Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 345
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 50
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.931

    Standaard

    Dikkere kabel voor speakers (laagohmig) gebruik je bij grote lengte om de verliezen te beperken.
    Uit je versterker komt een bepaalde spanning. Die belast je met een lage impedantie (je speaker). Dan loopt er relatief veel stroom. Omdat een kabel een zekere weerstand heeft valt er door die stroom spanning over weg. Spanning is stroom maal weerstand (U=IxR). Als je dus die weerstand R zo laag mogelijk weet te houden is je spanningsverlies over de kabel ook zo laag mogelijk.

    Dat is ook de reden waarom we b.v. hoogspanningsmasten in het landschap hebben. Spanning word eerst flink omhoog getransformeerd. Om hetzelfde vermogen over te brengen kan dat bij hoge spanning met een lage stroom. Met een lage stroom door die kilometers lange hoogspanningsleiding heb je weinig spanningsverlies en blijft de hoogspanning aan het uiteinde op niveau. Aan het eind transformeer je het weer omlaag en behoud je zo goed als al je vermogen. Zou men de 230V netspanning zo over kilometers lange kabel sturen, dan heb je een veel lagere spanning aan het uiteinde of moet je hele dikke kabel gebruiken.

    We hebben het nu niet over kilometers, dus je zult er gehoormatig niet veel van merken, maar bij 20 meter mag je best 'wat' dikkers gebruiken bij je 100 Watt amp. 2,5mm2 is geen luxe, maar het hoeft echt niks speciaals te zijn.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.958

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    Ik heb ook wel eens wat tests op gehoor gedaan met lange kabels van 'goede' en 'slechte' kwaliteit. Ik ben altijd skeptisch, maar meende toch wel echt verschil te horen tussen een monster cable en aldi starterpakket kabel. Met name het 'rommelige' dat guitarnijboer beschrijft herken ik. Dat lijkt me niet door de weerstand te komen.
    Gitaarkabels of speakerkabels?

    Wel effe een flink verschil.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    Gitaarkabels of speakerkabels?

    Wel effe een flink verschil.
    Beide. Voor mijn gevoel werd het bij een lange, slechte kwaliteit speakerkabel wat minder gedefineerd. Bij lange, slechte kwaliteit gitaarkabel wat doffer.

    Overigens wil ik niet preken om dan maar dure te kabels te moeten kopen en zeker niet voor honderden euro's. Het verschil is dusdanig marginaal dat niemand behalve jezelf (if at all) het zal horen. Ik heb zelf wel een 'dure' monster cable als speaker kabel, vooral omdat ze oerdegelijk zijn en er levenslang garantie op zit. Verder heb ik 'gewoon' planet waves gitaarkabels, ook omdat het degelijke pluggen zijn en er weer levenslang garantie op zit.
    Laatst gewijzigd door iWishmaster; 17 augustus 2011 om 09:16

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    Bij lange, slechte kwaliteit gitaarkabel wat doffer.
    Dit is heel verklaarbaar en komt door de kabel capaciteit. Hoe langer de kabel hoe groter deze parallel capaciteit.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dit is heel verklaarbaar en komt door de kabel capaciteit. Hoe langer de kabel hoe groter deze parallel capaciteit.
    Weet ik, en een goede kwaliteit kabel had er een stuk minder last van. Grotere afstand tussen isolatie en het hart, betere kwaliteit en/of dikker koper voor een lagere weerstand etc.

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    Grotere afstand tussen isolatie en het hart.
    Leuk voorbeeld: Heb je wel eens gezien toen ze kabels aan het trekken waren voor de kabelTV? Tussen de kasten werd dan zo'n groene dikke kabel van 3cm dik gelegd. Deze kabels hadden als ik mij goed herinner een demping van 3dB/100m bij 300mHz. Ter vergelijking, de dunnere kabel welke de huizen binnenkwam was 12dB/100m. Zoveel maakt de afstand van geleider naar kern dus uit. Deze 3dB kabels hadden lucht als isolatie maar de kern moest natuurlijk wel in het midden blijven. Hiervoor waren in het midden om de zoveel cm schijfjes kunststof geplaatst wat de kabel het uiterlijk gaf van een bamboestok. Zo werd deze dan ook genoemd maar we dwalen af, sorry. Terug naar de gitaarkabels.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2008
    Locatie
    Zuidbroek
    Berichten
    4.366

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ijselrobo 07 Bekijk bericht
    En misschien geen goede vergelijking: maar ik verzorg de PA voor mijn band, en voor de 3 zang-microfoons die we gebruiken (+ soms nog een paar drum microfoons) gebruik ik altijd 10 tot 30 meter kabels en ik heb nog nooit iets gemerkt dat er door de lengte van de kabel een microfoon anders ging klinken dan met een korte kabel eraan.
    Maar een microfoonkabel is geen speakerkabel...! Dus inderdaad geen goede vergelijking. Maar verder ben ik het wel met je eens: als de kabels maar symetrisch zijn is een nog grotere lengte geen enkel probleem. Tenslotte zijn er multikabels van wel tot 100 meter!
    Met speakerkabels ligt dat m.i. toch anders, maar daar is al genoeg zinnigs over gezegd in dit topic. Meer dan ik er van snap zelfs...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    https://www.facebook.com/TheOuttakes/?locale=nl_NL

  8. #48

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BasHermus Bekijk bericht

    En inderdaad, bij een overstuurd geluid (bij clean ook trouwens) zitten er een hoop harmonischen boven.
    Alleen de gebruikelijk gitaarspeakers (kijk maar naar die grafiekjes van Celestion en andere fabrikanten) geen helemaal niet zo hoog. De meesten doen helemaal niets meer boven de 20kHz (en waarom zouden ze. Je kunt het tochniet horen). En als de speaker het niet kan weergeven, zul je het ook niet horen.
    Tja dat zou je denken, maar toch heb ik gemerkt dat ook niet hoorbare frequenties toch uitmaken voor de klank van je geluid. Volgens deze redenering zou het aansturen van een luidspreker met een 7KHz blokgolf precies het zelfde klinken als het aansturen van de zelfde speaker met een zuivere sinus.

    Ik heb hier zelf een Fender versterker waar een tegenkoppel netwerk in de eindtrap zit dat bestaat uit een 0,01uF condensator en 100 ohm weerstand. Een kantelfrequentie rond 150KHz dus. Logisch te veronderstellen dat dit netwerk niets doet voor je geluid en alleen bedoeld is voor het tegen gaan van oscillatie... maar het verwijderen van de condensator geeft wel degelijk klank verschil

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.576

    Standaard

    Guys, het is allemaal prima hoor. 10M Klotz Kabel gekocht en 2M Klotz kabel gekocht. Is de 10M niet nodig, pak ik de 2.
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  10. #50

    Standaard

    Prima keus...

    Ben benieuwd of er verschil te horen is.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top