Ik ben geen kenner, maar volgens de pagina op de Gibson site over serienummers worden serienummers pas sinds 1977 ingeslagen. Daarvoor waren het begreep ik decals (watertransfers) of met inkt gedrukte serienummers die natuurlijk wel een keer kunnen sneuvelen door slijtage, een refinish etc.
Ik kan mij goed voorstellen dat de eigenaar dan het nummer wel wil bewaren door het over te nemen op een plaatje dat hij op de gitaar aanbrengt.
Ook na 1977 hebben ze volgens de zelfde site de Les Paul Classics met inkte gedrukte serienummers voorzien "Les Paul Classic: This model features an ink stamped serial number with no "MADE IN USA" (just as we used on the original 1952-1960 Les Pauls). "
De conclusie is dus dat het ontbreken van een serienummer niet meteen hoeft te betekenen dat de gitaar in kwestie geen (echte) Gibson kan zijn.
De term grijze import ken ik echter niet en is volgens mij nietszeggend, en dat het ontbreken van het serienummer met de wijze van import iets te maken zou hebben lijkt mij ook uiterst onaannemelijk.
mijn waarschijnlijk 75 custom heeft gewoon een ingeslagen (6 cijfer) nummer, net als de meeste 70ers.
vanaf 77 of eind 76 is het gedrukt.
Allemaal dingen waarvoor je toch echt moet weten waar je naar moet kijken...
Ik snap je punt best, maar dat gaat echt wel iets verder dan wat je als normale onderzoeksplicht van de koper zou mogen vatten, als de gitaar verder op het eerste gezicht in orde is en een prijs heeft die ook normaal is voor dergelijke instrumenten. Dat het intussen zo ver is gekomen dat je om bijvoorbeeld een Les Paul tweedehands te kopen eignelijk wel over die kennis zou moeten beschikken, vind ik niet normaal en eigenlijk best triest. En te makkelijk om dat dan maar op de koper af te wentelen.
Hier ging het echter om een gevalletje veel goedkoper dan normaal en ben ik bang dat de hebzucht de overhand heeft gehad bij de aankoop.
Turn it up • Bring the noise
Mijn '70er custom heeft ook een ingedrukt serienummer net als bij die van Bass.
Zal ik dan ook maar....![]()
Dit wordt hier beweerd als zijnde de waarheid, maar dat is dus niet zo.
'68 - '75 hebben een 6-digit ingeslagen s/n.
'75 - '77 hebben een decal met model en s/n (99 = 1975; 00=1976; 06=1977)
daarna de standaard ingeslagen codering (muv bijv Classics, CustomShoppers en ander 'speciaal' spul)
My Róisín Dubh is my one and only true love
Volgens mij beweerd Geert helemaal niks als waarheid? Ik las "meen" en dan zit ie er volgens jou 2 jaartjes naast.
Maar goed, het ver plassen is begonnen![]()
Favorieten/bladwijzers