Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 16 van 20 EersteEerste ... 61415161718 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 194

Standaard

Aah, de elka bijt weer terug.
    Ik heb alles nog eens getest voor ik hem volledig aansloot. Overal mooie spanningen. Ik sluit de speakerkabels aan, zet hem opnieuw aan, en boem, weer diezelfde woofereindtrap stuk.
    Ik heb even verdergespeeld met één eindtrap losgekoppeld.
    Een heel mooi geluid, alleen wat te weinig bas
    Het is weer diezelfde eindtrap die zichzelf opblaast, en ik wed dat het weer tor C of D is (BC-141-16, BC-461). Zouden die torren niet 'up-to-the-job' zijn?
    Het is raar dat de amp perfect werkt met een 10 Ohm weerstand als last, maar met een 8 ohm woofer niet.
    De woofer is nog in orde, dat weet ik zeker.
    Ik heb de bedrading van de jacks al gecontroleerd, maar die lijkt in orde.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Aah, de elka bijt weer terug.
    Ik heb alles nog eens getest voor ik hem volledig aansloot. Overal mooie spanningen. Ik sluit de speakerkabels aan, zet hem opnieuw aan, en boem, weer diezelfde woofereindtrap stuk.
    Ik heb even verdergespeeld met één eindtrap losgekoppeld.
    Een heel mooi geluid, alleen wat te weinig bas
    Het is weer diezelfde eindtrap die zichzelf opblaast, en ik wed dat het weer tor C of D is (BC-141-16, BC-461). Zouden die torren niet 'up-to-the-job' zijn?
    Het is raar dat de amp perfect werkt met een 10 Ohm weerstand als last, maar met een 8 ohm woofer niet.
    De woofer is nog in orde, dat weet ik zeker.
    Ik heb de bedrading van de jacks al gecontroleerd, maar die lijkt in orde.
    Ik was daar al een beetje bang voor, bij volledige uitsturing is de Vce kantjeboord. Toch maar op zoek naar een paar torren met hogere spanning. Zal dit weekend eens kijken naar een geschikte opvolger. Ondertussen kun je alvast kijken waar de overledene zich schuilhoud.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ik was daar al een beetje bang voor, bij volledige uitsturing is de Vce kantjeboord. Toch maar op zoek naar een paar torren met hogere spanning. Zal dit weekend eens kijken naar een geschikte opvolger. Ondertussen kun je alvast kijken waar de overledene zich schuilhoud.
    Oke, dankjewel!
    Ondertussen al wat foto's:

In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Vraagje: hoe hoog was je voedingsspanning?

Een torretje wat het waarschijnlijk wel aan kan vind je hier.
    BD237/238 is 100V 2A 25W volgens mijn boekje.
    Je kan de eindtorren er zowat uitlaten zeg maar.

Het is wel een ander model maar met het draaien van de pootjes lukt dat prima. Al ontelbare keren zo gedaan.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Vraagje: hoe hoog was je voedingsspanning?

Een torretje wat het waarschijnlijk wel aan kan vind je hier.
    BD237/238 is 100V 2A 25W volgens mijn boekje.
    Je kan de eindtorren er zowat uitlaten zeg maar.

Het is wel een ander model maar met het draaien van de pootjes lukt dat prima. Al ontelbare keren zo gedaan.
    De voedingsspanningen zijn 40 volt positief en negatief.
    Ik ga zo'n torretje halen dan. Hebben die nog een extra koelblok nodig?
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Nee hoor, ze kunnen zo al meer hebben en de originele hadden toch ook geen koeling? Het ontwikkelde vermogen blijft gelijk.

Ze kosten een drol en drie knikkers dus haal er gelijk een aantal.

Nog een kleine toevoeging:
    Je hebt de eindtrap getest op de 10 Ohm load. Dan moet hij net zo goed werken op de 8 Ohm speaker. Maar ik denk dat je hem niet hebt aangestuurd op de 10 Ohm en wel op de speaker, correct? Het ligt dan voor de hand dat bij uitsturing de torren "heengaan". Alle torren moeten minimaal een Vce hebben van de maximale voedingsspanning van 80V=. Met uitzondering van de tor welke tussen de basis van de eindtorren zit, daar staat in alle gevallen nauwelijks spanning over.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Nee hoor, ze kunnen zo al meer hebben en de originele hadden toch ook geen koeling? Het ontwikkelde vermogen blijft gelijk.

Ze kosten een drol en drie knikkers dus haal er gelijk een aantal.

Nog een kleine toevoeging:
    Je hebt de eindtrap getest op de 10 Ohm load. Dan moet hij net zo goed werken op de 8 Ohm speaker. Maar ik denk dat je hem niet hebt aangestuurd op de 10 Ohm en wel op de speaker, correct? Het ligt dan voor de hand dat bij uitsturing de torren "heengaan". Alle torren moeten minimaal een Vce hebben van de maximale voedingsspanning van 80V=. Met uitzondering van de tor welke tussen de basis van de eindtorren zit, daar staat in alle gevallen nauwelijks spanning over.
    De originele hadden wel een klein koelblokje, zo'n gevouwen stukje metaal dat in een krans rond de torren zat (zie foto in het begin van het topic). Dat kan ik niet op die nieuwe plaatsen (die zijn niet rond ;D). Ik zal in de electrozaak naar een bijpassend blokje vragen.
    Overigens, ik vermoed dat de torren kapot zijn gegaan bij het inschakelen van de amp. Ik heb ze wel al aangestuurd met de 10 ohm load eraan, maar zeker niet op volle kracht, en ik kan me niet herinneren of ze toen als stuk waren of niet.
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Overigens, ik vermoed dat de torren kapot zijn gegaan bij het inschakelen van de amp. Ik heb ze wel al aangestuurd met de 10 ohm load eraan, maar zeker niet op volle kracht, en ik kan me niet herinneren of ze toen als stuk waren of niet.
    Bij inschakelen gebeurt er van alles, soms ook te horen als de bekende inschakelplop. De versterker is gelijkspanninggekoppelt en zoekt vanzelf een bepaald evenwicht. Dit meten en regelen zorgt voor slingering van de instelspanningen en dat hoor je soms als een plop in de speaker. Daarom hebben versterkers tegenwoordig een relais die de speakers pas inschakelen als de eindtrap tot rust is gekomen maw in evenwicht is. Tijdens dit slingeren van de spanning kan ook zonder sturing een flinke uitslag ontstaan wat jouw torretjes doet stuiptrekken.

De platte torren kun je gewoon voorzien van een aluminium vin als ze te heet worden maar het kan best dat ze het zo ook redden. Ander punt zijn de pootjes van de torren, die zijn iets breder waardoor ze mogelijk niet door de gaatjes passen. Deze gaatjes dan even een beetje ruimen van te voren.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

De platte torren kun je gewoon voorzien van een aluminium vin als ze te heet worden maar het kan best dat ze het zo ook redden. Ander punt zijn de pootjes van de torren, die zijn iets breder waardoor ze mogelijk niet door de gaatjes passen. Deze gaatjes dan even een beetje ruimen van te voren.
    Het is inderdaad de BC461 die is stukgesprongen.
    Ik ga binnenkort dus een paar van die BD237/238-paartjes halen. Normaal gaan de pootjes geen probleem zijn, want de gaten voor de torren zijn vrij groot.
    Bedankt he!
    In het gaatje.

Standaard

Aah, die elka.
    Ik ben de nieuwe torretjes gaan halen, met koelblokje erbij, wat koelpasta erop, mooi geinstalleerd...
    Zet ik hem aan, eerste bemerking:
    De centerspanning was de helft lager dan bij de andere trappen, hij zat nu rond de 200-250 mV.
    Tweede bemerking: de ruststroom in de positieve kant (X) was veel te hoog. Iets van een halve ampère.
    Alle spanningen in de positieve helft die ik gemeten heb waren oke.
    In de negatieve helft was er weer iets mis. Er is geen ruststroom. Tor Y staat volledig in sper.
    De spanning op de basis van tor D is normaal, en Ube = -1,2 V. Toch geleidt D niet (geen spanningsverschil over de 100 Ohm weerstand aan zijn collector). Is die tor kapot? Dat is de nieuwe tor, trouwens.
    In het gaatje.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten