Oorspronkelijk geplaatst door
Pé.
Ik heb ze al een weekje of 2, maar nog niet echt gepost:
Van boven naar beneden:
- t.bone CD56 Beta (Shure SM56 Beta kloon)
- t.bone MB75 (Shure SM57 kloon)
- t.bone SC1000 (AKG C1000S kloon)
- t.bone MB78 Beta (Shure SM87 Beta kloon, kleinmembraam condensator)
Ik ben ENORM te spreken over de CD56 voor een gitaaramp. Het is een kloon van een SM56 Beta, wat eigenlijk een tom (drums) microfoon is. Echter, de echte SM56 wordt ook aangeraden voor gitaarversterkers, en zo ook deze kloon. A/B test gedaan met een Shure SM57 Beta, en geluid was zéér vergelijkbaar. Deze microfoon doet het ook prima op snare drums, zoals ik afgelopen weekend live uit heb gevonden tijdens een geluidsklus.
De MB75 is gewoon een SM57. Punt. Klinkt EXACT hetzelfde (A/B getest met een echte Shure), maar dan voor grofweg 1/3e van de prijs. Combinatie van de CD56 en de MB75 op een gitaaramp is belachelijk goed, duidelijk, gedefinieerd en overall gewoon erg goed.
De SC1000 als drumsoverhead of voor een akoestisch gitaar is een zeer geschikte microfoon. Sprankelend hoog, maar soms een wat vervelend en ongedefinieerd laag (<120 Hz). Eigenlijk net zoals een echte AKG C1000S, waar ik ook regelmatig mee werk, en vrijwel altijd de low cut van aanzet. Gelukkig zit dat ook op deze kloon en is de microfoon dan prima bruikbaar!
Eerst was ik iets minder te spreken over de MB78. Erg licht, voelde wat plastic-achtig aan, het membraampje zag er weinig spectaculair uit en het geluid was nou niet echt bijzonder. Totdat ik hem afgelopen zaterdag live gebruikte bij een geluidsklus. Eerst een Shure SM58 gebruikt, maar die paste niet echt bij de stem van de zangeres. Op een gegeven moment toch maar de stoute schoenen aan getrokken en de microfoon even vervangen voor de t.bone. Sodeknetter wat een verschil! Open, sprankelend, gedefinieerd laag en veeeel minder gauw feedback! En dat voor een microfoon van 48 (!!!) euro.
Al met al voor 4 microfoon 175 euro betaald. En dat vind ik toch geen geld voor 4 microfoons van zo'n kwaliteit.
Favorieten/bladwijzers