Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 60 EersteEerste ... 345671555 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 599

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ik weet niet welke techniek je juist gaat gebruiken om top op de zijkanten te lijmen maar met zo'n brede randen zal dat niet lukken met lijmklemmen. je zou ipv twee mallen met lucht ertussen een derde plank kunnen frezen en de drie planken op mekaar lijmen. dan kan je de mal wel uitzagen voor gebruik van klemmen. Enfin ik denk maar hardop, mss heb je dit al allemaal doorgedacht.
    Ha, toekomstgedachten!
    Ik ontdek het stap voor stap. Ik zat te denken aan een rand die ik op de top kan leggen (op de rand) en daar dan een flink gewicht bovenop zetten. Ik heb al eens meer op die manier dingen gelijmd met houtlijm en tot dusver heeft dat altijd voldoende stevige verbindingen gegeven. Of ik verzin zo nodig ter plekke iets anders als het zover is.

Vooraleerst zal ik moeten zien dat ik de rand van binnenuit tegen de vorm aandruk zodanig dat die precies de vorm volgt. Ik stel me voor dat er wat dat betreft een paar kardinale punten zijn op de plaatsen waar de kromming van richting verandert; het buigbare triplex zal recht willen blijven, en daarvan moet ik gebruik maken.
    Mocht dat lukken dan zal ik er eerst iets van een kerfing inlijmen (goed idee van Stijn om daarvoor datzelfde buigbare triplex te gebruiken; or is it? Zie verder) en dan moet de bodem er tegenaan. Vervolgens moeten wat blokken (één in de kont en twee aan weerszijden van de hals) en een balk worden aangebracht. En dan kan in principe de top erop.

Ik moet ook nog bedenken hoe ik de elektronica ga aanbrengen (en welke). Via een opening in de achterkant of via nog te ontwerpen klankgaten?
    Stap voor stap; maar alles in ieder geval voor het te laat is

Ik heb dat buigbaar triplex eens wat nader bestudeerd. Zoals ik al eerder schreef, is het in totaal 5 mm dik. De platen die ik heb, staan zo'n 1,5 m hoog hier te wachten en nu al kan ik ze met weinig moeite buigen in de krommingen die ik voor ogen heb.
    De nerf aan de buitenkanten staat loodrecht op wat je zou verwachten bij een akoestische gitaar; alleen een binnenste halve millimeter loopt in de andere richting.
    Dit is hoe het eruit ziet als je kijkt naar het uiteinde:

En dit is de hele partij (let wel, die is dubbel geklapt; het is bijna twee keer zoveel als wat je ziet):

Vanwege de richting van de nerf zit ik toch nog steeds te denken over meer traditionele kerfings; het is bijna helemaal kopse kant waar tegenaan ik ga lijmen.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 3 november 2011 om 00:53
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht

Vanwege de richting van de nerf zit ik toch nog steeds te denken over meer traditionele kerfings; het is bijna helemaal kopse kant waar tegenaan ik ga lijmen.
    Eensch, dat was ook mijn overweging. En een mooie exercitie in het buigen van massief.

Senior Member

Standaard

Ik heb nog een stoeltje staan van school, welke ik zou repareren. Helaas is het frame té ver heen, maar de zitting is nog wel goed. Ik heb vandaag te horen gekregen dat het stoeltje bij het grofvuil mag. Als je wil, kan ik de zitting er wel afhalen.

Standaard

Zou je de zitting eens willen opmeten? Die waarmee ik nu bezig ben is 37,2 bij 40,9 cm; alles dat kleiner is, is voor dit project niet bruikbaar, sowieso zou de body dan wel erg kort worden.
    Ik wil niemand met vergeefse moeite opzadelen.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Jammer, de zitting is slechts 33,5cm in het vierkant, daar ga je dus niets aan hebben.

Wel een leuk project, ik ben benieuwd naar het resultaat.

Standaard

Ik heb het hout voor de randen op breedte gezaagd; toen ik daarmee bezig was, moest ik door de geur meteen aan sigarendoosjesceder denken. Het buigen zal in ieder geval geen probleem worden, dat heb ik al gemerkt.

Ik heb ook nog een mahonie plankje gevonden waaruit ik waarschijnlijk net een hals kan halen als ik slim de gaten weet te vermijden. Het hing ooit als een onooglijk plankje in de keuken toen we ons huis kochten (o jee, mahonie zonder certificaat; nu krijg ik waarschijnlijk toch de houtautoriteiten op mijn nek ). En ik vond nog een grotere plank mahonie alleen moet ik daar eerst een alternatief voor vinden want die staat vol met spullen in de schuur; voorraad genoeg in ieder geval.

Het spul voor de zijkanten is redelijk vezelig en onvermijdelijk zullen er bij het bewerken splinters verdwijnen; dat zal ik netjes op moeten vullen want ik zit aan een transparante afwerking te denken. Vanmiddag kreeg ik plots een ingeving: PVC-lijm, dat hardt snel en glasachtig uit. Ik heb het geprobeerd en het lijkt te werken. Het laat zich goed schuren; het wordt echt hard, blijft niet een beetje taai zoals ik met eerdere middelen wel had en het hecht uitstekend aan het hout. Wel een klusje voor in een geventileerde ruimte.
    Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?
    Ik moet nog testen hoe het zich houdt als ik er lak over smeer.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Ik heb een eerste begin gemaakt met de assemblage van de kast. Als eerste heb ik blokjes in de hoorns gelijmd. Afgetekend en op maat geschuurd houden ze de zijkanten al heel aardig in de vorm. De bovenste had wat aanmoediging nodig om op de juiste plaats vast te drogen:

Het uitstekende deel van de blokjes heb ik inmiddels ook weer weg geraspt en gevijld en ik blijk de zijkanten vrij aardig op dezelfde breedte te hebben gezaagd

Ik heb ook mijn allereerste sector 'kerfed lining' gezaagd en aangebracht:

Nog vijf sectoren te gaan.
    Best een heel gedoe; ik heb een reepje meranti gezaagd van ongeveer 7x7 mm en daar ruim 80 inkepingen in gezaagd. Een lijntje getrokken en steeds tot daar gezaagd met de decouperzaag; er is een rand van ongeveer 1 mm overgebleven. Bewerkelijk en in de toekomst zal het netter mogen, maar voor nu zit het en dat deel van de rand lijkt aanmerkelijk liever in zijn vorm te willen blijven.
    En na de volgende helft kan ik de achterkant ertegenaan lijmen; tenminste als ik de bracings daar tegenaan heb gelijmd en gevormd. De achterkant wordt vlak. Ik heb gezocht naar nog een bolle blank maar die niet gevonden en bovendien denk ik dat een bolling aan de achterkant me maar in de weg zou gaan zitten. Ik heb een mooie plaat van 3,6 mm gevonden.

Intussen ben ik over de vorm van de klankgaten aan het denken. Ik had eerst iets in deze richting:

... maar toen vond ik dat ik Woml niet kon kopiëren en vervolgens kwam ik op deze variant:

En dan zowel boven als onder. Gelukkig is er nog wat tijd om daarover na te denken.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 11 november 2011 om 00:36
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht

... maar toen vond ik dat ik Woml niet kon kopiëren
    Ik zou 'm toch maar eens lief aankijken en vragen of je z'n gat mag lenen. Sjiek!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Ik zou 'm toch maar eens lief aankijken en vragen of je z'n gat mag lenen. Sjiek!
    Totdat ik met iets anders kom, en een traditioneel f-gat lijkt me niets in dit geval, vind ik dit eerste ontwerp ook veel mooier.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Volgens mij heeft de Charvel Surfcaster ook zo'n gat...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten