Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 17 EersteEerste ... 21011121314 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 164

Discussie: Hard

Standaard

zingende sustainende noten is niet alleen volume, maar vooral ook plek. Als je in een knoop van de geluidsgolf staat kun je de boel net zo hard zetten als je wilt, dan zal de sustain tegenvallen. Ideaal is dus wat meer ruimte, en als je weet dat je bepaalde noten nodig hebt, bij de soundcheck tijd om even uit te zoeken op welke plekken die noten het beste rondzingen, en die plekken aftapen. Dat is lang niet altijd direct voor de versterker trouwens. Voordeel van de tijd hebben om die plekken te vinden is dat sustain ook op wat lager volume goed lukt.

Senior Member

Standaard

Ik zit er ook over te denken om mijn amp ipv achter me standaard naast me, haaks op de zaal te zetten. Hoeveel van jullie gebruiken zo'n opstelling?

Senior Member

Standaard

Ja klopt, had laatst een filmpje van Satriani gezien, waarin hij dat uitlegt.
    Het verschilt ook per gitaar volgens mij.

Edit: was een reactie op Harald's post

Amp haaks op het publiek kan soms goed werken.
    Hangt helemaal v.d. situatie af.
    Ik vind het altijd zo jammer dat m'n Marshall stack niet meer (goed) te zien is vanuit de zaal.
    Het oog wil ook wat.
    Laatst gewijzigd door Henri H; 7 juli 2011 om 10:37

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    't Midden van de speaker recht op je oor is idd onprettig. Al kan een beamblockertje daarbij weer wat helpen.
    Idd, maar al dan niet met b-blocker is het sowieso altijd even zoeken naar een voor jezelf prettige hoek. Gewoon tijdens de soundcheck 'door het geluid lopen'.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Ik zit er ook over te denken om mijn amp ipv achter me standaard naast me, haaks op de zaal te zetten. Hoeveel van jullie gebruiken zo'n opstelling?
    Haaks op de zaal gaat niet lukken bij onze opstelling. 2 rijen, percussie drums bas achter en voor gitaar zang bluesharp. Keyboard waar het toevallig past aan de kant van de bassist die soms piano speelt. Soms bas ik dan, soms blijf ik bij gitaar, en doen we het zonder bas. Als ik de versterker(s) haaks zou zetten krijgt onze zangeres de volle lading. Haar monitor staat doorgaans hard genoeg voor iedereen, dat moet niet nog gekker worden Wat ik wel soms doe, als er plek voor is, één amp achter me, en de andere voor me, schuin gekanteld als een monitor.

Als je je versterker haaks zet is dat op zich fijn voor de zaalmixer, maar je bandleden op jou hoogte krijgen dan ook de volle lading. Nu gok ik dat dat bij jullie muziek trouwens niet zo'n probleem is. Neem aan dat je niet extreem hard speelt (al heb ik ook jazzgitaristen meegemaakt die er wat van kunnen)zo'n beetje 3/4 gedraaid heb ik wel al vaker gedaan, dat gaat ook aardig.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Huisjes Bekijk bericht
    Het oog wil ook wat.
    Ah, jij bent zo'n gitarist die zich pas thuis voelt als het podium er als een muziekwinkel uitziet

Voor de echte 70ies hardrocker gold toch 'één stack is geen stack' Die dingen tellen toch pas als het kamerbreed staat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Als je je versterker haaks zet is dat op zich fijn voor de zaalmixer, maar je bandleden op jou hoogte krijgen dan ook de volle lading. Nu gok ik dat dat bij jullie muziek trouwens niet zo'n probleem is. Neem aan dat je niet extreem hard speelt (al heb ik ook jazzgitaristen meegemaakt die er wat van kunnen)zo'n beetje 3/4 gedraaid heb ik wel al vaker gedaan, dat gaat ook aardig.

Weekje terug in Groningen. Dit is zo'n beetje onze standaard opstelling. We spelen instrumentaal, maar als enige mobiele solist en aan-elkaar-prater sta ik vooraan in de frontman-positie. Drummer en Hammondspeler staan haaks zodat het publiek ze in actie kan zien ipv 2 koppies boven apparatuur uit. De bassist komt af en toe naar voren maar staat meestal wat meer naar achteren. Op dit soort festivalpodia heb je een behoorlijke diepte en dat betekent dat mijn amp om een monitor-functie te houden voor mij behoorlijk hard moet, eigenlijk een beetje té voor de oren van de bassist. Ook om even iets bij te draaien moet ik een flinke wandeling maken. Ik zou dat ding liever dicht bij me hebben, maar zo'n ding halverwege het podium op de flightcase zetten oogt ook wat bizar. Mischein backtilt legs op mijn hotrod laten zetten? Of zo'n klein standaardje? Ik moet zeggen dat op twins die half-schuine positie me altijd erg bevalt.

Senior Member

Standaard

Wat dat betreft: Kashmir was best een verademing om te zien. Verhoging voor de toetsenist, één Ampeg basstack en verderop een groot drumstel. Alle ruimte van de wereld: de gitaarversterkers waren aan de achterkant van het podium weggemoffeld én geen enkele monitor op het podium (allemaal in-ear). Dan heeft de kleine zaal van de Melkweg ineens een heel erg groot podium.

Standaard

@Eurocinema, hangt er van af of je doorversterkt wordt. In dat geval zou ik hem gekanteld als floormonitor voor me zetten, evt. zo gedraaid dat jullie hammondman en bassist het ook een beetje kunnen horen. Of aangezien drums en hammond al schuin staan schuin bij de hammond, hoek afhankelijk van of je nog naar voren komt, of met drums en hammond op één lijn staat.

Senior Member

Standaard

k Heb nooit begrepen waarom versterkers achter de muzikanten moeten staan, ik kan mezelf dan nauwelijks horen zonder hem te hard te zetten. Altijd op z'n minst naast me, maar de beste plek is toch als floor monitor: recht voor je en schuin omhoog. Dan heb je de beste projectie voor jezelf en heeft voor de rest niemand er last van, kan zelfs een voordeel zijn dat je bandleden je wat beter horen.
    Maar dat kan alleen met combo's of een (fender) piggyback. Of je versterkert je versterker uit over de monitor, dat is bijna net zo'n mooie oplossing.
    Laatst gewijzigd door Rutger; 7 juli 2011 om 13:13
    -

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten