Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 35
    Senior Member

Standaard Gitaren samen met wasmaschine en de drogende was op zolder?

Ik heb onlangs een huis gekocht. Over enige tijd trek ik er in.
    Ik twijfel nogal welke kamer ik zal gaan gebruiken als muziek/werkkamer.
    Ik heb de keuze uit een kamer op de 1e verdieping en de zolder.

Ik zou het liefst mijn gitaar/amp collectie op de zolder willen neerzetten, daar is het immers voor niemand van buitenaf zichtbaar. De zolder is ruimer en op de 1e etage kan bijv. een glazenwasser naar binnen loeren. (of ben ik nou paranoïde? haha).

De zolder is prima geïsoleerd. Echter zal de wasmachine ook op zolder komen te staan en zal ik daar ook de was drogen (op een rek).

Hoe zit het met de luchtvochtigheid? Zal het af te raden zijn om daar de gitaren neer te zetten?

Standaard

Neem aan dat de CV-ketel ook op zolder staat ? Zo ja, dan zijn er ook ventilatieroosters. Hierdoor zal het met de vochtigheid wel meevallen. Van het wasgoed dan. Een groter probleem zou de temperatuur kunnen zijn... Ook al is de boel goed geïsoleerd, het is in de zomer warmer op zolder dan op de eerste verdieping. In mijn woning in ieder geval.

Edit: Wij hebben de wasmachine + droger ook op zolder. En er hangt ook was te drogen.
    Laatst gewijzigd door Ernest01; 16 september 2011 om 20:17
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

Senior Member

Standaard

Ik heb altijd begrepen dat temperatuursverschillen niet zo veel invloed hebben maar dat vooral vocht van invloed zou zijn.

Standaard

Verschillen van 'klimaat' zijn inderdaad van belang.
    Maar als het warm is, dan daalt de vochtigheid en als die te laag wordt dan heb je problemen. (in ieder geval met akoestische gitaren)
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

Standaard

Wat je zegt klopt wel, hoewel de temperatuur ook wel uitmaakt (vooral plotselinge verschillen) is het voornamelijk de vochtigheidsgraad die het hem doet.
    En ik dacht dat te droge lucht dan erger is voor een gitaar dat te vochtige lucht.
    Dus het lijkt me geen probleem, mits je niet overdrijft.

Standaard

Volgens mij is TS juist bang dat het te vochtig wordt door de drogende was. Maar dat valt reuze mee, zou ik me niet druk over maken.

En dat het te droog kan worden in de zomer, tja dat kan gebeuren. Maar op de 1e verdieping wordt het net zo goed droog als je het raam even open zet dus dat maakt niet uit.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -Martijn- Bekijk bericht
    Volgens mij is TS juist bang dat het te vochtig wordt door de drogende was. Maar dat valt reuze mee, zou ik me niet druk over maken.

En dat het te droog kan worden in de zomer, tja dat kan gebeuren. Maar op de 1e verdieping wordt het net zo goed droog als je het raam even open zet dus dat maakt niet uit.
    Ik zei ook dat een wat vochtiger klimaat niet zo erg is en dat een droger klimaat juist erger is, maar ik denk ook dat het wel meevalt met die was.

Ik merk wel degelijk verschil tussen een zolderkamer of een andere kamer. Ik heb wat klimaat betreft de slechtste kamer van het huis: zomers er snel warm en benauwd (wat ook niet verdwijnt als je een raam open zet) en 's winters redelijk koud.
    Tot nu toe houden mijn gitaren het nog goed vol dus zo vreselijk kwetsbaar zijn ze nou ook weer niet.

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -Martijn- Bekijk bericht
    is de lucht niet juist vochtger in de zomer dan in de winter?

Senior Member

Standaard

Het is vooral door het verwarmen/niet verluchten van je huis dat in de winter de luchtvochtigheid binnen daalt.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

je hebt flinke temperatuurwisselingen EN vocht.
    ik vind het bedenkelijk.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten