Ik heb net de tweeteramp getest. Deze werkt goed! Hij versterkt mijn keyboard dat op de input op het frontpanel aangesloten staat, dus dat kanaal werkt helemaal zoals het hoort. Enig probleem is dat de cutoff frequentie me vrij hoog lijkt (mss een cap die een deel van zijn capaciteit kwijt is?) en de sensitivity van de input is nog niet goed aangepast. Maar dat zijn problemen voor later.
De woofereindtrappen heb ik nog niet getest met de vinger-op-input-methode, maar zoals gezegd versterkt hij niets wat aan de de input op het frontpanel wordt aangesloten. Aangezien de tweeteramp wel werkt (deze gebruikt dezelfde lijn in de toonregeling en de dry/wet-mixer) moet het probleem in de preamp of in het effectje zitten.
Natuurlijk, natuurlijkMaar ze werken allebei, ik heb ze inmiddels getest.
Heb meteen ook getest of de preamp iets doorgeeft, en dat is niet zo. De preamp is dus zeker stuk. Of het effectje ook stuk is weet ik niet, dat kan ik nog niet testen.
Gelukkig lijken de twee preamp-schema's heel erg op mekaar. Preamp A werkt, dus kan ik vergelijken. Op het eerste zicht zijn alle componentwaardes gelijk, dus alles wijst op de opamp.
Volgens mij is dit een "topic for two"
Ik zit al vanaf de start van het topic mee te lezen. Heb geen idee waar jullie het over hebben (hoeft ook niet) maar op één of andere manier is het intrigerend.
Ik ben benieuwd of jullie dat ding weer aan de praat krijgen. Succes verder![]()
Laatst gewijzigd door Ike57; 12 oktober 2011 om 23:29 Reden: spelfoutje gecorrigeerd
Dat dachten wij ook maar die betovering heb jij nu doorbroken.
Dat ding gaat echt wel werken hoor, Psychomantis is al een heel eind gekomen. De preamp komt hij ook wel uit als je maar geduld en doorzettingsvermogen hebt........mwoeaaaahhhh....... en een goeie meter natuurlijk.
Ben nu op zoek naar een vervanger voor de TBA231. Gelukkig heeft iemand in Deinze (België) een uA739 liggen die ook zou moeten werken
Ik wil voor de zekerheid de vitale caps op het preamp-printje ook vervangen.
Nu is mijn vraag, maakt het uit door welke soort (niet-electrolytische) caps ik ze vervang? Bijvoorbeeld is het een probleem als ik een polyester cap door een keramische vervang?
Hieronder een foto. De gele zijn polyester caps en de blauwe natuurlijk elco's, dan is er nog één tantaalelco. Ik weet echter niet van welke soort de dikke witte condensatoren zijn, en ook over die 'Arco' en die '3400 J' heb ik geen idee van welke soort deze zijn.
![]()
Dat zijn twee doodnormale opampjes, die kun je toch testen voor je hem eruit sleurt en veel moeite moet doen om er één te krijgen? De caps hoef je ook niet veel van te verwachten, hooguit die schandaalelko maar die ploft dan wel. Meet om te beginnen alle spanningen op het IC dan is te bekijken of de opamps funtioneren.
Ik had de spanningen al een tijdje geleden gemeten en iemand zei me toen dat het IC stuk was.
Ik heb de spanningen nog eens gemeten, zonder dat er geluid werd ingestuurd:
V+: 11V
V-: -11V
+ input A: -66mV
- input A: -73mV
Input lag A (1): 7,17V
Input lag A (2): 7,20V
Output A: 0 V
Output lag A: rond de 10 V, bij aanraking begint ie te oscilleren. Output lag is niet in het circuit betrokken.
Kanaal A versterkt geluid, dit is het tweeterkanaal.
+ input B: -118mV
- input B: -600 mV, zakt snel als ik er met mijn meter aankom. Lijkt alsof een cap over mijn meter leegloopt.
input lag B (1) 8,4V
input lag B (2) 6,1V
Output B: -0,25V
outpu lag B: 11V, oscilleert NIET bij aanraking.
Voor de rest lijkt er op het printje niets doorgeslagen te zijn.
Dat lijkt idd op een kapot ic, dan is het idd verstandig een te scoren. Ik dacht dat die uA739 hetzelfde was maar pas op dat je de juiste behuizing krijgt. Die ik me kan herinneren waren rond![]()
Laatst gewijzigd door cluseau; 16 oktober 2011 om 20:35
Favorieten/bladwijzers