Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 14 van 20 EersteEerste ... 41213141516 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 194

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dit zijn parel condensatoren. De ene is 1N5 en de andere 680pF.

Gaan nooit stuk en ik weet bijna zeker dat daar niet je probleem ligt.
    Oke, bedankt. Dan ga ik gewoon de elco's en de slechte polyester condensatoren vervangen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Standaard

Heb de meeste caps vervangen, en ja hoor, hij klinkt weer zoals het hoort.
    Een heel warme sound, bijna als een lampenleslie, veel bas en mid, weinig high.
    Net zoals ik in de reviews gelezen heb. Top!

Er zijn echter nog 2 probleempjes:
    1) Er komt nogal wat ruis en plopjes uit de tweeter. Onafhankelijk van de volumestand. Dus op hoog volume is het niet zo erg, maar op kamervolume is het best lastig
    Ik heb al getest en geconcludeerd dat het niet in de eindversterker zit, maar waarschijnlijk in de preamp. Ik heb alle voedingscaps vervangen, maar dit hielp niet. Ik heb ook alle caps in de preamp vervangen, buiten 2 kleine afvlakcaps (0,10 µF) en 2 caps die tussen de 'Input Lag' pootjes hangen (0,10µF).
    Dus oftewel ligt het in die 4 caps, of in iets anders. De weerstanden zijn allemaal oke. Zou het in een slechte soldering kunnen liggen? Of heeft een TBA231 nu eenmaal veel ruis?

2) De reverb werkt niet meer. Vermoedelijk heb ik ergens een kabel uitgetrokken. Maar ik denk dat ik dit wel zelf uit kan zoeken, er kan niet veel mis zijn denk ik.
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    1) Er komt nogal wat ruis en plopjes uit de tweeter. Onafhankelijk van de volumestand.
    2) De reverb werkt niet meer. Vermoedelijk heb ik ergens een kabel uitgetrokken. Maar ik denk dat ik dit wel zelf uit kan zoeken, er kan niet veel mis zijn denk ik.
    Capjes zijn altijd verdacht, zeker als ze oud zijn. De voorkeur gaat uit naar tantaal elko's was ruis betreft. Deze dingen kunnen soms echt vreselijk hard ruisen terwijl ze juist doorgaan voor heel zuiver.

Reverb is makkelijk, kijk eerst of je gain van de ontvanger hebt op dezelfde wijze als je de eindtrap van signaal voorziet.....met je vinger dus.

Als je daar lekker brom hebt prik je die kabel in de output van de veerunit en geeft daar een ram op. Je zal dan de veren moeten horen kreunen. Als het dan nog niet werkt zul je de stuurtrap aan een nader onderzoek moeten onderwerpen. De driverkant van de veerunit kun je ook vervangen door een oortje van een mp3 speler. Je zal dan toch iets van het signaal moeten horen.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Reverb is in orde, er was gewoon een draadje losgeschoten.

Ik heb nog wat gezocht naar het ruisprobleem. De eindversterkers ruisen een klein beetje, met de ingang losgekoppeld.
    Met de preamp aangesloten, maar de ingang van de preamp open, ruist hij veel meer. Ik wilde eerst kijken of er misschien een slechte soldering was, door met een schroevendraaier tegen de onderdeeltjes te tikken.
    Ik heb gemerkt dat als ik de onderdeeltjes nader (niet aanraak) er heel wat ruis bijkomt. Hij neemt dus heel wat op van de buitenwereld.
    Is dit normaal, of moet ik me nu zorgen beginnen maken om de afscherming tegen ruis die van buitenuit komt? De versterker zit immers niet in een volledig afgesloten behuizing.

Ik ga ook die laatste caps in de preamp eens vervangen. Er zit overigens nog een tantaalelco in de preamp die ik vergeten was, dus dat is mijn eerste zorg.
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Ik heb gemerkt dat als ik de onderdeeltjes nader (niet aanraak) er heel wat ruis bijkomt.
    Dat klinkt meer als brom.......

Ruis neemt niet toe als je met je vingers in de buurt komt.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Dat klinkt meer als brom.......

Ruis neemt niet toe als je met je vingers in de buurt komt.
    Wel door de tweeter, die geeft geen bas weer, het klinkt echt als ruis.
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Wel door de tweeter, die geeft geen bas weer, het klinkt echt als ruis.
    Okeoke ik geloof je. Wel vreemd dat de ruis toeneemt als je in de buurt komt, dat is niet logisch. Toch maar eens een scoop eraan hangen, mogelijk oscilleert hij en dat kun je wel beinvloeden door in de buurt te komen. Deze oscillatie kan idd ruis veroorzaken als de frequentie hoog genoeg is.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Heb nu de laatste caps in de preamp vervangen, de ruis is er nog steeds. Ik denk dat hij wat minder geworden is, maar dat kan ook wishful thinking zijn.

Ik heb wel nog iets opgemerkt: Als ik de versterker een klein stukje laat vallen op de tafel, komt er wat geplop uit de output, misschien toch een slechte soldering?

In ieder geval, ik ga hem nu gewoon monteren, want ik heb geen zin om nog eeuwen naar de oplossing te zoeken.
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Ik heb wel nog iets opgemerkt: Als ik de versterker een klein stukje laat vallen op de tafel, komt er wat geplop uit de output, misschien toch een slechte soldering?
    Daar ben je zo achter, klop maar met het heft van je schroevedraaier op de printen. Als je overal iets hoort dan kun je gerichter zoeken door gedoseerd te tikken, als je dat beheerst doet kun je redelijk nauwkeurig bepalen waar de storing ongeveer zit. Wel betwijfel ik of er een relatie is met de ruis.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Daar ben je zo achter, klop maar met het heft van je schroevedraaier op de printen. Als je overal iets hoort dan kun je gerichter zoeken door gedoseerd te tikken, als je dat beheerst doet kun je redelijk nauwkeurig bepalen waar de storing ongeveer zit. Wel betwijfel ik of er een relatie is met de ruis.
    Als dat niets te maken heeft met de ruis, dan kan ik nog één ding bedenken: misschien veroorzaakt de sturing voor de motor een ruis op de hoofdvoedingslijn.
    Dat ga ik eens controleren door de zekeringen van de motorvoeding eruit te halen. Wie weet heb ik wel succes.
    In het gaatje.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten