“Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia
GuitarPlansCollection
Eigenlijk heel simpel. Wikkel een paar duizend (6000 - 9000) wikkelingen om een spoel heen en soldeer aan het begin en het eind een stukje snoer. Daarna de boel ff waxpotten.
Yep, draadbreukje is zo gebeurd en solderen van haardunne draad is echt een bitch. Qua tijd ben je met een vismolentje ongeveer 3 kwartier aan het wikkelen per pup.
Dan nog waxpotten. Duurt een uurtje voordat mijn blik met wax vloeibaar is, dan nog eens ongeveer een kwartier per pickup in de wax.... kost best wel een hoop tijd. Heb 1 elementje kort getest en was wel heel erg zwaar onder de indruk.
en dan na te gaan dat er gasten zijn die dus met de hand volledig wikkelen. bobbin in de ene, klos koper in de ander, en wikkelen maar. Geen idee hoe ze 't flikken, maar ze doen 't wel. Voor singlecoils schijnt 't niet veel uit te maken, voor humbuckers des te meer. Heb er echt respect voor dat je 't doet. misschien ga ik 't ook ooit eens doen.
ik heb niet alles gevolgd, maar heb je er een teller op zitten, of doe je het zoals vroegah; vol is vol?
vriendelijke groet, Olav
Founding Member of the Gun Guitars Owners Association
www.makeyoursongcount.com
Ik heb wel mee zitten tellen met het tellertje. Maar wikkelingen tellen is eigenlijk niet interessant omdat je toch moet meten om te weten wat de weerstand is.
En aantal wikkelingen noteren in cominatie met gemeten waarden vind ik ook niet echt boeiend, want die zullen bij handmatig wikkelen toch iedere keer weer anders zijn.
Ik heb nu 3 elementen vol gewikkeld, opgemeten en vervolgens 2 ietsjes afgewikkeld totdat ik waarden had waarvan ik dacht dat ze in theorie ideaal zouden zijn.
Je kunt het magnetisch veld van een magneet zichtbaar maken door er een vel papier overheen te leggen en er dan ijzervijlsel overheen te strooien. Zo zou je misschien verschillen tussen verschillende soorten magneten zichtbaar kunnen maken. Ik weet niet of wikkelingen zelf van invloed zijn op het magnetisch veld. Of het verhelderend werkt, ik heb geen flauw idee, voor de kosten hoef je het niet te laten.
Favorieten/bladwijzers