Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
    Senior Member

Standaard potmeter minder soepel maken?

Heb zojuist een nieuwe potmeter in m'n gitaar gesoldeerd, want ik wilde een pushpull. Welnu, hij doet het prima. Maar hij is ook érg soepel, zeker in vergelijking met z'n voorganger. Ik wil niet zozeer veel kracht hoeven zetten, maar met een beetje weerstand is niets is.

Is er een manier om dit aan te passen, zonder er nog eens €20 tegenaan te hoeven gooien voor een nieuwe (en goede)?

Senior Member

Standaard

kan je de knop niet wat dieper laten 'vallen' zodat ie meer contact maakt met je slagplaat (of body) zodanig dat je daarvan wat weerstand krijgt?

Ik weet dat het bij een strat lukt, bij een prs met verzonken knobs zal het een ander verhaal zijn natuurlijk

Senior Member

Standaard

Ik heb hetzelfde probleem gehad en daarna uren gezocht naar goede potmeters met een schakelaar, maar nooit gevonden.

Ben benieuwd wat hier de uitkomst van gaat worden! (en waarom die potmeters niet bestaan)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door humbucker Bekijk bericht
    kan je de knop niet wat dieper laten 'vallen' zodat ie meer contact maakt met je slagplaat (of body) zodanig dat je daarvan wat weerstand krijgt?

Ik weet dat het bij een strat lukt, bij een prs met verzonken knobs zal het een ander verhaal zijn natuurlijk
    Ik kan het proberen, maar denk dat het een halfslachtige oplossing is als de knop omhoog staat.

Senior Member

Standaard

Even voor de duidelijkheid, heb je het nu over te weinig draaiweerstand of te weinig schakelweerstand?
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

Senior Member

Standaard

Ik heb te weinig draaiweerstand, de schakelweerstand is prima.

Senior Member

Standaard

Voor een oplossing voor jou moet je de pot uit elkaar halen en de oude (of misschien ontbrekende) assmering vervangen door een dikkere. De oude smering kun je verwijderen met een doekje met wat benzine.
    Sommige pots (maar P/P pots niet?) hebben zowel een druksysteempje voor de draaiweerstand als een verend sleepcontact. Dat laatste kun je beter niet verbuigen voor meer weerstand, omdat het ten koste gaat van de levensduur.

Mag ik trouwens vragen welk merk en type pot je gekocht hebt en waar? Op mijn PRS zitten ook van die lichtlopende pots. Daar moest ik erg aan wennen, maar gaandeweg ben ik het voor het aanzwelgeluid toch wel erg gaan waarderen.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

Senior Member

Standaard

http://www.tonefactory.nl/shop2/push...hm-p-1676.html

Er valt best mee te werken, maar het is heel 'kwetsbaar'. Op dit moment kan ik nl niet meteen vanuit de aanslag een volumeswell doen omdat mijn hand dan zeg maar te snel beweegt. Ook het volume terugdraaien - iets wat ik steeds vaker doe, ook clean - moet met deze pot met een stuk meer beleid.

Ik heb nog nooit een pot uit elkaar gehaald maar ik kan er allicht eens mee experimenteren. Door de jaren heen heb ik er nogal wat vervangen en/of geëlimineerd, dus ik heb er nog wel een paar liggen om mee te klooien. Weet alleen niet of ik het meteen al aandurf om de nieuwe pot uit elkaar te halen.

Senior Member

Standaard

Knop er af en stukje vilt of schuim tussen knop en body/slagplaat plaatsen.
    Te koop: ENGL Blackmore top + ENGL 412 Standard cabinet + Z5 footswitch

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohnLord Bekijk bericht
    Knop er af en stukje vilt of schuim tussen knop en body/slagplaat plaatsen.
    werkt dat wel met een push/pull?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten