Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 16 van 24 EersteEerste ... 61415161718 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 232
    Senior Member

Standaard

Oke, even een vraagje over het tremolo. Ik heb gekozen voor een schaller vintage tremolo (two point).

Nu had ik eigenlijk wel verwacht dat er een tekening bij zou zitten met de uit te frezen kamers maar dit was niet het geval. Dus heb ik het allemaal even in autocad gezet om te kijken wat ik uit de body moet gaan frezen om de tremolo te plaatsen. Ik wilde het tremolo plat op de body leggen eigenlijk (als er mensen zijn die reden hebben om hem te laten 'zweven' hoor ik dat graag). Verder wilde ik de trem cavity zo uitfrezen dat het block met de voorkant tegen de body zit, om zo veel mogelijk contact met de body te geven. Maar aangezien het scharnierpunt verder in de tremolo ligt drukt de voorkant van de baseplate in de body. Dit is een diepte van 2 mm wanneer ik het tremolo helemaal naar voor zou drukken. (bij fender hebben ze mooi een schuine kant aan het tremolo gemaakt hiervoor)

Zal ik uit de body een kleine uitsparing maken (zoals op de tekening)? zodat ik de trem plat op de body kan leggen en hij toch helemaal naar voor kan? Of zal ik de tremolo in zijn geheel 2mm van de body laten zweven?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Standaard

Op de site van Schaller hebben ze inderdaad geen template oid, maar het betreft een tremolo ter vervanging van bestaande strat-trems. Een gewone template voor een stratocaster voor je gaten zou dus moeten volstaan. En die zijn er legio te vinden...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tikkel Bekijk bericht
    Op de site van Schaller hebben ze inderdaad geen template oid, maar het betreft een tremolo ter vervanging van bestaande strat-trems. Een gewone template voor een stratocaster voor je gaten zou dus moeten volstaan. En die zijn er legio te vinden...
    Het is totaal andere trem dan strat tremolo. Veel breder (punten zitten zelfde breedte als floyd rose). Maar de frezing kom ik wel uit. Zit alleen nog te kijken wat ik ga doen. Wilde hem in eerste instantie plat op de body leggen, en dan achterkant iets laten zweven zoals dat bij fender trems vaak gedaan wordt. Ik heb nog helemaal niet vaak met tremolo gespeeld dus ik weet niet of ik alleen voorover nodig heb of ook achterover een beetje vrijheid wil hebben.

Banned

Standaard

Een goeie trem, met een goeie topkam en goeie tuners kan prima zwevend worden afgesteld en goed op stemming blijven. Ik heb er nooit problemen mee en stel ze altijd zewevend af (Diego Deluxe), Graphtech topkam (of Tusk) en een paar goeie tuners (mijn voorkeur is Sperzel).

Zwevend is wel lekker voor wat licht vibrato achtige zaken (armpje tussen pink en ringvinger en tijdens het spelen zachtje wiebelen.)

Fixeren kan altijd nog met simpele middelen.

Senior Member

Standaard

Stel jij ze dan zwevend af door hem in zijn geheel te verhogen (parallel aan de body) of door de veren minder strak te zetten zodat je tremolo aan de achterkant omhoog komt?

Ik heb na rondzoeken op internet gekozen voor Schaller lockingtuners. Deze schijnen volgens veel mensen wat degelijker en meer solide te zijn dan sperzels (zelfs weet ik het niet, nog geen ervaring met locking tuners).

Banned

Standaard

In zijn geheel omhoog, maar ik hou er al rekening mee met de bouw. Je kan hem liggend bouwen en dat met een kleine shim je neck wat kantelen, dan kan je altijd weer terug.

Banned

Standaard

Ben benieuwd wat je ervaringen met Schaller zullen zijn. Moet nog tuners bestellen en zou ze ook weleens willen proberen. Ik heb altijd lefty halzen en rechtse setjes zijn makkelijk te vinden. Sprezels heb je in 10 minuten omgebouwd van rechts naar links. Dat gaat met Schaller geloof ik niet.

Senior Member

Standaard

Afgelopen twee dagen een lekkere zonnige avond gehad dus tijd om mijn tremolo cavity uit te frezen. Dat past er weer prachtig in, al zeg ik het zelf. Zoals je ook kan zien, had ik niet het geduld om te wachten hoe de top eruit zou zien met kleur. Dus de basiskleur is al gestaind haha.

en dan de vraag: to pickguard or not to pickguard?
    Ik heb met opzet de control cavity nog niet uitgefreesd omdat ik nog aan het twijfelen ben. Hij kan dus nog zowel aan de achterkant als voorkant worden gefreesd. Normaal houd ik niet zo van zonder slagplaat met single coils, maar ik vind het met zo een flame body niet gek staan opzich. Wat vinden jullie?
    (de slagplaat is overigens niet de goede, als er een opkomst maak ik hem zelf zodat hij perfect past op de body en rondom tremolo etc.

Laatst gewijzigd door Thiez; 2 augustus 2011 om 20:20

Banned

Standaard

Wat een ontzettend vette strat. Ik zeg: zonder slagplaat.

Standaard

Ik ben het roerend met G.G. eens: deze schreeuwt om plaatloosheid.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten