Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 345
Weergegeven resultaten: 41 t/m 49 van 49

Discussie: elementen wikkelen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stevierayfan Bekijk bericht
    Ha gg,

hoe moet dat dan pickups wikkelen??
    lijkt me leuk...
    Leuk lijkt het me niet, saai, tijdrovend en frustrerend daarentegen wel.
    Maar volgens mij moet het wel een enorme voldoening geven, eenmaal de boel is aangesloten en je merkt dat het best wel behoorlijk klinkt allemaal...
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stevierayfan Bekijk bericht
    Ha gg,

hoe moet dat dan pickups wikkelen??
    lijkt me leuk...
    Eigenlijk heel simpel. Wikkel een paar duizend (6000 - 9000) wikkelingen om een spoel heen en soldeer aan het begin en het eind een stukje snoer. Daarna de boel ff waxpotten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    Leuk lijkt het me niet, saai, tijdrovend en frustrerend daarentegen wel.
    Maar volgens mij moet het wel een enorme voldoening geven, eenmaal de boel is aangesloten en je merkt dat het best wel behoorlijk klinkt allemaal...
    Yep, draadbreukje is zo gebeurd en solderen van haardunne draad is echt een bitch. Qua tijd ben je met een vismolentje ongeveer 3 kwartier aan het wikkelen per pup.

Dan nog waxpotten. Duurt een uurtje voordat mijn blik met wax vloeibaar is, dan nog eens ongeveer een kwartier per pickup in de wax.... kost best wel een hoop tijd. Heb 1 elementje kort getest en was wel heel erg zwaar onder de indruk.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

en dan na te gaan dat er gasten zijn die dus met de hand volledig wikkelen. bobbin in de ene, klos koper in de ander, en wikkelen maar. Geen idee hoe ze 't flikken, maar ze doen 't wel. Voor singlecoils schijnt 't niet veel uit te maken, voor humbuckers des te meer. Heb er echt respect voor dat je 't doet. misschien ga ik 't ook ooit eens doen.

ik heb niet alles gevolgd, maar heb je er een teller op zitten, of doe je het zoals vroegah; vol is vol?

Senior Member
    Blog Entries
    243

Standaard misschien een idee...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Lijkt me redelijk on topic allemaal. Lul zo maar door. Interessante shit.
    +1!
    vriendelijke groet, Olav
    Founding Member of the Gun Guitars Owners Association
    www.makeyoursongcount.com

Banned

Standaard

Ik heb wel mee zitten tellen met het tellertje. Maar wikkelingen tellen is eigenlijk niet interessant omdat je toch moet meten om te weten wat de weerstand is.

En aantal wikkelingen noteren in cominatie met gemeten waarden vind ik ook niet echt boeiend, want die zullen bij handmatig wikkelen toch iedere keer weer anders zijn.

Ik heb nu 3 elementen vol gewikkeld, opgemeten en vervolgens 2 ietsjes afgewikkeld totdat ik waarden had waarvan ik dacht dat ze in theorie ideaal zouden zijn.

Junior Member

Standaard magneten

Je kunt het magnetisch veld van een magneet zichtbaar maken door er een vel papier overheen te leggen en er dan ijzervijlsel overheen te strooien. Zo zou je misschien verschillen tussen verschillende soorten magneten zichtbaar kunnen maken. Ik weet niet of wikkelingen zelf van invloed zijn op het magnetisch veld. Of het verhelderend werkt, ik heb geen flauw idee, voor de kosten hoef je het niet te laten.

Senior Member

Standaard

Dan nog waxpotten. Duurt een uurtje voordat mijn blik met wax vloeibaar is, dan nog eens ongeveer een kwartier per pickup in de wax.... kost best wel een hoop tijd. Heb 1 elementje kort getest en was wel heel erg zwaar onder de indruk.
    Voor de lol eens de weerstand meten tijdens het potten..

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Voor de lol eens de weerstand meten tijdens het potten..
    heb ik gedaan, hij schiet dan flink omhoog. Ik meette warme elementen en dacht: "F#cking Hell.... die dingen waren toch UNDERwound??? hoe kan dat nou?"

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

heb ik gedaan, hij schiet dan flink omhoog. Ik meette warme elementen en dacht: "F#cking Hell.... die dingen waren toch UNDERwound??? hoe kan dat nou?"
    supergeleiders doen het bij bijna absoluut 0 graden.
    hogere temperatuur, hogere weerstand.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten