fenders stuiteren, gibsons breken
stem op mijn vriendin..! please?
--Jenneke - Bestemming Onbekend--
ik heb een gitaar van samick/S die ik als backup voor een gibson SG standard gebruik. nu klinken de elementen van die S erg dun en wil ik hem geschikter maken als backup voor mijn SG. ik zou dezelfde elementen erin kunnen zetten als er ook in de SG zitten - Gibson 498 - maar ik vind het ook wel leuk om nu ik de kans heb een beetje te experimenteren (en als de nieuwe elementen zo goed bevallen ze in mijn SG zetten?).
kortom, wel in de buurt van mijn SG geluid, maar toch ook weer niet ... ik begrijp dat het vaag klinkt, maar wie heeft ideeën hierover?
muziek die ik speel punk/hardcore/rock, maar gebruik ook veel clean en effecten. mooie rijke toon vind ik belangrijker dan output alleen. alvast bedankt!
Wie kan mij vertellen welke potmeters en condensatoren er in een Gibson Les Paul Custom uit '83 zitten?
Ik heb namelijk nieuwe pickups en ik heb 500K en 0.022F condensatoren nodig heb. Wellicht dat deze er al standaard in zitten en hoef ik deze dus niet te vervangen.
Bij voorbaat dank!
Gibson, what else...?
waarom 'nodig'? heb je enig idee wat die dingen doen, naast de directe aansturing van volume en sound? prak er eerst die nieuwe pick-ups in, en kijk dan wat je mist of wat anders moet. wil je meer treble? kijk dan of je pots 330k of 500k zijn. meestal is het 500k, maar het kan altijd iets anders zijn. die condensator... soms is 't .047, soms is 't .022. weet je überhaupt wat het verschil is voordat je denkt aan vervangen? (antwoord: 47 rolt meer hoog af dan 22 dus met een 47 kan je wahwah-achtige trucjes doen; met tone op 10 zijn het maar een handjevol gitaristen die het verschil horen...).
Nee ik weet het niet. Daarom vraag ik het hier ook na. En waarom die potmeters en die condensatoren? Omdat die als advies op de wiringinstructies staan; dus daar ga ik dan ook van uit.
Gibson, what else...?
Die wiringinstructies zijn een goed start/uitgangspunt. Vanaf daar kun je gaan knooien met verschillende condensators en potmeters. Houd niet vast aan die 22 of 47 maar gooi er iets anders in (willekeurig ergens tussenin) of radicaal erboven of onder. Best wel leuk om te doen en je leert beter inschatten wat ze doen qua filteren.
Het is voor m'n bare knuckles dus wat zou je in dat geval aan condensatoren adviseren Willem? Als pots neem ik aan dat 500K een goede optie is nietwaar?
Gibson, what else...?
He tankman, laat ik nou net dezelfde prs hebben en niet helemaal tevreden over het geluid van de pickups.
Ik vroeg mij af of je al een keuze had gemaakt en hoe die keuze bevalt?
Ben zelf ook op zoek naar vervanging maar er is vrij veel keuze(iets met bomen). Zat zelf te denken aan super distortion(brug) en jb(neck), heeft iemand ook ervaring met deze combo?
Hey, ik vind dat de tone te veel aangetast word alsk het volume tetugdraai op mijn ibanez met superdistortion. Hij word er heel donker en bassig van. Is er een manier om dat wat brighter/cleaner te maken? Volume hoeft eigenlijk ook niet minder te worden, maar het moet wat opschonen. (Denk aan zztop - la grange, eerst met het volume wat dicht een bright introtje, en dan het volume open en knallen)
Favorieten/bladwijzers