drogen, of gewoon op stam drogen.
    Natuurlijk de kopse kant in de lijm of wax.
    Onder het afdak buiten, binnen, of misschien toch maar laten doen?

Iemand ervaring mee?
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Standaard

Grizzly,

Gouden regen laat zich erg goed drogen. Zorg wel dat je zo snel mogelijk de stam tot planken zaagt. Gewoon oplatten en aan de lucht laten drogen. Een stam van deze maat valt zelf te zagen echter heb je dan wel wat gereedschap nodig. Je zou bv al met een kettingzaag het hart eruit kunnen zagen. Dit scheelt dan enorm in de neiging tot scheuren.

Rick

Senior Member

Standaard

Hi Rick,

Bedankt voor de info. Ik kan de stam volgende week woensdag pas halen en hij blijkt 35 cm diameter te zijn. Die maat is wat te dik voor mijn eigen lintzaag. Eens kijken of ik hem ergens kan laten zagen.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Member

Standaard

Hoi,

Na het aanpassen van een bestaande gitaar lijkt het mij leuk om zelf iets te gaan maken. Nu ben ik al eens bezig geweest met 4 cm dik multiplex maar ik weet niet of dat een goede keuze is voor een gitaar body. Bij gitaar supplies kun je hout bestellen maar dat is aan de prijs. Nu begrijp ik wel dat goed hout duur is maar voor iemand die begint misschien minder geschikt. Daarom mijn vraag kun je van hout bij een bouwmarkt ook een gitaar bouwen ? Ik heb begrepen door deze thread te lezen dat verschillende houtsoorten verschillende dingen doen met het geluid vandaar deze vraag.

Senior Member

Standaard

Een deel van de hoge prijs van toonhout zit 'm in de soms jarenlange opslag om het hout te drogen.. Het hout van de bouwmarkt is vrij vers en daarom minder geschikt om instrumenten mee te bouwen. Misschien dat de echte eperts hier een uitgebreider antwoord op kunnen geven.. Wat je wel kan doen, is recyclen als je niet teveel wilt betalen, een oude eiken tafel bv kan je een aantal body's uit halen en is gegarandeerd droog genoeg!

Het is nu eenmaal niet goedkoop, gitaren bouwen, maar met goed zoeken op marktplaats of ebay kan je ook nog wel 's wat leuks en goeikoops vinden!

En multiplex, ja, het kan en misschien voor de bouwervaring geschikt, maar....
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Senior Member

Standaard

Via een veiling heb ik een partij Tatajuba op de kop getikt.
    Ik vraag me af of het bruikbaar is voor electrische gitaarbouw.

Tatajuba is familie van Iroko en komt, hoewel iets zwaarder in gewicht, zowel in eigenschappen als uiterlijk overeen. Botanische naam Bagassa guianensis. Het komt uit Brazilië. Deze houtsoort komt van ca. 30 meter hoge bomen. De takvrije rechte cilindrische stam is ca. 20 meter en heeft een diameter variërend van 50–100 cm. Het verse kernhout is geel gekleurd en soms bruin gestreept. Blootgesteld aan het licht kleurt het snel rood-achtig tot donkerbruin, vaak met een opvallende goud-kleurige glans. De volumieke massa is 800 kg / m3.

De partij die ik heb bestaat uit balken van 1000 mm lang, 70 mm dik en 115 mm breed. Hiermee is één balk dus voldoende voor een bodyblank van 35 mm dik, 460 mm breed en 500 mm hoog. (zaagverlies even niet meegerekend)

Hier een paar foto's. Let op het kleurverschil ten gevolge van lichtinval / wel of geen flits. Beide foto's betreft dezelfde partij!

Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Banned

Standaard

Ziet er mooi uit, maar zelf heb ik verschrikkelijke jeuk van Iroko gehad. Hoop dat dit hout in dat op zicht er niet op lijkt.

Wat ga je ervan bouwen, want dit is nogal veel.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Wauw, heb je die foto thuis genomen? Nee toch? Hoeveel van die balken heb je?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten